Senaste nytt

Tips för att förhandla med hotell

Nina

Ny medlem
Hej,

Jag och familjen åker snart till Florida och tänkte försöka förhandla om priser med hotell, något jag aldrig gjort förut, men såg på forumet att många av dem har gjorts med stor framgång. Har du några tips på hur du kan uttrycka dig? Det känns inte direkt som att mejla/ringa och fråga: det är för dyrt.

Vi har en vistelse i Naples på kartan, då tänkte jag åberopa orkanen och hur eftermatchen ser ut, och en i Miami. Tar tacksamt emot era tips som profsförhandlare :)
 

E.K

Medlem
Beror lite på om hotellet tillhör en kedja eller är fristående samt storlek.

Merparten av små hotell har inte egna hemsidor och måste bokas via hotellbokningssidor och dom brukar ta 18% i provision.
Dom 18% har man i prutmån när man kliver in på hotellet och bokar på plats.

Kedjor och större hotell brukar ha ca 18% lägre priser på hemsidan mot vad man ser på hotellbokningssidor men inte alltid.

Ibland när man söker på hotellbokningssidor så kan man hitta någon som har ett ovanligt lågt pris och där finns det 2 anledningar till det.
Anledning 1 är att hotellet har en kampanj som dom andra inte snappat upp och hittas på hotellets hemsida när man söker där.
Anledning 2 är att i detta fallet har bokningssidan avstått från provisionen och till och med ur egen ficka rabatterat priset lite just för att få dig att återkomma och boka med den specifika bokningssidan.

Sen har vi några skojarsidor också som i sista steget av bokningen innan betalning lägger på skatter och dylikt som man skall vara observant på.

På senare tid har det också dykt upp en skojarsida som faktiskt får dig att tro att du hamnat på hotellets hemsida men är i själva verket en tredjepartssida.
Brukar hamna där när man gör en websökning på mindre hotell men lärt mig undvika den.
 

palmen

Moderator
Hotellen i USA är svindyra nu av flera anledningar men ofta fullbokade ändå, med andra ord finns det väldigt små anledningar för hotellet att sänka priset över huvud taget.

Tror rent generellt att man har en rejäl uppförsbacke med detta. Om hotellen inte säljer ut rummen kommer de sänka priset istället.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Jonas C

Medlem
Om du avser att bo under en längre tid så kan det löna sig att förhandla med hotellchefen eller sales managern. Men i dagens läge så har jag svårt att se hur ett hotell skulle gå med på att förhandla ner till ett lägre pris för en kortare semesterresa såvida ni inte avser att boka 5+ rum för ett större sällskap.

Försök istället få igenom en best rate guarantee om du hittar ett lägre pris via en konkurrerande säljkanal.
 
Toppen