Budgetresenär
Medlem
Jag befinner mig i Cartagena, Colombia, och det är lördagskväll och min hemresa till Köpenhamn på söndagsförmiddagen kommer inte att gå som planerat. Jag hade köpt, hos en resebyrå, separata biljetter, Cartagena->Miami med Avianca och sedan vidare med Air Berlin via Dusseldorf till Köpenhamn med lite mer än 3 timmar mellan flygen i Miami. Vissa av Aviancas piloter strejkar och Cartagena-Miami blev inställt och efter 4,5 timmar på Skype var det bästa jag lyckades fixa fram att jag åker från Barranquilla till Miami istället, med lite mer än 2 timmar mellan flygen i Miami. Nyligen fick jag besked att det nya flyget är 30 minuter försenat och marginalen i Miami är nu nere i 1,5 timme. Jag har redan checkat in på alla flygen och jag kommer självklart be om interlining av bagaget och jag har valt en sittplats långt fram i planet så jag får en bra position i immigration-kön. Jag har både Star Alliance-guldkort och One World Sapphire-kort och jag har varit nere vid flygplatsen här i Cartagena för att prata med personalen, men det var hopplöst, bl a ett flyg till New York var inställt och alla Avianca-köer var jättelånga. Jag har kollat igenom mina försäkringar (hemförsäkring med Trygg Hansa och biljett betald med Coop MedMera Mer) och där verkar inte finnas något att hämta. Vilka tips kan ni ge mig för att jag ska kunna komma så snabbt och billigt som möjligt?
Till de som är skadeglada över att jag inte bokade direkt hos flygbolaget med en genomgående biljett kan jag meddela att jag under de senaste 5 åren har sparat över 50 000 SEK och mer än 25 semesterdagar (pga att jag har fått bättre flygtider) så jag accepterar fullt ut att jag åker på en smäll då och då med min strategi. Förresten, det blev problem på resan hit också, American Airlines ställde in ett segment pga orkanen Irma och det slutade med att jag kom fram ett halvt dygn för tidigt (slapp övernattning i London) och fick 100% miles-intjäning istället för 50%.
Till de som är skadeglada över att jag inte bokade direkt hos flygbolaget med en genomgående biljett kan jag meddela att jag under de senaste 5 åren har sparat över 50 000 SEK och mer än 25 semesterdagar (pga att jag har fått bättre flygtider) så jag accepterar fullt ut att jag åker på en smäll då och då med min strategi. Förresten, det blev problem på resan hit också, American Airlines ställde in ett segment pga orkanen Irma och det slutade med att jag kom fram ett halvt dygn för tidigt (slapp övernattning i London) och fick 100% miles-intjäning istället för 50%.