Senaste nytt

Tips på resväg Maldiverna/Seychellerna

Har provat Ethiopian ett par gånger förra resp. i år i både Business och Economy.
Det som är bra med ET kan väl sammanfattas med benutrymmet i bägge klasser.
Flygplatsen i Addis är gammal, sliten och rätt rörig (fast det finns en mindre, nybyggd
del som är ok). Personalen ombord (främst i Business) vill väl men lyckas inte så bra.
Maten är någonstans mellan ok och "vad var det jag åt".

Jag känner inte riktigt igen det där med maten, åtminstone inte mellan ADD-CPT. Den Etiopiska maten som serverades från vagnar, typ starka grytor tyckte jag var kanon. Brödet som nämnts är knappt ätbart men jag tog påfyllning av grytorna tre ggr vilket uppskattades av personalen.

Edit: Kan ha varit CPT-ADD

• Gilla
Reactions: Gus
Jag och frugan har resa till Maldiverna bokad i februari med SQ. Dock är det business och inte first som du söker @Mattias Holmén. Det är 13 tim stop over på vägen dit och nästan 17 tim på hemvägen. Båda hållen till och från CPH. Uppskattar stoppen då vi inte varit inne i Singapore tidigare men har sneglat lite på att ta hemresan via LHR som är dag flyg och vi då kommer hem 8tim tidigare.

Jag flög GOT-FRA-BRU-(VIE)-ADD-SEZ med Ethiopian på de långa benen i somras, det gör jag gärna igen dock utan extrahoppet till Bryssel... Jättegod mat, gott om plats osv. Dock håller jag med om att personalen vill så väl, men de är tyvärr inte där än..

Hem flög jag SEZ-IST-FRA-GOT med Turkish på första benet och sedan Lufthansa. Skulle föredra detta alternativet framför Ethiopian, men skulle nog önska widebody mellan Istanbul och Sverige i så fall.

Oj,
Själv tyckte jag maten från Addis var kanon :)
Brödet, fyllningarna och trevlig service.
Jag flyger dem gärna igen och har faktiskt dem bokade på ett flertal resor framöver.

Familjen Senator har också lagt ET på "the no fly list". Hårdvaran är helt ok, faktisk rätt bra. Men vi hade 4 segment ARN-ADD-JNB-ADD-ARN och allt som var av mat var i princip oätligt. Jag står nog inte på listan över petiga i familjen, min sambo är det och gravid var hon under resan. Men det var min kommentar som hon upprepar varje gång ET kommer på tal: "var det jag åt" säger allt. Låt mig inte börja med maten från Addis, det där blötta brödet som ser ut som något bandage jag hade runt foten när jag stukat foten som tonåring. Smakade papp.

Servicen undrade jag på "who is serving who"? Turkish Airlines klass i avsaknad av leende.

Sen har vi flygplatsen i Addis, nej tack.

Vi sitter nu och undrar på vad vi skall åka i mellandagarna och över nyår. Seychellerna ett alternativ. Funderar på Edelweiss från Zurich som jag kan använda M&M till, eller betala för QR. Men QR är sjukt dyra just till SEZ.

@Mattias Holmén Vi har flugit till Seychellerna med Lufthansa i F och ET i C på sista sträckan från Addis.

Jag tycker ET loungen i Addis var bra med bemannad bar, varm förvisso ganska dålig matbuffe, och relaxerum med massagestolar. OBS! Det finns två lounger och den andra var det ARN T4 klass på. Tyvärr den som gällde på returen då den fina loungen endast var för avgångar med ET själva.

Jag håller annars definitivt med om att flygplatsen där var hemsk men vi blev iaf hämtade med egen transport före resten av planet då vi landade. :)

Har inte Lufthansa en säsongslinje till Malé (MLE), Maldiverna? Har för mig att jag hört det på något evenemang med LH, men den kanske är nedlagd numera.

Första gången vi flög till MLE var med Turkish, rätt ok men lite haltande service. Flighten MLE -> IST hamnade vi precis framför galley och det var både bullrigt och stökigt under hela flygningen (nattflyg), så det blev knappt någon sömn. Bästa segmentet var IST - ARN vad gällde både mat och service på den turen. Annars har vi flugit med både Etihad (code share med AF som gav bra med poäng!) och Emirates, båda överglänste TK med råge.

Toppen