Senaste nytt

Tips önskas om New Delhi

Åkte, med bil, från New Dehli, till Agra tor. Det var en av de värsta bilresor jag gjort! Nej, jag körde inte utan det var min indiska värd, som körde.
"Don't drive in the wrong direction', som det stod på stora skyltar på 'motorvägen'! Men åsnor kan inte läsa!
Nåväl, Taj Mahal, med guide, är sevärt. Se dock upp då turen oftast slutar i en shop där man kan/måste köpa souvenirer.
Redan vid ankomsten till parkeringen i Agra blev jag invaderad av försäljare, som ville sälja kort, T-shirts mm. Jag tyckte det va billigt, men min indiske värd prutade 75%!

Åkte, med bil, från New Dehli, till Agra tor. Det var en av de värsta bilresor jag gjort! Nej, jag körde inte utan det var min indiska värd, som körde.
"Don't drive in the wrong direction', som det stod på stora skyltar på 'motorvägen'! Men åsnor kan inte läsa!
Nåväl, Taj Mahal, med guide, är sevärt. Se dock upp då turen oftast slutar i en shop där man kan/måste köpa souvenirer.
Redan vid ankomsten till parkeringen i Agra blev jag invaderad av försäljare, som ville sälja kort, T-shirts mm. Jag tyckte det va billigt, men min indiske värd prutade 75%!
Ajdå, åkte du nyligen? Om jag har förstått det rätt så skall det vara en någorlunda ny motorväg mellan New Delhi och Agra?!
Jag hade ju inte tänkt åka tåg, mest för att det känns bökigt och de tågen jag har sett inte riktigt lever upp till en standard jag tycker är ok. Jag skall kanske tänka om?

Tåget är helt ok att åka mellan New Delhi och Agra. Drygt 2 timmar tar det om allt går som det ska. Det finns ganska många klasser att välja på och det går även att få liggvagn på denna korta sträcka. Välj någon av de högre klasserna. Det är väldigt billigt att åka tåg ändå. Taj Mahal är egentligen en ganska liten byggnad när man väl ser det men ändå ett måste att ha sett. Vi var där strax före jul och då låg tyvärr dimman tät på morgonen så det var inte lönt att se i soluppgången. Då var det inte allt för mycket turister utan det gick att ta sig runt ganska obehindrat. Försäljarna utanför tyckte jag inte var så ihärdiga efter man passerat dromedarerna. De går igenom alla ryggsäckar och det blev mycket konfunderade miner när jag hade min Ipad med mig. Det var tvungna att fråga runt innan en vakt visste vad det var.

Vi gick den långa biten till tågstationen och på vägen ligger det imponerande Agra Fort. Detta är väl värt ett besök också när du ändå är där.

Vi bodde på ett mellanklasshotell under en natt som var varken från eller till men billigt och ändå funktionellt.

Tågresan vidare till Varanasi skulle ta 10 h men tog 22 h pga dimma och kor på spåret. Dock träffar man på mycket trevligt folk på tåget som gärna vill prova sin engelska så det blev underhållande ändå. Runt julhelgen var det ganska fullbelagt på tågen redan i september men eftersom straffavgiften för att inte ta ut sin biljett är några kr så brukar det lösa sig med platstillgång ändå.

Ajdå, åkte du nyligen? Om jag har förstått det rätt så skall det vara en någorlunda ny motorväg mellan New Delhi och Agra?!

Nej, det var sex år sedan. Så trafikläget är säkert annorlunda idag. :eek:
Det jag minns var det enorma antal lastbilar, som väntade på att få köra in i New Delhi på kvällen, med varutransporter.

Efter alla tips här så har jag då "äntligen" besökt Taj Mahal. Upp i ottan, avfärd kl 6 med chaufför. Tog nya motorvägen, vilket var en riktigt bra väg (med indiska mått mätt). Inga kor, ingen trafik i fel körriktning osv. Överlag väldigt lite trafik (kostar runt 500 INR) vilkelt gjorde att medelhastigheten var drygt 100 km/h. Taj Mahal var mäktigt, mest för att det är så sinnessjukt att smälla upp något sådant bara sådär. Kan rekommenderas och får 4 Golfkille-tummar!

Efter alla tips här så har jag då "äntligen" besökt Taj Mahal. Upp i ottan, avfärd kl 6 med chaufför. Tog nya motorvägen, vilket var en riktigt bra väg (med indiska mått mätt). Inga kor, ingen trafik i fel körriktning osv. Överlag väldigt lite trafik (kostar runt 500 INR) vilkelt gjorde att medelhastigheten var drygt 100 km/h. Taj Mahal var mäktigt, mest för att det är så sinnessjukt att smälla upp något sådant bara sådär. Kan rekommenderas och får 4 Golfkille-tummar!

Jag sitter och planerar en Taj Mahal tripp likt din, över dagen. Vilket bolag anlitade du?

Gör en utflykt till Leh nästa gång, där är det svalare :)
med flyg naturligtvis, 3dgr eller mer

Ladakh Travel, Ladakh Tourism, Leh Ladakh India

annars är ju Rajahstan intressant, men där är det varmt
Rajasthan Tourism- The Official Website of Rajasthan

Jag sitter och planerar en Taj Mahal tripp likt din, över dagen. Vilket bolag anlitade du?
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Jag fick inte anlita någon utan det var via jobbet. Jag råder dig i alla fall att kolla upp hur föraren kör i alla fall. Lång resa som jag inte skulle vilja göra med en galen chaufför.

Ät Hillary Clintons meny på Bukhara/ITC Maurya.

Bodde på ICT Maurya i veckan och åt på Bokhara igårkväll. Robust och gott indiskt kök, med glasvägg till köket där kockarna jobbar och stojar, man åt med fingrarna. Prisbelönt ställe, man fick vänta länge om man inte bokat eller ställt sig tidigt i kön.

Hotellet bra, som sig bör kryllandes av personal som tar väskan direkt och beredda att lyda minsta vink. Tight säkerhet. Bodde i Executive Wing, med väldigt fräscha och snyggt inredda, men inte överdrivet stora rum.

Kom ihåg att ha printat ut biljetten vid utresa från Indhira Gandhi, annars har man svårt att bli insläppt i terminalen.

Toppen