Senaste nytt

Tips: Hur man får kompensation från SAS vid flygförsening

Absolut, det kan ta lång tid att få ett beslut från ARN - men det betyder ju inte att den enskilda personen måste lägga ner mycket tid på fallet. Det är ju bara att sitta lugn i båten och invänta beslutet från ARN.
Nej, ärenden avgörs ju på handlingarna. Jag har haft ett par mer komplicerade tvister inför ARN och för mig är det inte uppenbart att man som konsument kan blunda och hoppas på det bästa. Jag har dessutom hjälpt några företag på andra sidan bordet. Jag skulle i alla lägen själv se till att ARN får t.ex. motiverade beslut från andra relevanta (utländska) nämnder osv. Dessutom är det ju inte alltid helt lätt, det visar om inte annat 261/2004-tråden med 3856 inlägg och 460 916 visningar i skrivande stund, haha. Fördelen som flera av dessa indrivare har är ju att de sysslar med just detta och inget annat. Det finns med andra ord en viss kompetens. Därtill har de ju fördelen av att (i regel) vara del av Europavida organisationer med, förmodar jag, någon form av gemensam kunskapsbank- och överföring.

Jag antar att de flesta inte är i något jättebehov av att få kompensationen supersnabbt. Det är ju ändå en kompensation och inte ersättning för utlägg.
Jag tror tvärtom. De allra flesta är helt ointresserade av att driva ärenden mot företag eller inför ARN/allmän domstol. Om någon annan kan göra det åt en, med den potentiella fördelen att det går snabbare, är det ju bara bekvämt. Visst tar indrivarna en procentsats men - kan man säkerligen argumentera - det är ju inte "dina egna pengar". Affärsmodellen är ju smart på det sättet. Man får inte glömma bort att typ 25 % av de svenska hushållen inte fixar en oförutsedd utgift på 15k. Då är det väl fantastiskt med 600 EUR x 4 minus procentsatsen. Snabba cash, liksom.

En mer intressant grej är ju dock att indrivarna primärt tar sig an klockrena case medan gråzoner bara tas i den mån de själva har ett intresse i det (t.ex. för att driva praxis).

Man bör akta sig för att dra ”alla” över en kam...

Airhelp har tagit 25% inklusive moms och eventuella avgifter för banköverföring av utbetald kompensation. De har inte förändrat den prislistan. Därför är ditt konstaterande om ”alla” fel.

Tack för rättelse. Här kommer fullständig info.

"För direktkunder är grundpriset 25% av den mottagna ersättningen. För onlineresebyråernas kunder (OTA) debiterar vi 35%.Om vi vidtar rättsliga åtgärder betalar du även en avgift för detta, och vi rundar då av det totala beloppet till 50%."

Man bör akta sig för att dra ”alla” över en kam...

Airhelp har tagit 25% inklusive moms och eventuella avgifter för banköverföring av utbetald kompensation. De har inte förändrat den prislistan. Därför är ditt konstaterande om ”alla” fel.
Tack för rättelse. Här kommer fullständig info.

"För direktkunder är grundpriset 25% av den mottagna ersättningen. För onlineresebyråernas kunder (OTA) debiterar vi 35%.Om vi vidtar rättsliga åtgärder betalar du även en avgift för detta, och vi rundar då av det totala beloppet till 50%."

Snabbkoll på några olika sidor nedan:

Flygforsening.se arbetar efter principen "ingen vinst, ingen avgift". När vi vinner ditt fall, debiterar vi en avgift på 25 % av kompensationen + skatt. Detta täcker alla våra utgifter, inklusive rättegångskostnader, och inga dolda avgifter kommer att läggas till.

Frågan är vad "+skatt innebär" i detta fallet...?

Flightrights framgångsgaranti gynnar dig som kund: Ingen ersättning, ingen kostnad. Om Flightrights bemödanden inte resulterar i utbetald ersättning är vår tjänst helt gratis. Vi tar endast ut vår provision på 29,75 % (inklusive moms) av det totala ersättningsbeloppet om flygbolaget betalar ut kompensation.

Om flygbolaget betalar ut kompensationen, har Flyghjälp krav på ett arvode för det juridiska arbetet och administrationen med att driva in kompensationen från flygbolaget.

Arvode fastställs pr. passagerare efter kompensationstyp:
Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st. 1 a): 75,00 euro.
Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st 1 b): 120,00 euro.
Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st. 1 c): 180,00 euro.

Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st. 2 a): 37,50 euro.
Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st. 2 b): 60,00 euro.
Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st. 2 c): 90,00 euro.

Ovanstående arvode står för 30 % av den totala mottagna kompensationen.

Med andra ord så skiljer det sig lite mellan de olika sidorna. Men förhoppningsvis kan vi alla enas om en sak iaf - Det är dyrt ;)

Inte enig ;)
Det beror på hur komplext fallet är. Om det är ett fall som går till domstol gällande endast en passagerare så är det billigt.
Men för fall som man enkelt kan driva själv är det dyrt.

Det är väl som med alla anda tjänster man köper - det finns alltid någon som hellre gör det själv och tycker att man är tossig om man anlitar någon. Jag hyr gladeligen in en målare för att måla en vägg hemma men driver mina EU261/2004-claims till tinget själv om så behövs. För andra är det tvärtom. Bara man är medveten om alternativen.

Det är väl som med alla anda tjänster man köper - det finns alltid någon som hellre gör det själv och tycker att man är tossig om man anlitar någon. Jag hyr gladeligen in en målare för att måla en vägg hemma men driver mina EU261/2004-claims till tinget själv om så behövs. För andra är det tvärtom. Bara man är medveten om alternativen.

Visa ord från dig - du har rätt!

Jag vet inte om detta tillhör denna tråd men fick nyligen kompensation i form av poäng för ackumulerade förseningar, men som aldrig nådde upp till EU/261/2004-regeln.

Jag satte samman en lista på de 13 av mina 22 flyg hem på kvällen från diverse skandinaviska flygplatser under våren, visade att jag hade fått vänta drygt 6 timmar (28 timmars restid istället för 22 timmar) och fick 10 000 eurobonus poäng. Mer antar jag att jag inte kan förvänta mig, eller sålde jag mig för billigt?
Jag är EBG om det gör någon skillnad i bemötandet.

Jag vet inte om detta tillhör denna tråd men fick nyligen kompensation i form av poäng för ackumulerade förseningar, men som aldrig nådde upp till EU/261/2004-regeln.

Jag satte samman en lista på de 13 av mina 22 flyg hem på kvällen från diverse skandinaviska flygplatser under våren, visade att jag hade fått vänta drygt 6 timmar (28 timmars restid istället för 22 timmar) och fick 10 000 eurobonus poäng. Mer antar jag att jag inte kan förvänta mig, eller sålde jag mig för billigt?
Jag är EBG om det gör någon skillnad i bemötandet.
Har absolut inget med 261/2004 att göra utan bara goodwill från SAS. Du ska nog vara glad att du fick något då sas inte har någon skyldighet alls att ersätta för detta. 6h total försening på 22 flighter är ju lite drygt 15 minuter försening i snitt per flight.

Toppen