Senaste nytt

Tips på långvarig semester sommaren 2026 - 4-6 veckor

JacobGBG

Medlem
Sommaren 2026 så blir det av!
Under Juli+ så ska familjen förflytta sig till varmare breddgrader och bara LEVA. Man kan ju säga att vi är ute i god tid men så är både jag och min fru smått maniska, data-drivna planerare. Så det kommer behöva göras mycket research och jag tänker att jag vill börja med detta gentila forums kollektiva visdom för att få tips och inspiration.

Kriterier:
  • 4-6 veckor - Max 2-3 olika platser med hälften av tiden på en "bas" och resten på annan ort med max 3h flygresa mellan
  • Närhet till strand/stränder
  • Hyfsat barnvänliga omgivningar - barn i låg/mellanstadie
  • Måste vara varmt och inte alltför regnigt under Juli (tiden merparten av resan kommer ligga)
  • Ej särskilt priskänsligt, vill resa/bo bekvämt men kommer kanske inte helt gå loss på Four Seasons utan snarare ha något mer AirBnb-artat med fullt kök delar av resan
  • Kan vara något begränsade till att resan måste kunna nås via Skyteam awards på EB men då jag är ute i sånt god tid så tror jag det ej kommer bli ett problem
Mina egna tankar har gått kring en "Thaimout", tyvärr är favoritplatser som Koh Lanta i regnsäsong i Juli så alternativa funderingar har gått mot Redang/Perenthian Islands/Bali men har inte formulerat något konkret. Hade gärna tittat på alternativ utanför Sydostasien men har själv inte kunnat få ihop alla kriterier på någon annan världsdel

Låter gött! Kul med långsiktig planering.
Vi har kört både Mexico och Vietnam i denna period. Båda två var en succé för både barn å vuxna (skrev ett par reserapporter som kanske kan användas för inspiration). Centrala Vietnam är fint mht regn, men även söder tror jag är ok i Juli. Enkelt att resa runt om du har ex Saigon som bas.

Ni kan lätt spendera några veckor runt på Yucatán. Cozumel och Mérida var favoriter. Alternativt är det ju möjligt att kombinera Mexico med att pipa söderut till ex Costa Rica, Panama etc., om ni vill uppleva fler länder och kulturer.

Nord-östra Australien tex Cairns eller Port Douglas? Bra väder, mycket aktiviteter både i vatten och på land. Enkelt att göra utflykter både till övriga Australiensiska städer men även häftiga nationalparker. NZ är ju inte långt bort heller för den delen men osäker vädret den tiden på året

Nord-östra Australien tex Cairns eller Port Douglas? Bra väder, mycket aktiviteter både i vatten och på land. Enkelt att göra utflykter både till övriga Australiensiska städer men även häftiga nationalparker. NZ är ju inte långt bort heller för den delen men osäker vädret den tiden på året
Ingen bra tid för NZ då dom har vinter där då.

Österut: Bali, Filippinerna eller Seychellerna (bra säsong vädermässigt). Billigt att flyga mellan länderna.
Västerut: Hawaii-öarna (bra säsong vädermässigt). Antingen island-hopping eller i kombination med västra Kanada (typ husbil), eller norra Kalifornien, med en helt annan typ av upplevelser.
Florida, Texas och Arizona kan alla vara väldigt varma men om något så Florida om man bor vid kusten/vid sämhälle där det fläktar lite mer. Ev. Florida panhandle i kombo med Nashville/Memphis (om man tycker om southern comfort food, blues, jazz, rock n' roll och allmän amerikansk historia).Går ju att göra en kombo med ev Toronto eller Boston med exvis Florida/Hawaii också. Hela New England är fint att besökaÄven de sydligaste karibiska ABC-öarna ska vara bra även denna period.
Som redan sagts; inte klimatmässigt bäst i NZ, Sydafrika eller södra Australien även om resmålen i sig är fantastiska.

Tack för alla tips så här långt!

