Senaste nytt

Tips och råd gällande vaccination

Vi ska resa till Uruguay. Vad jag förstår kräver gränsmyndigheterna där att man kan visa upp bevis på vaccination mot gula febern om man besökt Brasilien. Vi har en stop over i Sao Paulo på ca 35 timmar och kommer bara vara i stadsmiljö. Sao Paulo är inget ett riskområde för sjukdomen men jag antar att gränskontrollen i Uruguay inte bryr sig om det när de upptäcker att vi har en Brasiliansk stämpel i passet. (Vi ska även besöka Chile och Argentina men dessa länder verkar inte vara med på Uruguays kravlista). Finns det någon som kan bekräfta att jag måste ta en spruta?

Förstår inte riktigt din fråga?

Du säger ju själv "Vad jag förstår kräver gränsmyndigheterna där att man kan visa upp bevis på vaccination mot gula febern om man besökt Brasilien" och sedan så skriver du att ni ska besöka Brasilien innan ni reser vidare till Uruguay.

Ni behöver alltså Gula Febern-vaccineras inför denna resa.

För att bekräfta detta så är det bara att gå in på Sweden Abroad som i sin tur länkar till Vårdguiden. Där går det att läsa följande:

Vårdguiden skrev:
Gula febern finns inte i Uruguay men vaccination krävs för dig som nyligen besökt ett land med risk för gula febern, inklusive Paraguay och Brasilien.

Vi ska resa till Uruguay. Vad jag förstår kräver gränsmyndigheterna där att man kan visa upp bevis på vaccination mot gula febern om man besökt Brasilien. Vi har en stop over i Sao Paulo på ca 35 timmar och kommer bara vara i stadsmiljö. Sao Paulo är inget ett riskområde för sjukdomen men jag antar att gränskontrollen i Uruguay inte bryr sig om det när de upptäcker att vi har en Brasiliansk stämpel i passet. (Vi ska även besöka Chile och Argentina men dessa länder verkar inte vara med på Uruguays kravlista). Finns det någon som kan bekräfta att jag måste ta en spruta?
Jag ser inte sådant krav när jag söker infon på TIMATIC.
Är det något som står på Uruguays ambassad webbsida?
Kod:
Information as of  24JAN18 / 1310 UTC
National Sweden (SE)            
Embarkation Brazil (BR)             
Destination Uruguay (UY)

Uruguay (UY)

Passport required.
- Passports and other documents accepted for entry must be valid on arrival.
Passport Exemptions:
- Nationals of Sweden with an emergency passport.

Visa required, except for Nationals of Sweden with a normal
passport for a maximum stay of 3 months.
Visa required, except for Nationals of Sweden with an
emergency passport for a maximum stay of 3 months.
Visa required, except for Nationals of Sweden whose passport
or travel document state Uruguay as place of birth.
Minors:
- WARNING! In accordance with European Union (EU) Legislation,
all minors who are nationals of Sweden will be expected to
hold their own passport or National ID Card (where
applicable) when departing from Bulgaria, Croatia, Cyprus,
Romania or a Schengen Member State
.
- Minors born in Uruguay but with foreign parents

Informationen verkar något motstridig här. Men jag skulle säga att Gula Febern aldrig är dåligt att vaccinera sig emot. Rätt vad det är så råkar man ut för att man passerat ett land där det finns risk för sjukdomen och ska in i ett land som kontrollerar de gula korten noga...

För att bekräfta detta så är det bara att gå in på Sweden Abroad som i sin tur länkar till Vårdguiden. Där går det att läsa följande:

Jag kanske uttryckte mig lite konstigt. Jag hade läst just den meningen du länkar till på Vårdguiden innan jag skrev inlägget men även fått andra uppgifter om att det inte skulle behövas. Därför ville jag veta om det exempelvis fanns någon officiell myndighetssida i Uruguay man kunde använda sig av.

Jag ser inte sådant krav när jag söker infon på TIMATIC.
Är det något som står på Uruguays ambassad webbsida?

Jag läste det på vårdguiden.
Vi har ingen flygbiljett med destination Uruguay (om det är relevant i sammanhanget) utan vår resa ser ut såhär:

FRA-GRU Flyg
35 timmar
GRU-SCL Flyg
Landtransport till Mendoza, Argentina
MDZ-EZE Flyg
Landtransport till Uruguay

Men jag skulle säga att Gula Febern aldrig är dåligt att vaccinera sig emot. Rätt vad det är så råkar man ut för att man passerat ett land där det finns risk för sjukdomen och ska in i ett land som kontrollerar de gula korten noga...

Det är kanske bättre att resonera på det sättet och bara gå och ta sprutan istället för att sitta här framför datorn och ödsla tid ;) (Jag reser ytterst sällan till tropiska länder men det händer...)

Brasilianarna kan väl också lite kinkiga med att man är vaccinerad om man kommer från ett riskområde. Som Agehall nämnde så prackar dom inte på en vaccinationer i onödan. Vi besökte Machu Piccu och Titikakasjön runt nyår och hade sedan ett stopp i Sao Paulo på dryga 24 h. När det kom till gula febern så är väl djungelområdena i Peru riskområden och eventuellt skulle det kunna bli problem vid inresa till Brasilien. Han hittade dock inga tydliga regler, men vaccinet är ju bra att ha, så vi tog det. Vid inpassering till Brasilien var det aldrig någon som frågade efter våra gula kort.

Vaccination Gula febern är en vaccination med bestämmelser enligt WHO. Det räcker numera med en vaccination för livslångt skydd (se länk).
Certifikatet man får ska ju innehålla passnummer, men pass byts ju ut (minst) var femte år. Hur gör ni andra angående det? Jag reser alltid med en fotokopia på passet som certifikatet hänvisar till, men det känns inte helt idiotsäkert...

Gula Febern: Jeg opdagede at gul feber vaccination gælder evigt - ingen grund til fornyelse.
Kilde: IAMAT | Sudan | Yellow Fever
Countries with risk of Yellow Fever transmission
AFRICA -
Angola, Benin, Burkina Faso, Burundi, Cameroon, Central African Republic, Chad, Republic of the Congo, Democratic Republic of the Congo, Côte d'Ivoire, Equatorial Guinea, Ethiopia, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Guinea-Bissau, Kenya, Liberia, Mali, Mauritania, Niger, Nigeria, Senegal, Sierra Leone, South Sudan, Sudan, Togo, Uganda.

AMERICAS - Argentina, Bolivia, Brazil, Colombia, Ecuador, French Guiana, Guyana, Panama, Paraguay, Peru, Suriname, Trinidad and Tobago, Venezuela.

Validity of certificate A Yellow Fever certificate is valid 10 days after vaccination.

Existing and new Yellow Fever vaccination certificates are now valid for life. The World Health Organization announced that as of 11 July 2016, countries can no longer require travellers to show proof of re-vaccination or a booster dose as a condition of entry. Travellers should note that this new regulation may not be honoured by all border authorities during the transition phase.

Certifikatet man får ska ju innehålla passnummer, men pass byts ju ut (minst) var femte år. Hur gör ni andra angående det? Jag reser alltid med en fotokopia på passet som certifikatet hänvisar till, men det känns inte helt idiotsäkert...
Jag har inget passnummer i min gula bok - jag har bara personnummer där.

Toppen