Senaste nytt

Tips för flygrädsla

Jag älskar att flyga och samla poäng. Problemet är att jag har blivit så livrädd för att flyga efter att jag flög business ARN-EWR 2014. Jag satt och njöt av min dryck, en bra film och vi skulle precis till att landa. Ingen turbulensen men en person valde att kasta upp 40min innan landning. Jag blev så skärrad att jag valde att flyttas till ekonomi PLUS!!!!! Från business. Hur ska jag hantera detta? Jag vågar liksom inte resa med flyg. Åkte ARN-ALC i somras och det var en ren jävla mardröm med rädsla. Hur vanligt är det med åksjuka personer på flyg? Har sån otrolig fobi för kräk. Hur hanterar ni det om ni är rädda?

Bara för att vara säker, är du flygrädd eller rädd för att ngn ska kräkas (dvs du är lika rädd att ngn kräks på tåget också)?
Ingen gillar ju kräk (pun intended) men min äldsta styvson hade några år när han alltid kräktes under inflygning. Vi var ju förberedda med kräkpåsar och tror inte övriga märkte ngt (förutom CC som fick äran att bära bort och slänga påsen).
Är det vanligt att folk kräks ombord, nej skulle jag säga (då menar jag vuxna och äldre barn, inte bebisar). Har hundratals flygningar och kan inte minnas någon där jag märkt det och det påverkat mig.

Tråkigt att höra! Det låter alltså inte riktigt som "vanlig" flygrädsla? Hur hanterar du att befinna dig i kollektivtrafik - tåg, buss o.s.v. - där man ofta är närmare medresenärer än i en business-kabin? (Om du nu någonsin reser med kollektivtrafik.) Kan det finnas några tricks där att ta till? Att välja plats vid bulkhead så du har "ryggen fri" kanske är ett trick.

Samtidigt ser jag att du under de senaste månaderna, sedan du registrerat dig på forumet, efterfrågat information om minst två olika tilltänkta långresor där du uppvisat entusiasm? Så är det kanske bara ibland som du känner tveksamhet inför flygresor?

Edit: Kanske kan du hitta några tips i den här tråden från 2019?

Som flera säger så är det nog inte flygrädsla som vi alla nog är vana att det är när vi nämnder det ordet.
Jag har sett flera på div flyg som man ser direkt när dom går på är på hel spänn och paniken i ögonen...
Det är flygrädsla och en person som vi nog många inte skulle vilja ha med på högre höjder pga paniken och stressen den personen kommer känna och skapa.

Just det som du beskriver om kräkningar och det där till så är det inget jag har upplevt någon ha problem med, men sätt flera på video m.m. ha stora problem med minsta "kräk harkling" om vi ska säga så och det verkar kunna skapa stora obehag för personen.

Tror som andra att du måste försöka hitta något sätt att skärma av dig från det om det ev händer.
Det kan ju hända vart som, på gatan, bussen, tuben ja vart som...
På ett plan är du ju lite begränsad vart du kan gå.
Så försök hitta något som kan skärma av dig, hörlurar, kanske en "sim" klämma för näsan om det är lukten.

Vi är nog många ink jag själv som har svårt för små, fria, okontrolerade, högljuda/skrikande barn.
Nu kan jag inte kräva att dom inte ska få flyga så då får jag försöka sätta mig så långt ifrån dom, ev byta plats och ha mina NC hörlurar som tar bort allt.
Dom funkar även på äldre herrar som inte vet när dom ska vara tysta...
Vi går inte in i diskutionen om barn... :cool:

Som sagt så finns det mycket på ett plan som kan störa en olika mycket, allt från att någo låter sina fötter vandra nakna på ALLA ytor i kabinen eller att när hela kabinen är nersläckt och nerdragen för att 90% av alla sover så ska någon öppna sitt fönster med solen rakt in i hela kabinen för att hen vill se ut och öppnar och stänger så man kan få ett epeplepcianfall. Så gäller det att hitta redskap för att ta bort detta.

Vissa kan ha svårt att inte andas med näsan, vet detta från min dyk instruktörs tid, men detta är något man kan träna bort.
Så ett par NC hörlurar av bra sort och näsklämma kanske kan va lösningen för att du ska kunna vara kvar i planet.

