Senaste nytt

Tips på hotell på Seychellerna

Hur vanliga är dessa? Trodde de var väldigt sällsynta?

Ja det såg jag inga många av
De finns på icke-typiska turistställen, dvs vanligtvis inte vid stränderna eller uppe i hotellzonerna i nordväst. Vi hittade små krypin-restauranger lite överallt i små byar. Typ sånna här ställen, det borde gå att se vad de kostade om man zoomar:

Nu verkar det inte fungera att ladda upp bilder från mobilen, återkommer strax med länk till något ställe där jag lägger upp dem.

Edit: nuså!

Blev strul första natten då villan tydligen inte hann bli städad i tid. Fick därför snabboka ett rum. Tog ett tre-stjärnigt en bit från stranden då det bara gällde en natt för 220-240 euro. Var långt ifrån den standard man förväntar sig med tre stjärnor. Minst fyra som gäller där så snåla inte! Hursomhelst tog vi en enkel måltid på detta hotells bar och notan totalt blev nästa 500 euro totalt med rummet. Lustigt att t o m kylskåpet stängdes av då vi lämnade rummet i +30 grader med småbarn. Såg några gatustånd annars under vistelsen men såg inte alltför aptitligt ut.

Som sagt, med stor budget är det ett fantastiskt resmål helt utan backpackers. De är förbjudna och utvisas direkt vid passkontrollen :)

• Gilla
Reactions: Gus
Blev strul första natten då villan tydligen inte hann bli städad i tid. Fick därför snabboka ett rum. Tog ett tre-stjärnigt en bit från stranden då det bara gällde en natt för 220-240 euro. Var långt ifrån den standard man förväntar sig med tre stjärnor. Minst fyra som gäller där så snåla inte! Hursomhelst tog vi en enkel måltid på detta hotells bar och notan totalt blev nästa 500 euro totalt med rummet. Lustigt att t o m kylskåpet stängdes av då vi lämnade rummet i +30 grader med småbarn. Såg några gatustånd annars under vistelsen men såg inte alltför aptitligt ut.

Som sagt, med stor budget är det ett fantastiskt resmål helt utan backpackers. De är förbjudna och utvisas direkt vid passkontrollen :)
Låter helt galet! Så den enkla måltiden kostade alltså 250 euro? :eek: Tack att du delar med dig!

Sedärja, vi backpackade runt där utan problem.
Nu var vi i och för sig kanske inte de typiska back packarna eftersom vår budget var lite högre än så. Vi hade första natten bokad, sen gled vi runt med hyrbil eller taxi.

Hursom, en natt checkade vi in på ett trestjärnigt hotell, men lämnade det efter någon timme då det var fullt med bed bugs där. Så kolla noga efter krypen, man vill inte ha bed bugs med sig varken hem eller till nästa ställe.

• Gilla
Då hade ni tur! Ni kanske inte hade de klassiska ryggsäckarna så ni klarade er. Det stod i officiella turistinfon att det var förbjudet och att ett boende skulle vara bokat hela vistelsen. Dessutom var det ett inkomstkrav(!!) för att komma in. Hört av flera andra om trestjärniga hotellen. Krävs nog minimum 300 euro/natten hotell iaf i högsäsong, möjligt nivån är betydligt lägre andra årstider?

Hotellet låg i Beau Valley som är deras största turistmål och ja, räkningen chockade t o m mig faktiskt som upplevt mycket, men dock inte så konstigt då bara några öl/läsk var i Kvällsvärmen bara det landade på typ 100 euro.

Last edited:
  • Gilla
Då hade ni tur! Ni kanske inte hade de klassiska ryggsäckarna så ni klarade er. Det stod i officiella turistinfon att det var förbjudet och att ett boende skulle vara bokat hela vistelsen. Dessutom var det ett inkomstkrav(!!) för att komma in. Hört av flera andra om trestjärniga hotellen. Krävs nog minimum 300 euro/natten hotell iaf i högsäsong, möjligt nivån är betydligt lägre andra årstider?

Hotellet låg i Beau Valley som är deras största turistmål och ja, räkningen chockade t o m mig faktiskt som upplevt mycket, men dock inte så konstigt då bara några öl/läsk var i Kvällsvärmen bara det landade på typ 100 euro.
Jag förstår! Ja en öl kan ju kostar upp emot 100 kr har jag förstått! Det är som Dubai ungefär. Men där är i alla fall maten ganska billig.

