Senaste nytt

Tips i Sydafrika

Om ni besöker Kapstaden så är ett tips att använda Uber (skaffa konto och
installera appen innan ni reser). Skönt att slippa köra själv på kvällen efter
restaurang- eller barbesök. Mycket prisvärt!

Vill ni uppleva vin, vingårdar och bra mat skulle jag rekomendera Franschhoek framför Stellenbosch. Mindre folk, allt är lite närmre och enklare.
Ett par trevliga vingårdar är exempelvis Eikehof eller Chamonix, (det finns givetvis många flera).

Instämmer med @Kricka att skaffa Uberkonto. Det fungerar utmärkt och taxi är nästan gratis. Taxi är ju det som gäller efter det blivit mörkt vart man än skall. Många hotell har telefoner som lånas ut, dessa är laddade med Uber app så det är bara att lägga in kontouppgifter. Telefonen gick även att ringa gratis till Sverige med. Det gäller att informera sina bekanta om detta för den vi hade kom upp med Israel som landsnummer.

Vill ni uppleva vin, vingårdar och bra mat skulle jag rekomendera Franschhoek framför Stellenbosch. Mindre folk, allt är lite närmre och enklare.
Jag skulle säga precis tvärtom, men smaken är annorlunda och vi alla är ute efter olika upplevelser ;) Franschhoek är trevligt för en dagstur och det finns mycket fine dining, men det är olidigt lugnt om kvällarna med turister med hög medelålder...
Som f.d. boende i området rekommenderar jag starkt att hyra bil och utgå från Stellenbosch som enligt mig har ett bredare och mer varierat matutbud. Vingårdar hittar du oavsett var du väljer att bo.

I Kapstaden får du inte missa att ta linbanan upp på Table Mountain/Taffelberget och njuta av utsikten.

Glöm inte bort och fånga klippgävlingen på bild som är släkt med elefanten och som även finns med i böckerna om Mumintrollen.

Chapmans Peak Drive är ju en klassiker i Kapstaden. Kör kassaskåp (Drive Safe). Tänker på denna reklamfilm

BMW reklam som kom som svar på skrytet ovan

Last edited:
I Kapstaden får du inte missa att ta linbanan upp på Table Mountain/Taffelberget och njuta av utsikten.

Glöm inte bort och fånga klippgrävlingen på bild som är släkt med elefanten och som även finns med i böckerna om Mumintrollen.

Om man inte hittar någon Dazzie (klippgrävling) på Table Mountain så såg vi flera
stycken vid Boulder Beach (utanför Simonstown) tillsammans med alla pingviner.

Vi befinner oss i Sydafrika just nu och kör den klassiska rutten Kapstaden - Stellenbosch - Kruger - flyg hem från JNB.

Några tips från våra egna upplevelser så här långt:

1. Se till att plastwrappa ditt incheckat bagage. Någon på flygplatsen försökte komma in i vår Samsonite och skar sönder blixtlåset. Motsvarande bagageväska i Sydfarika kostar mer än hemma i Europa, så det är dyrt att köpa på plats. Ethiopian vägrade ersätta för ”småskador” på väskan med hänvisning till att den inte var inpackad i plast vilket tydligen var rekommendationen.

2. Table Mountain (lång kö), Godahoppsudden & Cape Point (lång kö), samt pingvinerna vid Boulder är ett måste.

3. Se till att förboka restauranger och spa-upplevelser i Stellenbosch långt i förväg. Vi fick bord/tid på ett av tio ställen vi ville till någon vecka före, allt annat var fullbokat. Vi känner oss lite rastlösa i Stellenbosch just nu.

F1FB09D4-2BB3-4B2F-82AF-2113C8164315.jpeg

3. Se till att förboka restauranger och spa-upplevelser i Stellenbosch långt i förväg. Vi fick bord/tid på ett av tio ställen vi ville till någon vecka före, allt annat var fullbokat. Vi känner oss lite rastlösa i Stellenbosch just nu.
Det kan ibland behövas månader i förväg om man vill åt de riktigt attraktiva restaurangerna, speciellt vid denna period :( Har du försökt med Tokara och Terroir? Wijnhuis, Big Easy eller Mont Marie har jag annars kunnat boka med kort varsel.

Jag skulle säga precis tvärtom, men smaken är annorlunda och vi alla är ute efter olika upplevelser ;) Franschhoek är trevligt för en dagstur och det finns mycket fine dining, men det är olidigt lugnt om kvällarna med turister med hög medelålder...
Som f.d. boende i området rekommenderar jag starkt att hyra bil och utgå från Stellenbosch som enligt mig har ett bredare och mer varierat matutbud. Vingårdar hittar du oavsett var du väljer att bo.
Javisst, så är det ju :). De gånger jag har varit i Stellenbosch har jag bara blivit nedtrampad av oändligt antal turistbussar. Samma sak kan givetvis hända i Franschoek med, dock så brukar bussarna fara iväg frammåt eftermiddagen vilket, i min mening, gör Franschoek trevligare frammåt kvällen.

Toppen