För när ni väl är där upp i luften så ska det mycket till om du ska lyckas komma ner innan destinationen...
Och du vill inte vara den som är anledningen att man måste gå ner tidigare.

Jag tror, som redan skrivits av andra, att det inte har med flygrädsla att göra utan en fobi för "uppkastningar".
Mitt tips är att hålla isär dessa och inte likställa det ena med det andra.
Samt, bestäm dig för att något tråkigt inte ska få förstöra det roliga.

Jag tycker rådet om rad 1 är rätt bra, hörlurar på det så har du ju gjort det du kan i princip.
Hoppas det löser sig!

Utöver det som skrivits, så gäller väl tumregeln "ju större (och nyare) plan, desto mindre risk för illamående". Jag måste säga att jag extremt sällan sett uppkastningar (som verkar bero på rörelsesjuka) på en modern A320/737 och uppåt. Så beroende på vart man flyger, så kan det vara värt att hålla ett litet extra öga på vilken utrustning som flygs med och välja flight därifrån. Även om det bara påverkar på marginalen, så är det bättre att åka med en ny 320 än med en äldre ERJ, eller med en sprillans 787 mot en gammal 767 t.ex.

Bara för att vara säker, är du flygrädd eller rädd för att ngn ska kräkas (dvs du är lika rädd att ngn kräks på tåget också)?
Ingen gillar ju kräk (pun intended) men min äldsta styvson hade några år när han alltid kräktes under inflygning. Vi var ju förberedda med kräkpåsar och tror inte övriga märkte ngt (förutom CC som fick äran att bära bort och slänga påsen).
Är det vanligt att folk kräks ombord, nej skulle jag säga (då menar jag vuxna och äldre barn, inte bebisar). Har hundratals flygningar och kan inte minnas någon där jag märkt det och det påverkat mig.
Ja alltså jag är ju rädd oavsett vart jag befinner mig så är jag rädd. Men skillnaden på tunnelbana, buss så kan jag alltid gå av bussen/tåget. På flyget är jag fast, och allra helst när det är dags att landa och man måste sitta ner.

Tråkigt att höra! Det låter alltså inte riktigt som "vanlig" flygrädsla? Hur hanterar du att befinna dig i kollektivtrafik - tåg, buss o.s.v. - där man ofta är närmare medresenärer än i en business-kabin? (Om du nu någonsin reser med kollektivtrafik.) Kan det finnas några tricks där att ta till? Att välja plats vid bulkhead så du har "ryggen fri" kanske är ett trick.

Samtidigt ser jag att du under de senaste månaderna, sedan du registrerat dig på forumet, efterfrågat information om minst två olika tilltänkta långresor där du uppvisat entusiasm? Så är det kanske bara ibland som du känner tveksamhet inför flygresor?

Edit: Kanske kan du hitta några tips i den här tråden från 2019?
Som jag skrev till en annan medlem så är det enklare i kollektivtrafiken då jag kan gå av efter en hållplats om det händer. Men jag mår ju otroligt dåligt över det även om det är enklare på marken. Jag vill inte vara fast med personer som spyr.

Jag är taggad, jag älskar att resa. Men när vi flög FRA-CPT för några år sedan var det storm när vi landade. Då satt hela kabinen med spypåsar och jag var traumatiserad dom första 3 dygnen och bara tänkte på den hemska hemresan.

Ja alltså jag är ju rädd oavsett vart jag befinner mig så är jag rädd. Men skillnaden på tunnelbana, buss så kan jag alltid gå av bussen/tåget. På flyget är jag fast, och allra helst när det är dags att landa och man måste sitta ner.
Som jag skrev till en annan medlem så är det enklare i kollektivtrafiken då jag kan gå av efter en hållplats om det händer. Men jag mår ju otroligt dåligt över det även om det är enklare på marken. Jag vill inte vara fast med personer som spyr.

Jag är taggad, jag älskar att resa. Men när vi flög FRA-CPT för några år sedan var det storm när vi landade. Då satt hela kabinen med spypåsar och jag var traumatiserad dom första 3 dygnen och bara tänkte på den hemska hemresan.
Jag har ingen egen erfarenhet men kanske KBT kan vara ngt för dig (ngn som vet/kan mer får gärna skriva om jag är ute och cyklar)?
Spyor är ju otrevliga men inte farliga i sig (extremt få som kräks pga t ex turbulens har ju magsjuka samtidigt).

Toppen