Senaste nytt

Tips på rutt till Minneapolis?

Ohjay

Medlem
Lång historia kort så reser jag till Minneapolis ett antal gånger varje år.
Jag har hittills alltid flugit med Delta då de har non-stop flighter från Europa och det har passat mig väldigt bra.

Men med tanke på hur många flygningar(3+) det blir på ett år så tänkte jag försöka göra ett bättre försök att samla poäng på mitt flygande.
Så tanken är att skaffa ett Amex och istället samla EB-poäng istället för poäng med Delta.
(Ett amerikanskt Amex hade löst mina problem, men det lär jag inte kunna skaffa)

Detta innebär ju att jag behöver ändra flygbolag jag åker med och det är här ni kommer in i bilden.
Jag skulle behöva tips på smarta/smidiga rutter till Minneapolis.

Jag undviker gärna mellanlandning i USA under inresa men inser att det kanske är omöjligt då bara Delta och American Airlines verkar ha direktflyg från Europa.
Kort flygtid premieras då vissa resor är väldigt korta (utresa lördag, hemresa måndag).

SAS + United borde fungera. Sas har flighter till Chicago från både Stockholm och Köpenhamn och där ifrån är det sen ett väldigt kort hopp till Mineapolis. Det innebär ju dock som sagt ett stopp i USA vilket inte är optimalt som du säger.

Med billigaste SAS biljett till Chicago drar du in 7500 poäng per resa för sas flighterna. 22500 poäng är halvvägs till guld, med ett amex Elite som ger 20k baspoäng är du mer eller mindre i hamn med ett guldkort om det nu är ett alternativ. Nu har jag inte tittat priset till MSP med sas inblandat men just Chicago som destination brukar bli billigt.

Screenshot_20170604-180116.jpg Får pris strax under 6000 på random helg i september med SAS + United. Vet inte hur det står sig i jämförelse med vad du brukar betala.

Jag tror inte American har direktflyg från Europa. Är troligen något flyg som passerar Chicago eller New York och fortsätter med samma flightnummer till MSP. Dock efter att du passerat passkontroll, tull och bytt flygplan...

Delta och KLM torde ha direktflyg. Även Icelandair men det hjälper ju knappast ditt poängsparande. Utöver det är det nog bara att bita i det sura flygplansbytet om du inte skall vara kvar i SkyTeam.

Om du är beredd på att flyga via Kanada så har du Air Canada via tex Köpnehamn + Toronto.
Annars finns ju Icelandair via Keflavik.

Tack för svaren hittills!

Med billigaste SAS biljett till Chicago drar du in 7500 poäng per resa för sas flighterna. 22500 poäng är halvvägs till guld, med ett amex Elite som ger 20k baspoäng är du mer eller mindre i hamn med ett guldkort om det nu är ett alternativ. Nu har jag inte tittat priset till MSP med sas inblandat men just Chicago som destination brukar bli billigt.
Amex Elite är inte otänkbart. Står å väger mellan det och Platinum. Skulle nog ha strax över 300k i spend så två 2-4-1 vouchers är inte orimligt.
Det är mest årskostnaden på Elite jag är fundersam till, om det är värt det...

Visa bifogad bild 64781 Får pris strax under 6000 på random helg i september med SAS + United. Vet inte hur det står sig i jämförelse med vad du brukar betala.
Med Delta har jag betalat drygt tusenlappen extra. Inget byte i USA och bra flygtider. Därför det tar emot lite att byta bolag ;)

Jag tror inte American har direktflyg från Europa. Är troligen något flyg som passerar Chicago eller New York och fortsätter med samma flightnummer till MSP. Dock efter att du passerat passkontroll, tull och bytt flygplan...

Delta och KLM torde ha direktflyg. Även Icelandair men det hjälper ju knappast ditt poängsparande. Utöver det är det nog bara att bita i det sura flygplansbytet om du inte skall vara kvar i SkyTeam.
Japp Delta har direktflyg, de jag brukar åka med, men som sagt, det är det där med poängen.
AA har nån flight från London som går direkt men det är inte alltid den går verkar det som.

Om du är beredd på att flyga via Kanada så har du Air Canada via tex Köpnehamn + Toronto.
Annars finns ju Icelandair via Keflavik.
Hmm, Air Canada. Ja det kanske är en möjlighet. Tåls att efterforska.
Tack!

