Senaste nytt

Tips inför besök Champagne i höst

Jag glömde att nämna Nicolas Feuilatte som är kul om man vill se en helautomatiserad ultramodern tillverkning. När vi var där så diskuterade vi rätt mycket med damen som guidade oss, och vid provsmakningen så korkade hon upp helt galet mycket viner. Vi grät när hon hällde ut Palme d'Or och och ett par årgångschampagner som vi inte fixade att göra slut på. De "billigare" är lite metalliska tycker jag dock, men det kanske bara är för att jag har sett tillverkningen och reklamkampanjerna som syftade till att dränka marknaden (det var därför det var mycket NF på flygen för 8-10 år sedan) ;-) den har hyfsat med utmärkelser och betyg.

@Christiansson
Vilken fantastisk guide
Tack, @Johanna hoppas det kommer till nytta!

@Christiansson Min gissning är att du gillar vin. :eek:
Japp ;-)

Om man jämför,säg vieve cliqout(gula änkan) den går loss på cirka 400:- här hemma,vad får man ge för en på plats? Eller tex en dom perignon som går lös på cirka 1100:- på systemet? Har prata länge med min far om o göra en resa ner te Frankrike
Min erfarenhet är att alla vin bolaget köper in som landar på mer än en hundring eller två, är billigast där. Speciellt från de stora husen. Lite beroende på att de köper såna larviga mängder. Enda undantagen jag egentligen sett är när det är extrapriser på tax-free'n. Så generellt skulle jag rekommendera att köpa sånt som inte finns i Sverige.

Det finns också en del enklare champagner (med ok kvalitet) för 14-16€, sånt som man korka upp precis när som helst och använda i drinkar utan att gräma sig.

Om man jämför,säg vieve cliqout(gula änkan) den går loss på cirka 400:- här hemma,vad får man ge för en på plats? Eller tex en dom perignon som går lös på cirka 1100:- på systemet? Har prata länge med min far om o göra en resa ner te Frankrike

Stora märkena är inte alls billiga, snarare tvärtom.

Efter NOK rasade kunde man göra rejäla fynd på Vinmonopolet, nu har priserna gått upp
men exempelvis Dompan är ca 200kr billigare än i Sverige.

Dom Pérignon Systembolaget 1379 SKR

Vinmonopolet>>Musserende vin>Frankrike>Champagne>Dom Perignon Brut 2006

Mitt tips är att planera var ni ska äta, vi cyklade runt och hittade inte någonting att äta i dom mindre byarna. Man kan lätt dricka 10 olika glas champagne i varje liten by men helt omöjligt att hitta någonting att äta. Så vi var rätt runda under fötterna efter 7 timmar på cykeln utan något annat än Champagne.

Mitt tips är att planera var ni ska äta, vi cyklade runt och hittade inte någonting att äta i dom mindre byarna. Man kan lätt dricka 10 olika glas champagne i varje liten by men helt omöjligt att hitta någonting att äta. Så vi var rätt runda under fötterna efter 7 timmar på cykeln utan något annat än Champagne.
Förutom cyklandet så låter det ju som vilken BC-resa som helst. :)

Pommerys tidigare Brand Ambassador för Sverige, Matthias Collard, driver numera en liten start-up som heter Wine Escape - Champagne Discovery. Han organiserar resor runt i sina hemtrakter runt i Champagne distriktet, pratar engelska och lite svenska.

Har inte testat hans turer men kanske kan vara värt att testa.

Annars kan ett besök hos Regis på Quatre Sols Gauthier vara något. Lite producent med ett intressant utbud till bra pris :)

Tack @Christiansson för galet bra info! Michelin appen är alltid med :)

Lånar tråden lite och undrar hur väl funkar engelska vid ett besök i Champagne? Jag skulle gärna göra ett besök där men pratar inte mer franska än "bonjour".

Lånar tråden lite och undrar hur väl funkar engelska vid ett besök i Champagne? Jag skulle gärna göra ett besök där men pratar inte mer franska än "bonjour".
Det är inga problem, lite teckenspråk med några av de mindre odlarna men det är ju inte så svårt att gissa varför du är där ;)

Här är en utmärkt sida om man planerar ett besök
Wine tourism in Champagne region oenotourisme vititourism. Cellar visits and tastings

Här finns info. om vilka producenter som tar emot besök, öppettider, vilka språk som talas
länkar till deras hemsidor osv.

34 champagnehus
http://www.champagne.fr/en/discovering-champagne-region/tourism/cellar-visits-tastings/houses?page=1

384 producenter
http://www.champagne.fr/en/discover...tourism/cellar-visits-tastings/growers?page=2

Det här är ingen oupptäckt, udda region dit få andra turister beger sig
om någon trodde det.

Skicka Ett pm så kan jag säkert fixa nått eller några besök. Fråga @ESSA om hon var nöjd. ;)

@Buffy , jag och min mor är mer än nöjda!
Martel som jag besökt tidigare gav personlig, privat och strålande visning!
Vi återkom dagen efter med kabinväskorna och fyllde dem i princip.
Fick då också provsmaka en annan vintage som de inte hade kyld dagen innan.

Taittinger gav också mycket bra och personlig, privat visning.
Vi fick även provsmaka deras Comtes 2006.

Vi blev bemötta som VIP-gäster och fick fina gåvor med oss hem.

Kan @Buffy hjälta till så har ni fina visningar framför er!

Tack igen för fin hjälp!

Toppen