Senaste nytt

Tips önskas (strejk, försenat flyg, separata biljetter, olika allianser, resebyråbiljetter)

Jag befinner mig i Cartagena, Colombia, och det är lördagskväll och min hemresa till Köpenhamn på söndagsförmiddagen kommer inte att gå som planerat. Jag hade köpt, hos en resebyrå, separata biljetter, Cartagena->Miami med Avianca och sedan vidare med Air Berlin via Dusseldorf till Köpenhamn med lite mer än 3 timmar mellan flygen i Miami. Vissa av Aviancas piloter strejkar och Cartagena-Miami blev inställt och efter 4,5 timmar på Skype var det bästa jag lyckades fixa fram att jag åker från Barranquilla till Miami istället, med lite mer än 2 timmar mellan flygen i Miami. Nyligen fick jag besked att det nya flyget är 30 minuter försenat och marginalen i Miami är nu nere i 1,5 timme. Jag har redan checkat in på alla flygen och jag kommer självklart be om interlining av bagaget och jag har valt en sittplats långt fram i planet så jag får en bra position i immigration-kön. Jag har både Star Alliance-guldkort och One World Sapphire-kort och jag har varit nere vid flygplatsen här i Cartagena för att prata med personalen, men det var hopplöst, bl a ett flyg till New York var inställt och alla Avianca-köer var jättelånga. Jag har kollat igenom mina försäkringar (hemförsäkring med Trygg Hansa och biljett betald med Coop MedMera Mer) och där verkar inte finnas något att hämta. Vilka tips kan ni ge mig för att jag ska kunna komma så snabbt och billigt som möjligt?

Till de som är skadeglada över att jag inte bokade direkt hos flygbolaget med en genomgående biljett kan jag meddela att jag under de senaste 5 åren har sparat över 50 000 SEK och mer än 25 semesterdagar (pga att jag har fått bättre flygtider) så jag accepterar fullt ut att jag åker på en smäll då och då med min strategi. Förresten, det blev problem på resan hit också, American Airlines ställde in ett segment pga orkanen Irma och det slutade med att jag kom fram ett halvt dygn för tidigt (slapp övernattning i London) och fick 100% miles-intjäning istället för 50%.

Till de som är skadeglada över att jag inte bokade direkt hos flygbolaget med en genomgående biljett kan jag meddela att jag under de senaste 5 åren har sparat över 50 000 SEK och mer än 25 semesterdagar (pga att jag har fått bättre flygtider) så jag accepterar fullt ut att jag åker på en smäll då och då med min strategi. Förresten, det blev problem på resan hit också, American Airlines ställde in ett segment pga orkanen Irma och det slutade med att jag kom fram ett halvt dygn för tidigt (slapp övernattning i London) och fick 100% miles-intjäning istället för 50%.

Jag tror inte folk är skadeglada, jag tror bara att folk vill minska risk och spara tid genom att boka genomgående biljetter. För att slippa ta en separat tur till flygplatsen för att försöka boka om, eller lägga tid på att engagera ett forum för att en connection spricker.

Eftersom du sparat in så mycket på det tidigare skulle jag ta det som en cost of doing business, och ta det kallt.

Missar du flyget så köp en ny biljett med något bolag antingen samma eller annat. Finns enkel väg med tap för $250 just nu tex. Du kan ju till och med köpa en svindyr med tex Lufthansa för 2500 och fortfarande ha tjänat ordentligt på din strategi.

Alternativt om AB är vänliga nog att boka om till dagen efter om du missar det (det är väl rätt stor chans att deras plan inte är fulla), så tar du en hotellnatt på flygplatsen. Täcks ju också lätt in av tidigare besparingar.

Ska man själv bära sitt incheckade bagage genom tullen i Miami vid international-international connection, även om det är interlinat hela vägen till slutdestinationen?

Miami är väl en av få flygplatser i USA som tillåter I2I (international-2-international) transfer för baggage. Men jag vet inte vilka förutsättningar som gäller för att det skall ske. KAN vara så att det måste vara på samma bokning eller med samma bolag?

Det står så här på MIAs hemsida (inget som gör någon klokare dessvärre):
Contact your airline to see if your luggage was checked directly to your final destination or if you have to collect it before clearing U.S. Customs:
  • If you are on an international flight connecting to an international destination.
Miami International Airport

Själv ska jag köra samma lotto med separata biljetter om en vecka, med inte mindre än 4 olika biljetter på 2 dygn. Ett av leggen är faktiskt till Cartagena, men kommer inte att använda just det legget.

Vid incheckningen i Barranquilla gav personalen mig ca 85000 Colombiska pesos (ca 235 SEK). Väluppfostrad och artig som jag är ifrågasatte jag inte detta utan tog tacksamt emot pengarna. Har någon en teori om varför jag fick dessa pengar? Jag nämnde aldrig att jag hade haft utgifter för Skype-samtal och shuttle buss.

Vid incheckningen i Barranquilla gav personalen mig ca 85000 Colombiska pesos (ca 235 SEK). Väluppfostrad och artig som jag är ifrågasatte jag inte detta utan tog tacksamt emot pengarna. Har någon en teori om varför jag fick dessa pengar? Jag nämnde aldrig att jag hade haft utgifter för Skype-samtal och shuttle buss.
Det var inte en återbetalning av skatt?

• Gilla
Reactions: Gus
Dom kanske såg att du var en budgetresenär och behövde lite extra slantar? :D;)

Toppen