Senaste nytt

Tips för flightspotting med lillebror

Aleksander

Medlem
Hej! Vet inte om det är rätt forumdel men chansar!

Har en knepig fråga men med hjälp av er kära medlemmar så ska vi nog kunna knåpa ihop nått!
Skulle flyga upp till SFT nu i veckan och hälsa på hos en vän ett par dagar, men fick precis reda på att det pga diverse anledningar måste blåsas av. Så sitter på en biljett (SAS Youth Go Smart) som troligtvis inte kommer användas, om inte..

Det är så att jag har en flygtokig lillebror (12år gammal) och vi har diskuterat och pratat mycket & länge om flyg senaste året. Ringde nu senast ikväll och frågade om en helvit A330 som flög över där jag bor, han svarade direkt, stenkoll på Flightradar:rolleyes: Jag som storebror är såklart superglad och stolt att vi delar ett såpass "udda" intresse och att han brinner för det så otroligt mycket. Har befunnit mig utomlands senaste månaderna så vi har inte kunnat ses så mycket. Tänkte därför passa på att hitta på något annorlunda och få ett värdefullt minne tillsammans, innan mina studier och hans skola drar igång igen. Vi bor även på olika orter med ett relativt stort avstånd emellan. Minns själv hur mycket en flight mellan NYO-WMI med Ryanair betydde för mig i den åldern, var lyrisk och taggad i veckor innan.

Eftersom jag är student är budgeten inte superhög, tyvärr... Har Scandicpoäng så hotellnatt är ordnat, om det hålls inom Scandic såklart. Sitter därför och funderar ifall det är värt att köpa honom en biljett med mig upp till SFT och tillbaka. Det vi missar där uppe är möjligheter till bra flightspotting, men han skulle bli otroligt lycklig bara av att få flyga. Min andra idé är att köpa två ungdomsbiljetter till annat land (Skandinavien, Tyskland eller Polen då Scandic finns där) och flightspotta där det finns mer intressanta flyg. Datumen som detta går att göra är mellan 14/8 och 17/8. Har ni några idéer? Vet ni något flygmuseum i nått av länderna, eller något annat man skulle kunna hitta på för honom? All tips och hjälp uppskattas!

Kul!!!

Ta er till Frankfurt! Stå på en av deras ”terasser / plattformar” på morgonen mellan 08-11!

Åk sedan och ät lunch någonstans.

Sätt er sedan i bil eller buss till Hermeskeil Museum, riktigt bra och ganska okänt flygmuseum! Ligger 1.5-2tim bort från Frankfurt men det är värt resan om ni vill se flygplan!

Ha kul!

Bästa tiderna för planespotting på Frankfurt är tidig morgon fram till tidig lunch och sedan eftermiddag innan 17:00!

Heathrow har ju också trevliga platser om ni vill ta er utanför flygplatsen. Och i Manchester finns det ett museum också precis utanför som jag aldrig varit på men ser roligt ut. Där finns picknickbord och annat man kan spotta från.

Hej! Vet inte om det är rätt forumdel men chansar!

Har en knepig fråga men med hjälp av er kära medlemmar så ska vi nog kunna knåpa ihop nått!
Skulle flyga upp till SFT nu i veckan och hälsa på hos en vän ett par dagar, men fick precis reda på att det pga diverse anledningar måste blåsas av. Så sitter på en biljett (SAS Youth Go Smart) som troligtvis inte kommer användas, om inte..

Det är så att jag har en flygtokig lillebror (12år gammal) och vi har diskuterat och pratat mycket & länge om flyg senaste året. Ringde nu senast ikväll och frågade om en helvit A330 som flög över där jag bor, han svarade direkt, stenkoll på Flightradar:rolleyes: Jag som storebror är såklart superglad och stolt att vi delar ett såpass "udda" intresse och att han brinner för det så otroligt mycket. Har befunnit mig utomlands senaste månaderna så vi har inte kunnat ses så mycket. Tänkte därför passa på att hitta på något annorlunda och få ett värdefullt minne tillsammans, innan mina studier och hans skola drar igång igen. Vi bor även på olika orter med ett relativt stort avstånd emellan. Minns själv hur mycket en flight mellan NYO-WMI med Ryanair betydde för mig i den åldern, var lyrisk och taggad i veckor innan.

