Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

Såg 2 PAX på LH717 i First och passade på att ringa agent för att fråga om ombokning av hemresa (med förväntat svar NEJ NEJ, och NEJ). Svaret blev istället att "självklart går det bra" följt av "men tyvärr ser jag ingen tillgänglighet" samt "men du kan ju ändra fram tills imorgon" (2024-07-21, avresa 2024-07-22). Detta verkar ju inte vara enligt SAS egna riktlinjer. Rouge agent? :)
Ombokning är inga problem.

Kan du förklara skillnaden? Han såg uppenbart inga problem att bumpa mig från C till F så länge tillgänglighet fanns. All typ av ändring är väl en ombokning?
Jag kanske missförstod dig.
Menade att ombokning av resa är inga problem. Ny bokning av LH F-biljett inom 72h verkar dock vara big no no.

Jag kanske missförstod dig.
Menade att ombokning av resa är inga problem. Ny bokning av LH F-biljett inom 72h verkar dock vara big no no.
Jag försökte förändra en påbörjad PNR med en upgrade till F. Det såg agenten inga problem med förutom tillgänglighet. Jag tänkte på SAS egna text;

"Star Alliance-bonusresor: Du kan boka om fram till 24 timmar före utresans avgång så länge dina poäng inte är utgångna. När du väl har påbörjat din resa kan du inte boka om hemresan."

Also; jag bokade F på vägen ut på samma PNR med kortare notis :) Agent sa även då "Men självklart!". Dock har vi ju hört att vissa agenter skiter i den.

Last edited:
Inte riktigt med heller men det är ju snarare dagen innan resa (tills kundtjänst stänger) man kan göra ombokning än 24h innan.

Bokade nyss F med utresa på onsdag 24 juli. Gick inte att applicera AMEX voucher nu så det blev fullt poängpris.
Ring in på måndag under kontorstid på Voucher-numret så bör de kunna dra om poängen + voucher. I värsta fall kanske du kan omboka till något extra flyg inrikes för att sedan ta bort det. Kostar 300kr för ombokningarna men det kan vara värt de, då det innebär ganska många poäng antar jag.

Vi som ringt på helgen är nog EBG eller högre, därför vi kommer fram. Vanliga voucher numret är stängt på helger och utan status kommer du inte fram på vanliga numret heller.

Noterade samma förra helgen när jag tittade på hemresor från Tyskland nu på lördag. Helt tomt på alla bonusresor, enda jag hittade var till Stavanger via Milano.
Är ju prime vecka på semester och mycket går nog fullt och sas flyger mindre storstad och mer charter på helgen.

Så såg det ut förra veckan också när jag bokade LH F från MUC. Helt tomt på awards ARN-MUC. Det var dock inget problem för mig att fritt välja anslutningsflyg med agenten. Hade räknat med att betala själv på separat bokning.

Bokade onsdag, helt ny bokning i F med utresa torsdag.

ARN-MUC var verkligen helt full.

Kanske inget som ska pratas om så mycket, men agenter kan uppenbarligen göra mycket som inte går i linje med SAS riktlinjer och få igenom biljettering.

Toppen