Senaste nytt

Tips bilsemester Österrike till sommaren

För ett par månader hoppade vi på Austrians rea och bokade flyg för 4 personer för knappa 3000 kr till Wien i juli. Vi kommer vara borta en vecka och har hyrt bil på plats. Vi börjar och avslutar i Wien. Vi har hyrt en lägenhet i Zell Am See dag 3 till 6, i övrigt är det inte så mycket planerat. En tänkbar rutt är Wien till Salzburg och därefter till Zell Am See för att därefter ta vägen tillbaka till Wien.

Någon som har bra tips på sevärdheter och vad man inte bör missa i Österrike? Ungarna är numera 16 och 18 så "barnaktiviteter" går bort. Vi gillar natur, vandra, upptäcka nya saker och god mat. Att vandra i bergen är ett måste, men kanske enbart under 1 eller 2 dagar, det behöver inte vara något avancerat.

Tack på förhand
 
  • Gilla
Reactions: Gus

rsimon

Medlem
Jag är ingen vandrare men jag vet att det finns goda vandringsmöjligheter i Salzkammergut, öster om Salzburg. Där ligger ett sjölandskap med blågröna alpsjöar omgivna av bergstoppar och skogar. Man kan utgå t.ex från Steinbach am Attersee, där finns även ett bra hotell o restaurang, Föttinger. Därifrån är det inte så långt till Zell am See. Påväg dit kan ni ta en avstickare till Berchtesgaden (Örnnästet) eller klara av Salzburg. I slutet av juli börjar dock musikfestspelen i Salzburg så då är det extra många turister där.

Österrike är ett trevligt land att resa i, bra vägar. Prova gärna Marillenknödel (aprikosknödel) som efterrätt om ni ser detta på någon meny. Vill ni äta gott lite utanför Salzburg rekommenderar jag Hotel Friesacher i byn Anif, inte långt från motorvägen.
 
Last edited:

Link

Medlem
Örnnästet är definitivt värt ett besök i mitt tycke, i mitten av Juli kommer det vara välbesökt så förboka biljetter. Restaurangen på toppen serverar en helt okej knödel.
 

NyfikenGrau

Medlem
Österrike har i princip två regioner med alpsjöar, något som jag själv tycker är oslagbart som resmål på sommaren, med bästa tänkbara bad, cykling och paddling. Liksom @rsimon rekommenderar jag Salzkammergut, sjöområdet norr om Alpernas huvudkam. Området söder om huvudkammen är i princip hela delstaten Kärnten. Sjöarna på sydsidan är visserligen lite varmare och soligare, men den stora nackdelen är att de har enormt många fler turister så det blir smockfullt.
Salzkammergut har ofta gratis parkering och stränder precis vid vägen och ligger ju också lite bättre till på er rutt Wien - Zell am See. Ta all vandring i Zell am See förresten då ni har lägenhet där i flera dagar. Jag tycker det bästa i Alperna är att ta linbana upp och ner för att kunna gå högalpint hela tiden utan sega transportsträckor, särskilt om man inte har mycket tid, men det är ju en smaksak.
Jag skulle i Salzkammergut välja Wolfgangsee för att logi är prisvärt, sjön är mycket vacker och dessutom omväxlande till sin karaktär, men även Attersee som nämns är väldigt bra. Om ni bara vill se "best of" och inte direkt stanna längre vid nån sjö så är det definitivt Hallstatt vid Hallstätter See som gäller, det är här reklamfoton tas för Österrike. Bildgoogla så förstår du.
 

Tostarp

Medlem
Såg att ni ska ta hyrbil.

Jag jobbar i Österrike och vill enkelt påminna om att ni ska vara väldigt noga att inte köra över gränserna till grannländerna om ni inte i förväg har kommit överens med hyrbilsfirman. Det kostar extra att få tillstånd att köra över gränsen men det kostar tiofalt att göra det utan tillstånd. Därutöver kostar naturligtvis vignetter etc extra per land och det ingår inte heller i tillståndet.
 