Eftersom jag är student är budgeten inte superhög, tyvärr... Har Scandicpoäng så hotellnatt är ordnat, om det hålls inom Scandic såklart. Sitter därför och funderar ifall det är värt att köpa honom en biljett med mig upp till SFT och tillbaka. Det vi missar där uppe är möjligheter till bra flightspotting, men han skulle bli otroligt lycklig bara av att få flyga. Min andra idé är att köpa två ungdomsbiljetter till annat land (Skandinavien, Tyskland eller Polen då Scandic finns där) och flightspotta där det finns mer intressanta flyg. Datumen som detta går att göra är mellan 14/8 och 17/8. Har ni några idéer? Vet ni något flygmuseum i nått av länderna, eller något annat man skulle kunna hitta på för honom? All tips och hjälp uppskattas!

Vad roligt! Är själv planespotter sen jag var runt 10. Amsterdam är riktigt bra. Har många vänner på Facebook som tar bilder där. Skall faktiskt dit senare just för att träffa andra planespotters. Min systerson är 10 år och är lika flygintresserad som mig, så visst är det roligt att ha det gemensamt. Lycka till:)

Säger detsamma: Amsterdam, Frankfurt, London, beroende på vad som är billigast på dina dagar. Scandicpoängen kanske inte går åt, men det finns säkert alternativ på billigt boende trots allt (inkl AirBnB).

Ha det så trevligt! :)

Edit: kanske kolla mer detaljer på Category:Europe - SpottersWiki

Jovisst flightspotting i LAX måste var som att komma till paradiset, men kanske lite utöver din budget.
Bör själv bli gammal och gaggig så många gånger jag nämnt Gardermoen. Lovar inte upprepa nedanstående på detta forum igen.
Dock;
Har tagit bägge flygintresserade sönerna dit som uppskattad födelsedagspresent.
Inte så mycket intressanta flygbolag att flightspotta men två härliga museer som jag tror din flygintresserade 12-årige bror skulle gilla.
På gångavstånd, eller med lokalbuss, finns SAS museet. Bl.a hur deras första polarflygningar till Tokyo var utrustade. Finns en slags DC-9 flygsimulator där han kan utföra landningar m.m. Även ett litet torn med utsikt över banan.
Andra är flygvapen museet. Vad som gör detta intressant är att det i motsats till svenska museer som mest har svenska Tunnan, Viggen m.fl finns plan från både Tyskland, England USA m.fl länder. En höjdare för honom kan vara att det finns en riktig Viggen där han kan/får krypa in i cockpit och drömma sig bort.
Fördel är att det ligger inom rimliga ekonomiska ramar och hinns med på en dag. Scandic hotell ligger ju inne i Oslo om ni övernattar. I så fall ta vanliga tåget, billigare och nästan lika snabbt som Flygtoget
Tips att kolla öppettiderna framförallt då flygvapen museet som verkar ha öppet lite hur som helst. Vi har varit där på söndagar.
Informationsdisken i ankomsthallen hjälper till med kartor och info.
Om du är EBG anser jag rent subjektivt att SAS loungen i OSL är den klart bästa.

Kul!
Varför inte ta en tur till soliga Köpenhamn?
Inte så många exotiska flygtyper kanske, men det kommer ju a380 från Emirates, SAS flotta etc. etc.

Parkera er på Flyvergrillens terrass som ligger parallellt med startbanen Flyvergrillen i Kastrup - 25 års jubilæum

Kan ju kombineras med en guidad tur på CPH Airport Tours

Viel Spass!
Håller med om detta. Var i Dragör nära Kastrup i veckan, och det finns många bra platser att spana flyg. Dessutom en relativt hög frekvens!

Toppen