Malu
Medlem
Vet inte riktigt om detta hör hemma under Reserapporter eller i SAS-forum, men se det som en samling noteringar från en resenär som försökt nosa i detaljerna... Jag och familjen reste tur och retur Stockholm-Chicago nu i juni och fick åka med LN-RKN på utvägen (Erik Viking, den först renoverade A330-maskinen) och LN-RKO hem (den senast renoverade). Kabinbesättningen var i huvudsak norsk i båda riktningar och vi avgick också ungefärligen på tid.
- Slitage och renlighet. Det verkar som att kabinen håller ganska bra, men det syntes några repor i plasten på RKN och fickorna för tidningar och småsaker är lite veka tycker jag. De "faller inte på plats" riktigt utan satt något snett på min plats. Metallkanter och lister ser i alla fall ut att göra sitt jobb att skydda stolarna från daglig kantstötning. Det var lite fläckar och skräp kvar om man tittade noga på och under stolen, men det får man skylla på stressad städning. Det verkade i alla fall vara prioriterat att torka av skärmarna, för det var inga fingeravtryck där som tur var, men de blir ganska smutsiga efter en resa.
- Fjärrkontrollen. Stabil och fin. Jag undrar hur många som fattar att man kan använda den lilla fyrkanten som joystick? En annan märklighet är att lampknappen i fjärren väl borde kontrollera den ordinarie läslampan i taket, men det fungerade inte på någon av stolarna som jag testade. Det var bara "mood lighting" och den lilla läslampan som lyste, men det var väl vackert så. När vi ändå pratar belysning så måste jag säga att SAS använder sin nya LED-installation ytterst försiktigt, med bara några tonade färger som simulerad kväll och morgon. Annat var det på ANA's 787 som jag flög i maj. De körde hela RGB-spektrat redan vid boarding för att ge en riktig nattklubbskänsla, eller nåt...
- IFE. Jodå, riktigt bra och blandat utbud. Men varför inte fler barnfilmer med svenskt tal? Som förälder är det toppen och som medpassagerare bredvid barn är det också en positiv faktor. Kamerorna utanpå flygplanet fungerade inte i någon riktning och karta/reseinfo fungerade inte på hemresan. Lite svagt när systemet är helt nytt. Tur att man kunde koppla upp sig på Internet och följa flighten på Flightradar istället.
- Internet, ja. Det fungerade utmärkt och var gratis. Genom att slå in namn och mailadress så hittades tydligen bokningen automatiskt och jag erbjöds fri surf. Andra alternativ var att betala med kort eller 3000 EB-poäng för hela redan. Även om det inte var bredbandskänsla så gick det utmärkt att surfa och läsa både DN, FB och BC.
- Armstöd. Här kommer en liten hemlis som jag tror att många missar: Det smalare armstödet går att fälla ner när man ska sova, så att man får en bredare säng. Man drar bara i spärren under stödet och trycker ner det. Fungerar både på de mot fönstret och gången. Se bild nedan.
- Stolen. Ja, det har skrivits spaltmeter om den, men den är bra. Hustrun klagade lite på att man inte fick lika bra stöd för benen som i gamla stolen - och det kan nog stämma. Nu fäller man ut en del för låren, men från knät så hänger foten i luften om man inte fäller stolen så långt att man får upp foten på fotpallen. I-landsproblem, eller möjligen ergonomiskt problem. Skulle tro att en längre person inte heller upplever detta. En annan märklighet är att luftpumpen till dynans hårdhet verkar motionera sig själv ibland, utan att jag trycker på firm/soft/massage.
- Lurarna. Känns igen från gamla kabinen. Här känner man sig lite lurad om man är van vid Bose eller annan kvalitetsprodukt. Brusreducering - ja kanske lite, men mest skumgummi. Mina lurar kändes inte heller helt rena på utvägen utan hade lite vitt oidentifierat grejs på kuddarna. Ofräscht. Men det är ju upp till var och en att ta med egna lyssningsprylar. Värt att notera då är att man kan plugga in vanlig 3.5-mm plugg bredvid skärmen som alternativ till trestiftspluggen. USB-port i stol och vid skärm gick bra att ladda med, men jag upptäckte inte något sätt att få tillgång till innehåll i ansluten pryl. Kanske en säkerhetsfråga?