Låter gött! Kul med långsiktig planering.
Vi har kört både Mexico och Vietnam i denna period. Båda två var en succé för både barn å vuxna (skrev ett par reserapporter som kanske kan användas för inspiration). Centrala Vietnam är fint mht regn, men även söder tror jag är ok i Juli. Enkelt att resa runt om du har ex Saigon som bas.

Ni kan lätt spendera några veckor runt på Yucatán. Cozumel och Mérida var favoriter. Alternativt är det ju möjligt att kombinera Mexico med att pipa söderut till ex Costa Rica, Panama etc., om ni vill uppleva fler länder och kulturer.

Vietnam har länge varit intressant och närheten till Thailand/Malaysia gör det väldigt flexibelt. Har dock växlats med uppgiften om att stränder/vatten runt Ho Chi Min/södra är skitiga. Ska leta upp och läsa dina rapporter.

Oerhört nyfiken på Australien. Min fru har varit där tidigare, älskar stället och vill tillbaka. Jag upplever dock att för en så pass upplevelsebaserad resa som jag ser Oz (likt safari i Afrika eller kryssning till Galapagos) så skulle barnen behöva vara lite äldre för att man ska kunna känna att man nyttjar det fullt ut. Just nu är det fortfarande en pool-->glass-->strand cykel som överväldigande gäller.

Österut: Bali, Filippinerna eller Seychellerna (bra säsong vädermässigt). Billigt att flyga mellan länderna.
Västerut: Hawaii-öarna (bra säsong vädermässigt). Antingen island-hopping eller i kombination med västra Kanada (typ husbil), eller norra Kalifornien, med en helt annan typ av upplevelser.
Florida, Texas och Arizona kan alla vara väldigt varma men om något så Florida om man bor vid kusten/vid sämhälle där det fläktar lite mer. Ev. Florida panhandle i kombo med Nashville/Memphis (om man tycker om southern comfort food, blues, jazz, rock n' roll och allmän amerikansk historia).Går ju att göra en kombo med ev Toronto eller Boston med exvis Florida/Hawaii också. Hela New England är fint att besökaÄven de sydligaste karibiska ABC-öarna ska vara bra även denna period.
Som redan sagts; inte klimatmässigt bäst i NZ, Sydafrika eller södra Australien även om resmålen i sig är fantastiska.

Bali är högintressant, har vart där förut och kan nog tänka mig en ny vända. Väldigt nyfiken på Filippinerna men får erkänna att jag har ingen koll där alls så det blir en spännande plats att läsa in sig på. Är det främst Cebu som gäller?

USA går dessvärre bort på principiella grunder just nu. Även om man skulle ta bort den dimensionen så känns det som att prisnivåerna i landet inte alls är i nivå men vad man får.

Jag föreslår Bali... Du har ju varit där innan, och det vi gillar är att ön tar sig många olika skepnader. Från vackra stränder, till små byar där det vardagliga livet pågår, till rikt utsmyckade tempel, och de orörda svarta stränderna uppe i norr osv. Vädret är kalasbra i juli dessutom.

Bali och Vietnam känns som starkaste alternativen.
Filipinerna som bubblare med utforskningspotential.

Redang/Perenthian Islands och Malaysias öst-kust. Någon med erfarenheter därifrån? Ska tydligen vara bäst väder där då och Malaysia har jag upplevt som förhållandevist oexploaterat (jämfört med andra utvecklade länder i regionen).

Bali och Vietnam känns som starkaste alternativen.
Filipinerna som bubblare med utforskningspotential.

Redang/Perenthian Islands och Malaysias öst-kust. Någon med erfarenheter därifrån? Ska tydligen vara bäst väder där då och Malaysia har jag upplevt som förhållandevist oexploaterat (jämfört med andra utvecklade länder i regionen).
Var på Perenthian Islands för 15 år sedan, så mycket har ju hänt. Det var verkligen helt underbart, och som du skriver, relativt oexploaterat. För egen del så hade det varit FÖR oexploaterat om vi hade haft barn då.

Toppen