Senaste nytt

Tips på Rwanda?

Tonton

Medlem
Hej!

Jag kikar på att besöka Rwanda i höst (slutet av november).

Planen är i så fall att flyga in till Kigali, och sedan utforska landet i 4-7 dagar.

Finns ju mycket historia och sevärdheter i Kigali. Hur är det utanför huvudstaden? Har vi någon här som tidigare har vandrat/cyklat Congo Nile Trail, eller har besökt Lake Kivu?

Jag är sugen på att cykla Congo Nile Trail - men det är svårt att veta vilken arrangör man ska använda för att arrangera en sådan resa. Så har någon koll på det, så blir jag superglad.

Alla tips är uppskattade!
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Hej!

Jag kikar på att besöka Rwanda i höst (slutet av november).

Planen är i så fall att flyga in till Kigali, och sedan utforska landet i 4-7 dagar.

Finns ju mycket historia och sevärdheter i Kigali. Hur är det utanför huvudstaden? Har vi någon här som tidigare har vandrat/cyklat Congo Nile Trail, eller har besökt Lake Kivu?

Alla tips är uppskattade!
Tips @pep ?
Tror det är ditt område i Afrika. :)
 
Last edited:

pep

Medlem
...masser af muligheder. Kigali er en rig, smuk storby med spaendende topografi. Den er atypisk idet den ikke reflekterer den faktuelle fattigdom. Lake Kivu: tag til Kibuye og bo paa klostret ude over vandet (Centre St. Jean). Eller flyv med WB indenrigs til Kamembe t/r 99 USD! Udsigt over til Bukavu. Baadture kan arrangeres, men maaske bedre fra Kibuye.
I Kigali, bo evt. paa Centre Saint Paul i Centrum (spacious, nice gardens, alt er bungalows), 25 usd/night incl. breakfast (csaintpaulkgl@gmail.com). Men kom ned til mig i Butare = Huye = Astrida (The intellectual capital of Rwanda), hvor jeg huserer: Vi har Africa's stoerste Arboret med 699 plots med forsk. traeer, der nu er 25-50 m hoeje), , Universitetsmijoe, gode kaffebarer, gode barer, kaffe-tours, border to Bujumbura / man finder hurtigt rundt og faar let venner. Etnografisk museum er en messe vaerd! Hoteller 6-40 USD. Husk Happy Hours paa Ebis hver loerdag 7-8 p.m. (man kan koebe sig et lager forlods og fortsaette til den lyse morgen). Du er meget velkommen, haaber vi ses
 
Last edited:

adhoc76

Medlem
Lake Kivu (och Goma) är värt ett besök. Vacker natur och vulkanen på Kongosidan är mäktig. Jag besökte även bryggeriet där de bl a brygger Mützig där, men jag vet inte om det finns kvar. Har för mig att de har flyttat till Kigali. Annars kan jag tipsa om restaurangen Car wash i Kigali. Bra mat och sportbar. Kul upplevelse! Lycka till. Rwanda är verkligen en upplevelse!
 

pep

Medlem
.. Car wash i Kigali. Bra mat och sportbar. Kul upplevelse! Lycka till. Rwanda är verkligen en upplevelse!
Car Wash er vist lukket - de havde for mange oversvoemmelser i regntiden. Men vi har Fantastique, Pan Afrique i Centrum...(ved Centre Saint Paul)
PS. Drop de famoese gorilla ture,! Det er optraekkeri (urimeligt dyrt) og meget graenseoverskridende for de stakkels dyr
 

apknug

Medlem
Nu ska jag tyvärr inte dit men "ska" man bo på Hotel Rwanda?

Alltså det som används under inspelningen av filmen? Hotel Des Mille Collines.
 
Toppen