- Sova. Jo, det gick utmärkt. Hästens bidrar med mönstret. Fräscht med underlägg så att man slipper ligga och svettas direkt på stolen. För de som lider av klaustrofobi så tipsar jag om att välja en plats där det är smalt armstöd mot gången. De övriga fotlådorna blir lite inklämda och särskilt fönsterplatserna på rad 2 tyckte jag var trånga pga avsmalnande kabin. Rad 1 tycker jag känns rymligast faktiskt i och med att man ha egna breda fotlådor in i "bulkhead". Är man liten så behöver man inte ens fälla stolen - det gick bra för dottern att sova skönhetssömn ändå.
- Mat och dryck. Stabilt men inte med den där extra glimten i ögat som man kan få ibland. Nya konceptet med serveringen fungerar fint och känns personligt, men jag fattade aldrig hur det var tänkt med salladen. Var den till förrätten, en egen rätt eller till varmrätten? (På utresan dukades den bort innan jag han äta upp!) Alla plast och folie togs bort snyggt UTOM på frukten till frukosten. Nåja, "good enough". Salt och peppar i små påsar, men erbjöds ändå "färsk salt och peppar" från kvarn till varje måltid. Lite komiskt. Sparsamt med påfyllning av dryck.
- Bra saker som är kvar. Fönster på toaletten! Dessutom lite rymligare toaletter än den minsta modulen (men jag undrar om man ändå inte krympt storleken lite i och med renoveringen?!) Fikabuffén! Särskilt espressobryggaren är suverän. Och möjligheten att ta en frukt eller chokladbit. Även en chipslåda hämtades efter förfrågan. Men jag utmanade inte ödet och frågade efter en smoothie.
Sammantaget 9 av 10 pinnar. Med en något vässad service tror jag totalkänslan har potential att komma upp till 10 av 10. Intressant var att jag hörde flera amerikaner ombord som var klart överraskade över förbättringen och jag tror att SAS kan vinna nya passagerare!
- Slitage och renlighet. Det verkar som att kabinen håller ganska bra, men det syntes några repor i plasten på RKN och fickorna för tidningar och småsaker är lite veka tycker jag. De "faller inte på plats" riktigt utan satt något snett på min plats. Metallkanter och lister ser i alla fall ut att göra sitt jobb att skydda stolarna från daglig kantstötning. Det var lite fläckar och skräp kvar om man tittade noga på och under stolen, men det får man skylla på stressad städning. Det verkade i alla fall vara prioriterat att torka av skärmarna, för det var inga fingeravtryck där som tur var, men de blir ganska smutsiga efter en resa.
- Fjärrkontrollen. Stabil och fin. Jag undrar hur många som fattar att man kan använda den lilla fyrkanten som joystick? En annan märklighet är att lampknappen i fjärren väl borde kontrollera den ordinarie läslampan i taket, men det fungerade inte på någon av stolarna som jag testade. Det var bara "mood lighting" och den lilla läslampan som lyste, men det var väl vackert så. När vi ändå pratar belysning så måste jag säga att SAS använder sin nya LED-installation ytterst försiktigt, med bara några tonade färger som simulerad kväll och morgon. Annat var det på ANA's 787 som jag flög i maj. De körde hela RGB-spektrat redan vid boarding för att ge en riktig nattklubbskänsla, eller nåt...
- IFE. Jodå, riktigt bra och blandat utbud. Men varför inte fler barnfilmer med svenskt tal? Som förälder är det toppen och som medpassagerare bredvid barn är det också en positiv faktor. Kamerorna utanpå flygplanet fungerade inte i någon riktning och karta/reseinfo fungerade inte på hemresan. Lite svagt när systemet är helt nytt. Tur att man kunde koppla upp sig på Internet och följa flighten på Flightradar istället.