Amex Elite är inte otänkbart. Står å väger mellan det och Platinum. Skulle nog ha strax över 300k i spend så två 2-4-1 vouchers är inte orimligt.
Det är mest årskostnaden på Elite jag är fundersam till, om det är värt det...
Om du seriöst ska gå all in på SAS Eurobonus så är ett Amex Premium/Elite nästan ett måste för maximering. Eller om du istället väljer ett SAS Mastercard Premium som är billigare än Elite men ger lite färre Baspoäng.
Jag resonerar att 20k baspoäng man får genom Amex Elite kortet är värt de 4k kronor det kostar om man verkligen behöver de poängen. Annars är det kanske mer tveksamt om man inte når upp till 2 vouchers som man har poäng för att nyttja också.

Det finns soms agt resor med Air Canada via Toronto från städer i Europa. ARN-CPH-YYZ-MSP går som sagt att flyga, även om du inte gör immigration med allt vad det innebär i USA måste du göra en liknande procedur i Toronto som kan ta lite tid.

Något du också kan göra är att köpa separata biljetter, SAS har ju som sagt väldigt ofta priser runt 3000 kronor till Chicago och sen köpa till inrikes separat. Det är ju dock inte direkt billigt att flyga mellan ORD-MSP och är omständigt med två biljetter med alla risker det medför, det kan ju dock vara möjligt att kanske se Chicago en dag om inte annat.

Det finns soms agt resor med Air Canada via Toronto från städer i Europa. ARN-CPH-YYZ-MSP går som sagt att flyga, även om du inte gör immigration med allt vad det innebär i USA måste du göra en liknande procedur i Toronto som kan ta lite tid.

Något du också kan göra är att köpa separata biljetter, SAS har ju som sagt väldigt ofta priser runt 3000 kronor till Chicago och sen köpa till inrikes separat. Det är ju dock inte direkt billigt att flyga mellan ORD-MSP och är omständigt med två biljetter med alla risker det medför, det kan ju dock vara möjligt att kanske se Chicago en dag om inte annat.
Air Canada ser ut som ett riktigt vettigt alternativ, helt ok flygtider och pris och man slipper ju krånglet med att passa flyg med immigrationen i USA.
Hur är immigrations-proceduren i Kanada? Bättre än USA hoppas jag?

Biljetter till ORD och sedan separat inrikesresa är också ett alternativ, något jag tittat på förut. Men det kan vara svårt att passa in tiderna.
Chicago är en trevlig stad. men vet inte om jag vill spendera ett dygn där igen :p

Air Canada ser ut som ett riktigt vettigt alternativ, helt ok flygtider och pris och man slipper ju krånglet med att passa flyg med immigrationen i USA.
Hur är immigrations-proceduren i Kanada? Bättre än USA hoppas jag?
Inte nödvändigtvis, och det beror på.

Dels behöver du ju göra pre-clearance mot USA, och den proceduren är identisk. Ofta är detn det, men t.ex. Toronto i rusningstid hör till de absolut värsta köerna jag stått i för immigration till USA. Jag tror dock detta var innan Toronto fått APC-maskiner, så det är möjligt att det inte gäller längre.

Om du faktiskt vill "ut i Kanada" också, så behöver du även göra immigration till Kanada. Detta kan ta rejält lång tid nuförtiden. De är på väg ut med maskiner (så vitt jag vet), men de finns inte p åalla flygplatser - framförallt fanns de inte på de stora flygplatserna sist jag var där. Men det slipper du om du har direkt anslutningsflyg till USA.

Det enda vettiga alternativet med *A utan byten i USA är som sagt var Air Canada.

Med detta sagt så skulle jag dock helt klart köra på SAS med byte i Chicago, New York, eller Washington DC.
Eftersom poängen spelar roll så kommer det med största sannolikhet att ge bättre poängintjäning, framförallt o
m du blir EBG (vilket inte kommer att vara något problem om du skaffar Amex Elite eller troligtvis inte heller Mastercard Premium). Du skriver inte vilken kabinklass du vill åka i, men om vi antar att du tänkt åka economy och gärna bokar billiga biljetter så kommer många bokningsklasser hos Air Canada bara att ge 50% poängintjäning (och ingen statusbonus på 25% för EBG+ som du får med SAS-flyg).

På det stora hela så tycker jag att för det mesta så är det inte så besvärligt att byta i USA (framförallt inte om man reser på ett "returning ESTA" och flygplatsen har maskiner) och skulle det av någon anledning bli så att väntetiden blir så lång att man missar sin anslutning så finns det oftast gott om inrikesflyg att bli ombokad till utan problem (utan att ha kollat så antar jag att det finns betydligt fler flyg till Minneapolis från ORD/EWR/IAD än från kanadensiska flygplatser).

Toppen