Senaste nytt

Tips på bra hotell i Shanghai (minimum 4*)

Lite lustigt är det med Taxi från Pudong till Xihiahui där jag bor. Oavsett om det är kö eller oavsett vilken väg taxin kör så kostar det alltid mellan 174 - 178 RMB. Tid är inte alltid pengar tydligen...

Vänteavgiften är väl typ 2,5RMB för vart femte stillastående minut (med de första 10 eller 15 minuterna gratis), Så det ska till en rejäl trafikstockning för att synas på notan. Vilket iofs händer, värsta jag varit med om är 340RMB från Hongqiao in till People's Square, snigelfart längs hela Huaihai elevated road...

Vänteavgiften är väl typ 2,5RMB för vart femte stillastående minut (med de första 10 eller 15 minuterna gratis), Så det ska till en rejäl trafikstockning för att synas på notan. Vilket iofs händer, värsta jag varit med om är 340RMB från Hongqiao in till People's Square (Normalt aldrig mer än 120), snigelfart längs hela Huaihai elevated road...

Vänteavgiften är väl typ 2,5RMB för vart femte stillastående minut (med de första 10 eller 15 minuterna gratis), Så det ska till en rejäl trafikstockning för att synas på notan. Vilket iofs händer, värsta jag varit med om är 340RMB från Hongqiao in till People's Square, snigelfart längs hela Huaihai elevated road...
O fy f*n, det måste ju tagit nästan 3 timmar eller nått.

Jag bokade just Hyatt Andaz Xintiandi, Shanghai.
Detta blir första gången på det hotellet.
Tidigare har jag bott på Radison New World hotel vid Peoples Squaire.
Bra läge 4 stjärnigt skulle jag säga.
Saknar lounge. Pris nu 975 rnb utan frukost.
Sist bodde jag på Hilton Shanghai. Ligger också bra.
Där blev jag uppgraderad och fick tillgång till Loungen eftersom jag har Hilton Gold.
Då bokade jag ett Panorama view rum men fick nog ett sämre rum+ lounge istället.
Bra utbud i loungen på kvällen och bra frukost i loungen ingick.
Pris för Panorama rum nu: 1080 rnb.
Hyatt Andaz Xintiandi kunde jag få för 1500 rnb per natt.
Då ingår fri minibar förutom alkohol och 2 timmar fritt vin på kvällen.
Det gör det till alla rum på detta hotell.
Jag fick inklusive frukost för jag hittade en kampanj under special offers där det ingår på helgen om man är medlem i Goldpassport.
Dessutom får jag 5000 extra goldpassport poäng på grund av en kampanj de har just nu.
Jag förväntar mig att Hyatt Andaz Xintiandi är i en annan klass än de andra två hotellen så totalt är jag nöjd med mitt val.:)

Jag bokade just Hyatt Andaz Xintiandi, Shanghai.
Detta blir första gången på det hotellet.

Ett tips kan vara att be om att få ett rum som inte vätter mot entrén till klubben M2. Dom har (enligt egen uppgift) asiens kraftigaste ljudsystem, och är inte rädda för att använda det.
Bortsett det rekommenderas Andaz Xintiandi varmt!

Hmm Holiday Inn Express Zhabei. 4 stjärnor på pappret, fräscht, stora rum och fin utsikt om man får ett rum som vetter mot tågstationen och nära till metro. Frukostbuffén var inte mycket att hurra för, men för 219 RMB per natt så erbjuder hotellet mycket bra valuta för pengarna. Står valet mellan att bo på inhemskt kinesiskt hotell eller detta, så blir valet mycket enkelt. Men jag antar att det inte finns en chans i h*vete att @johhenrik sätter sin fot på stället, så OP kanske inte heller är så sugen :p

Jag ska åka till Kina med min familj över jul och nyår varav två nätter (1:a - 3:e januari) blir i Shanghai. Vi håller på att leta efter hotell och siktar på under tusenlappen natten (för allihopa), vi är fyra personer och vi vill bo så centralt som möjligt (i och med att vi bara är där tre dagar). Går det att hitta något bra för det priset och med de kraven? Det blir första gången som vi besöker landet så vi har inte så bra koll på vad som gäller.

Vilket område bör man satsa på? Vid East Nanjing Road? The Bund? French Concession m.m.? Det blir nog mer typiska turistaktiviteter som att strosa runt, titta på sevärdheter, äta och shoppa.

Jag har märkt att man ofta får betala extra för frukost, dessutom verkar det vara rätt så dyrt att lägga till. Är det värt att lägga pengar på eller kan man lika gärna hitta något utanför hotellet?

Hmm Holiday Inn Express Zhabei. 4 stjärnor på pappret, fräscht, stora rum och fin utsikt om man får ett rum som vetter mot tågstationen och nära till metro. Frukostbuffén var inte mycket att hurra för, men för 219 RMB per natt så erbjuder hotellet mycket bra valuta för pengarna. Står valet mellan att bo på inhemskt kinesiskt hotell eller detta, så blir valet mycket enkelt. Men jag antar att det inte finns en chans i h*vete att @johhenrik sätter sin fot på stället, så OP kanske inte heller är så sugen :p
Hur pass centralt ligger hotellet? Enligt Google Maps verkar det ta 45 min med tunnelbana till East Nanjing Road, stämmer det? Finns det något i närheten av hotellet? :)

Hur pass centralt ligger hotellet? Enligt Google Maps verkar det ta 45 min med tunnelbana till East Nanjing Road, stämmer det? Finns det något i närheten av hotellet? :)
Det ligger precis intill Shanghai Railway Station, som enligt kartan är 2,7km från East Nanjing Road fågelvägen. Men det tog mindre en kvart med tunnelbanan dit. Skulle definitivt rekommendera hotellet om man är ute efter ett prisvärt boende, med goda kommunikationer till resten av staden. Frukosten ingår, men den är ganska basic och kanske inte den bästa hotellfrukost jag har stött på.

Läget är okej. Jag brukar bo i samma område, fast på InterContinental Shanghai Puxi. Men man ska ha klart för sig att Shanghai är stort, så det är stora avstånd till det mesta. Men det finns ju trevligare områden att bo bara några km rakt söder ut, runt Fuxing Lu etc, om man vill knalla runt, dock blir nog priserna högre. Jag brukade bo på IC Ruijin, men de har ökat priserna med c:a 70%, så nu ar jag hoppat vidare. :)

Toppen