Hemkommen efter en 6dagars tripp i ett varmt Österrike. Kan verkligen rekommendera att åka dit för att uppleva en lite annorlunda sommartripp. Var där på bilsemester med mina föräldrar för ca 35 år sedan, ett antal skidresor och har åkt igenom ett par gånger med bil de senaste åren på väg till Italien men aldrig stannat. Så dags att åka dit med tonårsbarnen för att uppleva vad jag gjorde för många år sedan.

Flög som sagt dit med Austrian för en billig peng. Vid incheckningen fick vi platser på rad två, trodde först vi blivit uppgraderade. Blev inget med det, visade sig vara standby. Vi kom med ändå och sattes på rad 2, dock verkade det inte finnas någon business, det serverades bara ett glas vatten och en chockladbit.

Vi hade en natt i Wien, vi klarade då bland annat av:

Vandring och barhäng vid Donau:
IMG_0749.jpeg


Sightseeing i city samt tunnelbana ut till Schöönbrun:
img_0793-jpeg.143688

Fika på Cafe Central:
IMG_0815.jpeg

Därefter hämtade vi vår dyra hyrbil och körde vidare till Linz för en övernattning. Hade dålig koll på Linz men en trevlig större stad vid Donau som bjöd på 30 gradig värme. Verkade vara någon form av studentgrej, kryllade med ungdomar som tagit med sin dricka till flodkanten, spelade musik och umgicks utan några tendenser till fylla, slagsmål eller vakter. Vi nöjde oss med en bar vid kanten.
IMG_0877.jpeg

Dagen efter körde vi till en sjö, Attersee, o tog ett dopp. Kristallklart vatten och svalkande i värmen.
IMG_0888.jpeg


Därefter gpsen mot Salzburg, men först Red Bull museumet, som är väl värt ett besök om man har vägarna förbi, kostar inget.
IMG_0898.jpeg

Därefter in till city för lite Sightseeing. Tycker nog Salzburg var lite för turistigt och inte så genuint. Ganska mycket folk också, men ett par obligatoriska sevärdheter bockades av.
IMG_0933.jpeg

Därefter styrdes hyrbilen mot Zell Am See där vi hyrt en lägenhet i tre nätter. Om ni ska till Zell Am See, titta så att det ingår något som heter Summer Card, vilket det gör på vissa utvalda lägenheter och hotel. Då ingår det fri entré plus ett antal rabatter. Vi hade inte koll på detta men fick reda på det vid checkin. Det sparade oss ett antal tusenlappar. Detta ingick gratis för oss fyra:
IMG_0945.jpeg

Kommande dagar bockade vi av en del av ovan plus lite annat, några exempel:
IMG_0972.jpeg

IMG_1014.jpeg

IMG_1023.jpeg

IMG_1096.jpeg
IMG_1132.jpeg
img_5401.jpeg
IMG_1142.jpeg

Efter ett par intensiva dagar påbörjades resan mot Wien. På vägen dit körde vi inom Hallstatt, enorm turistfälla som inte är värd en omväg. Jag spar er tiden och skickar med en bild därifrån, så slipper ni åka dit.
IMG_1220.jpeg

Ytterligare en övernattning på en pension i en random by, där resans bästa schnitzel fanns.

IMG_1237.jpeg

På vägen till flygplatsen körde vi inom Red Bull Ring, vilket också är värt ett besök om man har vägarna förbi.
IMG_1283.jpeg

Därefter kvarstod enbart en händelsefattig flygning tillbaka med Austrian.

Kanonresa med mycket att se o göra. Bra väder och inte så mycket turister med undantag av Salzburg och Hallstatt.
 

Attachments

  • IMG_0793.jpeg
    IMG_0793.jpeg
    317,9 KB · Visningar: 297
  • IMG_0945.jpeg
    IMG_0945.jpeg
    282,4 KB · Visningar: 34
  • IMG_1096.jpeg
    IMG_1096.jpeg
    333,6 KB · Visningar: 32
Toppen