Senaste nytt

Tips för hur jag ska använda mitt Amex premium

Jag skulle vilja ha lite hjälp av er veteraner. Är som sagt ny på detta och vill gå all in för att aldrig behöva åka ekonomi på långflyg igen. Nu ska vi börja använda amex men jag är så rädd för att hamna i skiten. Jag vill ju betala av räkningen varje månad, men jag vet inte hur jag ska tänka. Vad gör jag med mitt vanliga Nordea kort? Låter lönen komma in och sedan använder jag endast det till att betala av kreditkortet? Har räknat på att det kanske kommer vara en räkning på 40-50.000kr om vi lägger alla räkningar på kortet oxå. Kan ni snälla berätta hur ni gör som endast använder amex?

Även ni som har ca 400.000 eurobonus. Hur har ni fått ihop så mycket? Ska man alltid tänka på poäng och handla via portalen?
 

LPC123

Medlem
Betalar ALLT med Amex eller MCD Premium. Har lagt mitt vanliga bankkort i en låda och har inte använt det på många år. Vet att vissa här inne betalar även räkningar via korten och någon app eller vad det är (Betalo eller dylikt) men det gör inte jag. Flyga är ju en bra sak om man vill ha poäng också :)
 

eddo

Medlem
Se till att inte handla mer än vad du har råd med och vad annars hade gjort och betala räkningen i tid så ser jag inget att vara orolig för.

Låt allt gå på Amex/SAS MC och använd aldrig ditt vanliga bankkort (förutom vid ev bankomatuttag då bör du inte använda SAS-korten, undantag MC via Curve).
 
 

MrRob

Medlem
Har man svårt att "hålla i pengarna" eller brukar ha det knapert sista veckan innan lönen kommer så behöver man givetvis ha lite självdisciplin så man inte sätter sig i en situation där man måste börja betala ränta till Amex för då blir det rätt snabbt väldigt dyra poäng man tjänat in med kortet.

Själv använder vi familjens kort precis som vi gjorde förr med bankkortet. I slutet av månaden betalar jag alltid in hela den utnyttjade delen av krediten oavsett vad räkningen från Amex/SEB säger och det fungerar bra för oss.
 

M.K

Medlem
400 000 var väl inte mycket ;-)

Kreditkort är med det sagt inte för alla. Jag har faktiskt en aning dåligt samvete över vissa jag värvat som sitter och betalar höga räntor. Jag värvar inte dem igen!

För oss som har självdisciplin på just detta område fungerar det ypperligt och ger i längden rejält med poäng för trevligt resande. I princip allt spendas med korten och allt räntebärande, även delar av den aktuella månadens spend (lägre procent utnyttjande ok, men absolut aldrig över 49,49% helst långt under) betalas sista vardagen innan månadsskiften för bra creditscore.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
I början så var jag precis som du, livrädd att spendera mer än jag kunde betala.

Så jag öppnade ett separat konto hos min bank. För varje transaktion jag gjorde med mitt kreditkort förde jag över motsvarande belopp från mitt huvudkonto. På det viset visste jag att jag alltid hade råd att betala räkningen.

Nu är jag van och gör inte detta längre, men i början var det en bra trygghet.
 

JAM(1)777

Medlem
I början så var jag precis som du, livrädd att spendera mer än jag kunde betala.

Så jag öppnade ett separat konto hos min bank. För varje transaktion jag gjorde med mitt kreditkort förde jag över motsvarande belopp från mitt huvudkonto. På det viset visste jag att jag alltid hade råd att betala räkningen.

Nu är jag van och gör inte detta längre, men i början var det en bra trygghet.
Samma här, visste att det alltid fanns avsatta medel att betala fakturan med.
 
Toppen