- Internet, ja. Det fungerade utmärkt och var gratis. Genom att slå in namn och mailadress så hittades tydligen bokningen automatiskt och jag erbjöds fri surf. Andra alternativ var att betala med kort eller 3000 EB-poäng för hela redan. Även om det inte var bredbandskänsla så gick det utmärkt att surfa och läsa både DN, FB och BC.
- Armstöd. Här kommer en liten hemlis som jag tror att många missar: Det smalare armstödet går att fälla ner när man ska sova, så att man får en bredare säng. Man drar bara i spärren under stödet och trycker ner det. Fungerar både på de mot fönstret och gången. Se bild nedan.
- Stolen. Ja, det har skrivits spaltmeter om den, men den är bra. Hustrun klagade lite på att man inte fick lika bra stöd för benen som i gamla stolen - och det kan nog stämma. Nu fäller man ut en del för låren, men från knät så hänger foten i luften om man inte fäller stolen så långt att man får upp foten på fotpallen. I-landsproblem, eller möjligen ergonomiskt problem. Skulle tro att en längre person inte heller upplever detta. En annan märklighet är att luftpumpen till dynans hårdhet verkar motionera sig själv ibland, utan att jag trycker på firm/soft/massage.
- Lurarna. Känns igen från gamla kabinen. Här känner man sig lite lurad om man är van vid Bose eller annan kvalitetsprodukt. Brusreducering - ja kanske lite, men mest skumgummi. Mina lurar kändes inte heller helt rena på utvägen utan hade lite vitt oidentifierat grejs på kuddarna. Ofräscht. Men det är ju upp till var och en att ta med egna lyssningsprylar. Värt att notera då är att man kan plugga in vanlig 3.5-mm plugg bredvid skärmen som alternativ till trestiftspluggen. USB-port i stol och vid skärm gick bra att ladda med, men jag upptäckte inte något sätt att få tillgång till innehåll i ansluten pryl. Kanske en säkerhetsfråga?
- Sova. Jo, det gick utmärkt. Hästens bidrar med mönstret. Fräscht med underlägg så att man slipper ligga och svettas direkt på stolen. För de som lider av klaustrofobi så tipsar jag om att välja en plats där det är smalt armstöd mot gången. De övriga fotlådorna blir lite inklämda och särskilt fönsterplatserna på rad 2 tyckte jag var trånga pga avsmalnande kabin. Rad 1 tycker jag känns rymligast faktiskt i och med att man ha egna breda fotlådor in i "bulkhead". Är man liten så behöver man inte ens fälla stolen - det gick bra för dottern att sova skönhetssömn ändå.
- Mat och dryck. Stabilt men inte med den där extra glimten i ögat som man kan få ibland. Nya konceptet med serveringen fungerar fint och känns personligt, men jag fattade aldrig hur det var tänkt med salladen. Var den till förrätten, en egen rätt eller till varmrätten? (På utresan dukades den bort innan jag han äta upp!) Alla plast och folie togs bort snyggt UTOM på frukten till frukosten. Nåja, "good enough". Salt och peppar i små påsar, men erbjöds ändå "färsk salt och peppar" från kvarn till varje måltid. Lite komiskt. Sparsamt med påfyllning av dryck.
- Bra saker som är kvar. Fönster på toaletten! Dessutom lite rymligare toaletter än den minsta modulen (men jag undrar om man ändå inte krympt storleken lite i och med renoveringen?!) Fikabuffén! Särskilt espressobryggaren är suverän. Och möjligheten att ta en frukt eller chokladbit. Även en chipslåda hämtades efter förfrågan. Men jag utmanade inte ödet och frågade efter en smoothie.
Sammantaget 9 av 10 pinnar. Med en något vässad service tror jag totalkänslan har potential att komma upp till 10 av 10. Intressant var att jag hörde flera amerikaner ombord som var klart överraskade över förbättringen och jag tror att SAS kan vinna nya passagerare!
Last edited: