Senaste nytt

Tips på resmål och boende grekiska övärlden för småbarnsfamilj en månad

Niels

Medlem
Hej,

Familjen (jag, min fru, 3 årig dotter och ännu ej född bebis (föds i april/maj)) planerar att åka från GOT till någon lugn grekisk ö i ungefär en månad (ungefär 10 september – 12 oktober hade passat bra, men vi är ganska flexibla fr o m den 10 september). Vi är även flexibla kring var vi hamnar, så det behöver inte vara en grekisk ö, men vi fastnade lite för Milos (dock verkar den dels inte vara så barnvänlig, och dels verkar det svårt att hitta biljetter dit).

Planen är att jag ska arbeta på förmiddagarna (forskning sittande framför datorn) och från lunch och framåt umgås vi ihop. Så de andra ska kunna hitta på något vettigt på förmiddagen utan mig, så det bra att inte vara på vishan, men inte heller i någon stad. Det gör inget ifall stället är sömnigt, men gärna möjlighet att kunna käka på prisvärda restauranger vissa kvällar, bada, gå sköna promenader, hänga i parker.

Vi har börjat titta på boende via Airbnb, men problemet med bokningar 28 dagar eller mer är att de inte går att avboka (första månaden "brinner inne" och vi hade ju tänkt vara borta i drygt 30 dagar). Fördelen med Airbnb är att de ofta ger mängdrabatt på >28dagars-bokningar, samt att det går att betala med AmEx (vi tänker oss max 25000 kr för en månads boende), samt att det går att hitta ställen med altaner. Med tanke på att vi inte ens vet ifall ofödda barnet är friskt eller inte, så vore det bra med avbokningsbart (ett alternativ kan vara att boka 27 dagar.. och sen får min fru boka resterande dagar på samma ställe.. men ni har kanske bättre tips?).

Vi tar tacksamt emot restips! Platser, boende och resa (från Göteborg). Vi har mycket eurobonuspoäng, men är inställda på att betala för resan med pengar då den är så pass kort.
 

Peacefrog

Medlem
Tror Antiparos passar bra in på vad ni är ute efter. Flyg till Paros och sen färja till Antiparos alt. flyg till Santorini och sen vidare med färja. Ön är väldigt liten så vill till att ni är inställda på att ta det lugnt men byn är mysig, det finns en hel del fina stränder och nivå på mat mm kanske är lite högre än på många andra öar. Dock börjar en hel del stänga ner mot slutet av September så, återigen vill det till att ni är inställda på att ta det lugnt.

Alternativt, då ni redan varit i Cykladerna (Milos) hade jag kikat på Spetses som ligger närmre Aten och går att göra utflkter till ex Hydra.
 

Niels

Medlem
Tack för tipset, Peacefrog! Jag ska kolla upp Antiparos. Ett förtydligande: Vi har inte varit i Milos, utan har/har haft det högt upp på önskelistan men sett andra skriva att det inte skulle vara så familjevänliga stränder.
 

ulagun

Medlem
Med risk att vara litel besserwisser några allmänna råd
Om jag förstår rätt ska ni ha självhushåll och du ska arbeta med PC. Kolla wifiuppkoppling. Ofta Ok googla med mobilen men arbeta med PC är en helt annan sak Dålig uppkoppling kan sabotera hela resan
Närhet till riktig matvaruaffär i närheten. Många minimarkets i medelhavsområdet tycks tro att turister lever på sprit och snacks
Blir enahanda för era barn
Om det värsta skulle hända, möjlighet att snabbt kunna ta sig hem. Inte behöva sitta timtal på någon färja för att sedan flyga hem akut Detta av egen erfarenhet början av året då vi plötsligt och mindre lustigt omgående måste resa hem från Port Elisabeth Sydafrika.
Två tips är
Kreta väster om Chania bra klimat trevliga ställen längs kusten ändå nära till Chania
Alternativt söderut vår favorit Palochora.
Algarve Tavira mysig stad bra utbud och gott om utflykter Tex någon mil från Spanien eller några timmar tåg till Lissabon
 
  • Gilla
Reactions: RB7
Toppen