Senaste nytt

Tips gällande utresa från EWR eller JFK sett till loungetillgång och smidighet med SAS

Maja

Medlem
Kommer resa hem från NYC i mitten på februari i Business och är bokad med utresa från EWR.
SAS-lounge har tidigare inte varit mycket att hänga i julgranen och jag har tidigare alltid besökt Polarislounge och sedan tagit mig tillbaka till rätt terminal med bussen.

Ser nu att SAS har ändrat min hemresa med någon minut och jag har plötsligt fått möjlighet att boka om gratis. Kollade för skojs skull och ser att jag kan boka om så att hemresan istället går från JFK!

Följande frågor dyker upp:
1. Kan vi besöka Delta One Lounge (Terminal 4)? Min fråga gäller om vi kommer in i terminal 4 då vårt flyg ej går från den terminalen.
2. Hur tar vi oss mellan terminalerna? Är det endast AirTrain som gäller och därmed passera Security på först Terminal 4 för att komma in i loungen och sedan i Terminal 1 där SAS verkar flyga ifrån? Om någon har besökt loungen - hur lång tid bör vi avsätta för att ta oss tillbaka till terminal 1?
3. Om vi håller oss endast till Terminal 1 - är vi då hänvisade till Air France lounge? eller är även Korean Air lounge tillgänglig? Vilken är att föredra?
4. Är det värt att boka om för att få flyga från JFK även om vi ej kan besöka Delta One loungen?
5. Hur är loungeläget på Newark? Någon som har en uppdatering hur det är med ev. ombyggnation och övertagande av loungen från Air France?

Tack på förhand!

Har inte svar på så många av dina frågor. Men det är air France lounge i T1 man blir hänvisad till. Trevlig och ok, men inget jag skulle spendera någon extra tid i för egen del.

En annan parameter EWR vs JFK att ta i betraktning kan vara transfer. För egen del uppskattar jag skiftet till JFK då det är smidigare att ta sig till å från destination. Detta hade jag personligen värderat mer än nyanser i en Lounge. (därmed inte alls fel att försöka optimera Lounge-besök också :))

Loungen på EWR är fortfarande en SAS-lounge i allt förutom namnet. Det är noll skillnad vad gäller inredning, mat etc mellan SAS och AF som ägare.

Har inte svar på så många av dina frågor. Men det är air France lounge i T1 man blir hänvisad till. Trevlig och ok, men inget jag skulle spendera någon extra tid i för egen del.

En annan parameter EWR vs JFK att ta i betraktning kan vara transfer. För egen del uppskattar jag skiftet till JFK då det är smidigare att ta sig till å från destination. Detta hade jag personligen värderat mer än nyanser i en Lounge. (därmed inte alls fel att försöka optimera Lounge-besök också :))
Tycker iof det är rätt smidigt att ta tåget från Penn Station till EWR! Betydligt bökigare med t-banan och Airtrain till JFK har varit min tidigare upplevelse tidigare år.
Loungen på EWR är fortfarande en SAS-lounge i allt förutom namnet. Det är noll skillnad vad gäller inredning, mat etc mellan SAS och AF som ägare.
Tråkigare än tråkigast med andra ord! Då lär Air France lounge på JFK vara ett uppköp alla dagar i veckan.

Tack för input!

Har inte varit där än men ska dit så har läst på lite. Om jag förstått rätt nudå så går det komma in i andra terminaler, dock går det ej ta sig mellan airside utan är ut och airttrain och security som gäller.

Sen ska det inte funka med SAS business på delta one nu i alla fall, dock med air france och KLM så kanske är på gång även med SAS! För mig väldigt lite status gällde också.

Det går tåg hela tiden till jfk - med ett byte oftast. Air France loungen är skitbra tkr jag.

Men jag hade inte bytt flygplats pga utbudet av lounger.. om det inte var polaris :)

Upptäckte LIRR häromveckan. Sjukt smidigt, gott om plats för bagaget och raka vägen.
Kom på det i natt att vi åkte LIRR sist och att det var tusen gånger smidigare än t-banan. Så så får det bli!
Man kan också ta Airtrain till Jamaica och Lirr till penn, grand central eller atlantic.
Åker åt andra hållet, men kom på det också, så det år bli det alternativet istället!
Det går tåg hela tiden till jfk - med ett byte oftast. Air France loungen är skitbra tkr jag.

Men jag hade inte bytt flygplats pga utbudet av lounger.. om det inte var polaris :)
Kortade ner väntetiden genom att åka via CPH istället för ARN så vi kommer hem nästan 2h tidigare så det fick bli en avgörande faktor också sett till bytet.

Har inte varit där än men ska dit så har läst på lite. Om jag förstått rätt nudå så går det komma in i andra terminaler, dock går det ej ta sig mellan airside utan är ut och airttrain och security som gäller.

Sen ska det inte funka med SAS business på delta one nu i alla fall, dock med air france och KLM så kanske är på gång även med SAS! För mig väldigt lite status gällde också.
Har läst samma källa troligen, men har egen erfarenhet från Boston och där kom jag in med SAS-biljett i business i deras Delta One Lounge även fast SAS inte stod på skylten i oktober att vi hade tillträde till loungen.

Får undersöka lite mer och se hur mycket tid var har om vi ska göra en chansning och ta vägen om terminal 4 eller nöja oss med Air France lounge i terminal 1.

Har läst samma källa troligen, men har egen erfarenhet från Boston och där kom jag in med SAS-biljett i business i deras Delta One Lounge även fast SAS inte stod på skylten i oktober att vi hade tillträde till loungen.
Om det finns mer empiri kring Delta One Lounge-access på JFK specifikt eller BOS / övriga destinationer när man rest med SAS Biz så hade det varit intressant att ta del av. Kanske en egen tråd.

Toppen