Senaste nytt

[Tips] använda Avios och undvika bränsletillägg

Någon som har bokat med BA men startat från exempelvis Sverige för att få ner APD? Har en voucher och 200 K avioser som jag är sugen på att utnyttja men totala kostnader nu för tiden i både business och first är närmare 1,500£ vilket är helt barockt. Tänker att om jag bokar Sverige-London och sedan vidare borde skatter och avgifter gå ner signifikant. Någon som gjort en sådan manöver?

Någon som har bokat med BA men startat från exempelvis Sverige för att få ner APD? Har en voucher och 200 K avioser som jag är sugen på att utnyttja men totala kostnader nu för tiden i både business och first är närmare 1,500£ vilket är helt barockt. Tänker att om jag bokar Sverige-London och sedan vidare borde skatter och avgifter gå ner signifikant. Någon som gjort en sådan manöver?

Vad är det för voucher? Jag har en gammal brittisk 2-4-1 och de kan bara användas om resan startar och slutar i UK.

Det är väl bara att göra en provbokning och se vad avgifterna hamnar på i de olika alternativen?

Kortet och villkoren har ändrats, sen september så gäller följande: "For all vouchers earned from 1 September 2021, there will be no restriction for a cardmember’s companion voucher booking to originate from the UK."

Länk till artikeln: British Airways Avios credit card changes explained – Which? News

Jo det stämmer, men påbörjar du resan i Sverige måste du ju betala svensk flygskatt.
Från exempelvis Danmark slipper du ju det, dessutom går det åt färre avioser på sträckan cph-lhr än arn-lhr

Changes to the BA American Express credit cards, effective 1 Sep 2021 - Page 2 - FlyerTalk Forums

Det är väl bara att göra en provbokning och se vad avgifterna hamnar på i de olika alternativen?

Inte så enkelt eftersom det inte går via nätet, måste ringa in så ville se om någon har erfarenheter av denna lösningen.

Jo det stämmer, men påbörjar du resan i Sverige måste du ju betala svensk flygskatt.
Från exempelvis Danmark slipper du ju det, dessutom går det åt färre avioser på sträckan cph-lhr än arn-lhr

Changes to the BA American Express credit cards, effective 1 Sep 2021 - Page 2 - FlyerTalk Forums

Så är det såklart, men då måste jag ju ta mig från Sverige till Danmark också.

Inte så enkelt eftersom det inte går via nätet, måste ringa in så ville se om någon har erfarenheter av denna lösningen.
Inte? På mitt BAEC-konto funkar det så att jag får upp både Avios-kostnaden och penningavgifterna om jag klickar på en tillgänglig bonusresa. Om du har en Companion Voucher (2-4-1) betalar du mig veterligen 2x pengarna och 1x Avios för två platser. Det gäller bara att hålla koll på vilket som är ”standardpriset” eftersom man utan voucher får valmöjlighet mellan olika kombinationer av Avios och pengar. Det antal Avios som anges i tabellerna hos t.ex. Head for Points eller The Points Guy är ”standardpriset” i Avios, sedan får du läsa av de aktuella avgifternas storlek hos BA. Jag vill minnas att de tyvärr nyligen höjts för många destinationer.

Toppen