Senaste nytt

Tips på hur hantera biljetter bokade med (nu) delvis utgångna poäng bäst?

IT-snubben

Medlem
Konstig fråga kanske men...

Jag var tvungen att flytta min bokade resa t/r Chicago en vecka framåt i tiden och lyckades i samband med detta knipa businessplatser till riktigt bra poängpris i bägge riktningarna för de nya datumen. I brådskan noterade jag dock inte att en stor del av de poäng som utgjorde originalbokningen hade passerat utgångsdatum när jag bokade nya resan och står därför med en (onödig) bokning som jag inte kan avboka med samtliga poäng åter.

Jag söker därför tips på hur jag bäst hanterar avbokning av SAS-biljetter som är bokade med (nu) delvis utgångna poäng på bästa sätt? Att jag aldrig kan få tillbaka de utgångna poängen är givet, men finns det något bra sätt att ändå maximera nyttan av poängen istället för att bara låta de gå tillbaka till SAS?

Funderingar:

- Ge bort i julklapp? Kan man namnändra biljetter bokade med nu utgångna poäng eller räknas det som ombokning?
- Splitta bokning och avboka endast ena resenären, få tillbaka de poängen och hoppas på att SAS ställer in den kvarstående? Räknas det som ombokning? Finns risker att "fel" poäng hanteras av SAS?
- Avboka i sin helhet? Finns det problem att göra det i detta fall (så att jag t.ex. inte får tillbaka något alls)?
- Sitta lugnt i båten och hoppas på att SAS avbokar eller schemaändrar? Avboka senast 24 timmar innan?

Förutsättningar:

2 pers i samma bokning
SDL-ARN- Chicago (Plus) i Januari
Chicago-CPH-ARN-SDL (Business) i februari

Jag misstänker att mha321 syftade på att om jag blir diamond innan resan så har intjänade poäng inget utgångsdatum ;-)
Precis! En utmärkt anledning att ge sig ut! Men ja, når du inte ens guld utan så blir det rätt dyrköpt även om det är billigare än vanligt under dubbla poäng perioden.

Toppen