Senaste nytt

Tips på kreditkort att skaffa

Hej,

Jag har just nu ett vanligt kreditkort från ICA vilket ger mig noll och ingenting då det är hyfsat värdelöst värdelöst att det ger poäng för det lilla man handlar på ICA, och att det har hyfsat låg ränta och ingen uttagsavgift.

Jag är således ute efter ett eller två nya kort som kan ersätta detta. Det jag är ute efter är följande:
- Tjäna poäng som kan omvandlas till diverse godsaker
- Handla på nätet
- Ta ut pengar i utlandet utan en mängd påslag (valutaväxlingsavgift antar jag är ok då de flesta har det, men uttagsavgift skulle jag helst vilja slippa)
- Delbetala till hyfsat låg ränta
- Kunna betala räkningar*

*När det kommer till att betala räkningar antar jag att man kan göra det via Betalo/Billhop också förvisso, men inte jättesugen på deras avgifter. Å andra sidan kommer jag nog använda kortet rätt sällan till att betala räkningar så i de få fall jag faktiskt kommer göra det kanske jag får ta den kostnaden.

Månads-/årsavgiften spelar inte någon jättestor roll, men låt oss sätta en övre gräns på cirka 1500:- per år.

När det kommer till flyg så flyger jag med lite blandade bolag, men på senare tid har det mest blivit Norwegian. Således är jag, än så länge i alla fall, någon sådär supertrogen kund hos något specifikt bolag, och funderar på om det kan vara lämpligare att skaffa ett kreditkort som inte är kopplat till något specifikt bolag, utan snarare ett kredikort som ger poäng för alla inköp och som jag sedan kan omvandla till diverse saker.

Mitt nuvarande ICA-kort använder jag bara ibland när jag verkligen behöver, men tanken med mitt nya kreditkort är att använda det relativt ofta/som mitt primära kort. Svårt att säga hur mycket jag kommer spendera, men låt säga 8-10 000:- per månad, give or take beroende på om man köper något dyrt en månad eller inte.

Jag är som sagt inte heller oäven till tanken att skaffa två kort då jag är medveten om att mina krav ovan kan vara svåra att uppfylla med endast ett enda kort.

Så, kom gärna med förslag och idéer på vad jag ska skaffa! Hittills har jag nog mest funderat på AMEX + något mer, men vet inte om det är värt det för min del?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Adam

Välkommen till BC!
Om det är EuroBonus/Star Alliance du vill spara poäng till så är det i ditt fall SAS Amex Premium och SAS MasterCard Premium. Totalt 2495:- per år. Där du kör mestadelen på Amex för att nå 2-4-1 efter 150k spend.
Du kan även få bra sign up bonus om du postar i värvningstråden för Amex.

Lycka till!

Jag själv har ett Coop MedMera Mer och sätter alltid in pengar i förväg när jag ska ta ut pengar utomlands, på så sätt slipper man betala ränta. Dessutom har jag lyckats förhandla bort årsavgiften (pga hög spendering).

Hej,

Jag har just nu ett vanligt kreditkort från ICA vilket ger mig noll och ingenting då det är hyfsat värdelöst värdelöst att det ger poäng för det lilla man handlar på ICA, och att det har hyfsat låg ränta och ingen uttagsavgift.

Jag är således ute efter ett eller två nya kort som kan ersätta detta. Det jag är ute efter är följande:
- Tjäna poäng som kan omvandlas till diverse godsaker
- Handla på nätet
- Ta ut pengar i utlandet utan en mängd påslag (valutaväxlingsavgift antar jag är ok då de flesta har det, men uttagsavgift skulle jag helst vilja slippa)
- Delbetala till hyfsat låg ränta
- Kunna betala räkningar*

*När det kommer till att betala räkningar antar jag att man kan göra det via Betalo/Billhop också förvisso, men inte jättesugen på deras avgifter. Å andra sidan kommer jag nog använda kortet rätt sällan till att betala räkningar så i de få fall jag faktiskt kommer göra det kanske jag får ta den kostnaden.

Månads-/årsavgiften spelar inte någon jättestor roll, men låt oss sätta en övre gräns på cirka 1500:- per år.

När det kommer till flyg så flyger jag med lite blandade bolag, men på senare tid har det mest blivit Norwegian. Således är jag, än så länge i alla fall, någon sådär supertrogen kund hos något specifikt bolag, och funderar på om det kan vara lämpligare att skaffa ett kreditkort som inte är kopplat till något specifikt bolag, utan snarare ett kredikort som ger poäng för alla inköp och som jag sedan kan omvandla till diverse saker.

Mitt nuvarande ICA-kort använder jag bara ibland när jag verkligen behöver, men tanken med mitt nya kreditkort är att använda det relativt ofta/som mitt primära kort. Svårt att säga hur mycket jag kommer spendera, men låt säga 8-10 000:- per månad, give or take beroende på om man köper något dyrt en månad eller inte.

Jag är som sagt inte heller oäven till tanken att skaffa två kort då jag är medveten om att mina krav ovan kan vara svåra att uppfylla med endast ett enda kort.

Så, kom gärna med förslag och idéer på vad jag ska skaffa! Hittills har jag nog mest funderat på AMEX + något mer, men vet inte om det är värt det för min del?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Adam
Med din övre gräns skulle väl alternativen kunna vara SAS Mastercard Premium för 1495:-/år som ger 15 poäng för varje 100:- du handlar för eller att kombinera SAS Mastercard (vanliga) för 395:-/år och AmEx Premium. Oavsett lösning borde det väl ge ca 1500-2000 poäng/månad med din spend.

Observera att ovanstående gäller om du vill samla EB-poäng, vad gäller Norsken har jag extremt dålig koll.

Om jag förstår dig rätt så vill du ha kreditkort som en finansieringslösning då du skrev att du vill kunna delbetala i dina krav.
Jag skulle säga att det är just för sådant man INTE skall använda kreditkort.
Du kan få lån hos många andra till en billigare ränta än vad något kreditkort skulle ge dig.

Om du handlar för 100 000 kr/år och betalar 1500 kr i årsavgifter så är ditt utgångsläge att du ligger 1,5% back. Det kommer inga poäng eller förmåner kompensera om du inte lyckas optimera utnyttjandet otroligt bra.

Därför föreslår jag liksom @Dr. Miles Bank Norwegians kort utan avgift. Det täcker de flesta av dina önskemål. Vill du komplettera med ytterligare ett kort kan du få American Express Gold utan avgift under första året.

Toppen