Agö
Medlem
Nej, ärenden avgörs ju på handlingarna. Jag har haft ett par mer komplicerade tvister inför ARN och för mig är det inte uppenbart att man som konsument kan blunda och hoppas på det bästa. Jag har dessutom hjälpt några företag på andra sidan bordet. Jag skulle i alla lägen själv se till att ARN får t.ex. motiverade beslut från andra relevanta (utländska) nämnder osv. Dessutom är det ju inte alltid helt lätt, det visar om inte annat 261/2004-tråden med 3856 inlägg och 460 916 visningar i skrivande stund, haha. Fördelen som flera av dessa indrivare har är ju att de sysslar med just detta och inget annat. Det finns med andra ord en viss kompetens. Därtill har de ju fördelen av att (i regel) vara del av Europavida organisationer med, förmodar jag, någon form av gemensam kunskapsbank- och överföring.Absolut, det kan ta lång tid att få ett beslut från ARN - men det betyder ju inte att den enskilda personen måste lägga ner mycket tid på fallet. Det är ju bara att sitta lugn i båten och invänta beslutet från ARN.
Jag tror tvärtom. De allra flesta är helt ointresserade av att driva ärenden mot företag eller inför ARN/allmän domstol. Om någon annan kan göra det åt en, med den potentiella fördelen att det går snabbare, är det ju bara bekvämt. Visst tar indrivarna en procentsats men - kan man säkerligen argumentera - det är ju inte "dina egna pengar". Affärsmodellen är ju smart på det sättet. Man får inte glömma bort att typ 25 % av de svenska hushållen inte fixar en oförutsedd utgift på 15k. Då är det väl fantastiskt med 600 EUR x 4 minus procentsatsen. Snabba cash, liksom.Jag antar att de flesta inte är i något jättebehov av att få kompensationen supersnabbt. Det är ju ändå en kompensation och inte ersättning för utlägg.
En mer intressant grej är ju dock att indrivarna primärt tar sig an klockrena case medan gråzoner bara tas i den mån de själva har ett intresse i det (t.ex. för att driva praxis).