Senaste nytt

Tips på rutt till Minneapolis?

Air Canada ser ut som ett riktigt vettigt alternativ, helt ok flygtider och pris och man slipper ju krånglet med att passa flyg med immigrationen i USA.
Hur är immigrations-proceduren i Kanada? Bättre än USA hoppas jag?
Nu är jag inte helt hundra på detta, men du kanske även måste skaffa ett Kanadensiskt esta (glömt namnet på det) om du vill göra transfer i Kanada.
De gånger jag har gjort det har själva passkontrollen gått fort då jag varit först av planet men kan tänka mig att de som sitter längst bak kan hamna bakom en ganska lång kö. Efter det är det vanlig immigration som ska göras till USA men det finns automater i Toronto så det går troligtvis relativt smidigt. När väl detta är avklarat får du sätta dig ner i ett rum och vänta på att din flight blir clearad med bagage (eller vad de sysslar med). Det har ibland tagit 30-45 minuter för mig då man får sitta på en stol i en stor väntsal. Nu kommer jag inte ihåg om jag behövt göra detta varje gång men har vid några tillfällen behövt identifiera mina bagage också (de visas på en tv-skärm).
När allt detta är klart så får du gå till USA-gaterna. Det kan som sagt gå på 15 minuter om du har tur, har du otur så tar det över 1 timme.

Nu har jag inte koll på SAS landningstid i Chicago, men jag tror att de är bland de sista som anländer interkontinentalt och förhoppnignsvis är ju risken att fastna i köer med andra plan lägre då. Som exempel är SAS till Los Angeles helt horribelt då man kommer efter 10-20 plan från Asien och några tusen personer före sig i immigration. Kommer man då inte igenom via automat-maskinerna så blir det en väldigt lång väntan.

I övrigt håller jag med @Thornado i allt han skriver :)

Tack för svaren.

Du har helt rätt ang "returning ESTA" Thornado, iallafall om man reser till de större flygplatserna.
I Minneapolis går det dock ofta snabbare i normala ESTA-kön, men det är ju irrelevant i just det här fallet :)

palmen, Av det jag läst mig till så behöver man ett kanadensiskt Transit-"ESTA" även om man bara byter flyg i Kanada.
Låter lite omständigt och nyckfullt att köra en transfer i Kanada också, speciellt när bytestiden ligger på drygt 1 ½ timme på de bästa flighterna.

Nä.. det kanske får bli till att titta på SAS till ORD/IAD/EWR och sen inrikes.

Jag flyger till USA varje månad och sällan upplever jag något stress med US CBP processen. Även Newark har varit en "dröm" trots avsaknad av automaterna på Terminal B. Dock har jag börjat flyga ganska sent från Europa så jag landar runt 20.00 med Swiss eller British Airways.

SAS till Chicago från Arlanda landar en tid när det inte är 10 andra som ankommer inom 20min. Så det borde gå hyfsat snabbt.

Finns väl några på forumet som brukar åka till Minneapolis, har för mig @jerixon varit dit några gånger, eller har jag fått det helt om bakfoten?

Det stämmer alldeles utmärkt @palmen Jag flyger dit om en månad igen och även över Thanksgiving senare i höst.
Jag har bott i Minneapolis i flera år och flyger fortfarande dit ganska ofta =)

När det kommer till award resor så är det ofta bra tillgång via Toronto även om det sista korta hoppet flygs i single cabin flight så tycker jag det är smidigt.

Kommer det till mina betalda biljetter så flyger jag alltid Delta eller KLM nästan. Som Flying Blue Platinum har man gratis economy comfort även om man bokar billigaste biljett och det är oftast ett bra värde för mig :)
Själva Flying Blue poängen använder jag oftast på enkelbiljetter inom USA.

När jag har flugit betalda business biljetter med Star Alliance från Europa har jag flugit antingen Lufthansa eller Swiss till Chicago via Frankfurt eller Zurich och sedan ett kort hopp med United First till Minneapolis.
Ibland flyger jag även på separata biljetter med SAS till Chicago och sedan hyr bil och kör alternativt tar ett flygplatshotell och åker vidare på morgonen efter. Det finns ofta enkelbiljetter med United från Chicago till Minneapolis för mellan 40 och 70 USD.
Det finns helt enkelt många möjligheter tycker jag, och allt beror på hur lojal man är mot sin valda allians och hur mycket "trubbel" man vill ta sig an.
Då jag har både EBD och Flying Blue Platinum så spelar det mindre roll för mig då servicen är bra i båda allianserna, dock föredrar jag Flying Blue pga. komforten som Economy Extra ger mig om jag ska betala biljetten själv.

Tackar för svaret @jerixon.

Blir ju lite off-topic nu men, finns det nåt smidigt sätt att tjäna extrapoäng i Flying Blue / Skymiles?
Jag tänker nåt liknande Amex och EB.

Pointshound.com eller liknande hotellsidor, annars inte direkt.
Jag kör all spend på Amex Elite via SAS men flyger mest KLM.
Jag får tillräckligt med poäng oftast för att flyga när jag behöver varje fall, men det beror ju på hur mkt du reser generellt :)

Tackar för svaret @jerixon.

Blir ju lite off-topic nu men, finns det nåt smidigt sätt att tjäna extrapoäng i Flying Blue / Skymiles?
Jag tänker nåt liknande Amex och EB.

Pointshound.com eller liknande hotellsidor, annars inte direkt.
Jag kör all spend på Amex Elite via SAS men flyger mest KLM.
Jag får tillräckligt med poäng oftast för att flyga när jag behöver varje fall, men det beror ju på hur mkt du reser generellt :)
Inte tillräckligt för att hålla igång två olika poängsystem i någon vettig nivå tror jag.
Håller jag mig till Delta så kommer jag kanske(stort kanske) upp i Skymiles Gold i år, enbart på flygpoäng.
Men byter jag till SAS så är jag garanterad EBG och kommer tjäna mer miles.. och minst en 2-4-1 så.. jag vet inte ens varför jag funderar egentligen.
Är väl bara att byta och resa lite mer obekvämt(mer byten) men istället kunna åka businessclass lite då och då samt med 2-4-1.

Toppen