Format vid Skt. Annae Plads (mitt emot svenska ambassaden) levererar vågade smaker rakt igenom. Den som gillar sesamtrenden blir inte besviken. Lite puts och lugn och detta är en framtida stjärna. Suverän vinkällare.
Vid kajen vid en av småbåtshamnarna i Nordhavn finns Paustian som primärt är känt för läckra och dyra möbler. Nordhavn är som bekant en byggarbetsplats men det hindrade mig inte från att besöka Paustians krog med samma namn. Mycket inspirerande från havet, sedan säkra kort.
Och idag blev det lunch på Vækst i Latinerkvarteren, behagligt krypavstånd från min bostad. Krogen tillhör koncernen Cofoco som utöver Vækst även driver bl a Høst, Led Trois Cochons, Vespa, Llama och Jah Izakaya. Alla utmärkt krogar och säkra kort i medelprissegmentet. Detta ställe är kitschigt, det ska föreställa ett växthus. Menyn är däremot ruskigt prisvärd, tre rätter plus snacks och mellanrätt samt tre glas vin plus champagne och vatten för 600 DKK. Gillar man mycket mat är det också helt rätt...
Krog’s Fiskerestaurant. Tradition. Över 100 år med kvalitet. Och idag åt jag sommarens hitintills bästa firre, en bakad kummel. Limfjordsostronen får ju aldrig glömmas bort heller, finns de på menyn, finns de också snart på mitt fat. Under säsong uteservering mot Borgen (eller ja, mot en vägg där metron dras fram). Säkraste kortet för fiskälskare i Köpenhamn enligt min mening.
Veckan avslutades värdigt på enstjärniga Era Ora, belägen vid Christianshavns kanal på gatan med det skönaste namnet i Köpenhamn, Overgaden Neden Vandet. Jag har varit här förr men krogen har sedan dess bytt kökschef och därtill utsetts till den bästa italienska krogen utanför Italien. Och det var ruggigt bra. Inte your average pennepasta med vitlöksfrästa champinjoner och oxfilé. Utan en fördjupning i det italienska köket. Jäkligt kul helt enkelt. Och givetvis har se två bord utomhus i en liten fruktträdgård.
Smørrebrød i Nyhavn? Ja, det finns faktiskt åtminstone ett ställe som satsar på kvalitet, och därtill har ambitioner dryckesmässigt. Nästan längst ut ligger Kompasset. Det är kul, modernt och riktigt gott.