Vi måste väl ändå bekräfta hans farhågor. Seychellerna lämpar sig bäst vid en bra utbetald bonus eller lyckad trade med vunna lekpengar anser jag.

Vet att jag hade gjort av med max en tredjedel på en hel månad i Thailand.
Tack för ditt ärliga svar. Jag har tyvärr ingen bonus men har jobbat en del extra på sistone. Nu lutar det åt Mexico/Kuba i en månad istället och så får jag spara Seychellerna till en annan gång.

10-12 euro för en öl vanligen och då var det 25cl. Skojar INTE då jag aldrig skämtar om denna ädla dryck! Fanns två märken med samma storlek. Billigaste ölen hittade jag på katamaranens lilla bar mellan öarna av alla ställen :)

I butikerna fanns samma öl så köpte några flak där också. Gick på runt 3 euro flaskan om jag minns rätt. (Inklusive pant hehe)

Klokt beslut att ändra. Kommer aldrig åka dit på familjesemester igen. Åk hellre till Seychellerna en vecka en annan gång på tu man hand, kanske i lågsäsong. Otroligt romantiskt och alltid runt +30 grader mitt på ekvatorn :)

Om det nu blir bonus någon mer gång och en romantisk semester i framtiden ska jag prova Hiltons andra hotell med beach-villas på egen ö, dit de tar dig med privat helikopter från flygplatsen!

Last edited:
  • Gilla
Resorterna är asdyra men tycker i övrigt att diskussionen här är lite överdriven. Var på Seychellerna 2.5vecka i November och betalde i snitt 2500kr/natt för lägenheter/hus beachfront x 2 den tredje var i en härlig trädgård. 2 vuxna, 2 barn.

Mahé - Ocean Villa i Beau Vallon
Praslin - villa face mer
La Digue - två superfräscha sviter med varsitt kök osv - le domaine des rochers

Hade hyrbil hela tiden på både mahe och praslin, normalpris. På La digue cyklar man.

Bra resauranger på alla tre, till normala priser, Sverige eller billigare. Det vimlar dock inte av restauranger, men om du bor där vi bodde så inga problem.

Stränder - anse Lazio på praslin är favorit utan tvekan (hyrbil tar dig enkelt dit) därefter anse sunset på mahe och anse georgette på praslin. La digue har de mest fotograferade stränderna, nackdelen är att de är korallrev så lite osmidigt, ta med badskor. Men i övrigt kanon på La Digue och fin snorkling, dykning osv

Åker gärna tillbaka.

Ps. Var också på Four Seasons över en hel dag, badade i poolen, käkade lunch (ok pris), badade i badviken anse petite. Fick toppenbehandling trots att vi inte var gäster på hotellet. Förhandlade till 50euro totalt för fyra strandstolar med handdukar och lite fruktshots etc över dagen. Absolut, fint där men passar nog bäst om man verkligen vill ha det superlugnt och inte har något emot att betala 20-250kkr/natt...

PS2. En öl kostar 15 spänn i affären, 40-50på restaurang. Vin till hyfsat normala priser både affär och restaurang.

Ps3. I beau vallon fanns ett par restauranger som tog 2-300 kr för en pizza trots att ställena såg ut som riktiga sunkhak men de var nog turistfällor... vi käkade ute hela familjen varje kväll, drinkar, vin, mat, efterrätt utan att känna oss rånade någon gång.

Ps4. Åkte katamaran smidigt mellan öarna, totalt 2-3kkr för hela familjen för tre resor.

Lycka till!

Är november lågsäsong? 15kr för en öl i butik i Beau Vallon var det definitivt inte heller om du nu inte hittade någon billig supermarket i Victoria. Betalade vanligen just 10-12 euro på strandrestaurangerna/hotellen för 25cl.

Jag kan ha minnts fel om några priser då det var några år sedan men totalsumman för semestern landade på 170 000 sek vilket är mycket i min värld inklusive skatterna för award tickets! Jag reagerade starkt och då befinner jag mig stora delar av året i dyrare länder än Sverige.

Håller med om stranden Anse Lazio. WoW!!! Hoppas du inte missade regnskogen Valle de Mai heller. :)

• Gilla
Toppen