Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Bara jag som nu ger upp hoppet om stort bonussläpp (öppna kranar) på Sky Team innan sommaren?



Bokar revenue för sommarresan nu i kväll – och får skruva ner förhoppningen om nytt stort bonussläpp på att det någonsin sker i stället.



Tack Aron!



EDIT: det är iofs skönt att boka revenue hos en annan vettig allians. Behöver ju inte fler poäng hos Sky Team (har 350k) eftersom dom inte går att använda.
 
Efter ett tiotal försök om mixed cabin på korta och långa benet börjar jag ge upp.



Har resa CPH-HND i F men vill lägga till feeder från ARN. Då resan är efter oktober har nya business intra-europa ställt till det lite för mig. På SAS hemsida ser jag bara bokningsklass I under business, men kundtjänst kan se F om det finns tillgänglighet. Just tillgängligheten är den trånga sektorn. Finns det någonstans där jag kan se tillgängligheten per awardklass? På expertflyer hittar jag bara revenuetillgängligheten
 
PopLars skrev:Efter ett tiotal försök om mixed cabin på korta och långa benet börjar jag ge upp.Har resa CPH-HND i F men vill lägga till feeder från ARN. Då resan är efter oktober har nya business intra-europa ställt till det lite för mig. På SAS hemsida ser jag bara bokningsklass I under business, men kundtjänst kan se F om det finns tillgänglighet. Just tillgängligheten är den trånga sektorn. Finns det någonstans där jag kan se tillgängligheten per awardklass? På expertflyer hittar jag bara revenuetillgänglighetenKlicka för att utvidga...
F-klass släpps bara som married segments på de korta segmenten, tror inte att man kan få till den som en standalone feeder.
 
Det är nästan så uselt att man baxnar. Har kartlagt tillgängligheten på AFKLM hos Delta SkyMiles och skillnaden mot de få platser som EuroBonus kan boka är väldigt påtaglig. En populär destination som Bangkok där det finns ett 20-tal datum tillgängliga under sommaren på AFKLM som kan bokas via Delta. Inte ett enda datum dyker upp hos SAS. Visserligen får man betala skatter och bränsletillägg på cirka 6000 SEK tur och retur, men det känns nästan som en värd kompromiss med tanke på tillgängligheten.



Detsamma gäller även till andra destinationer så som Dubai (sommar = lågsäsong = gott om bonusplatser), Singapore, Costa Rica, St. Maarten, Kapstaden, Zanzibar, mm.
 
Ja, jag har haft alerts på Dubai nästan hela sommaren sedan flera månader tillbaka då vi gillar att åka dit lågsäsong. Men det har inte resulterat i en enda vettig resa. AFKLM lyckas knappt ge bort såna här biljetter – men inte ens flygbiljetter till 50 grader värme som ingen flying blue-människa vill ha är aktuellt för Eurobonus-kunder. Känns som att man står lägre i kurs än en hund.



Men Broloppet såg kul ut i alla fall.
 
Jonas C skrev:Det är nästan så uselt att man baxnar. Har kartlagt tillgängligheten på AFKLM hos Delta SkyMiles och skillnaden mot de få platser som EuroBonus kan boka är väldigt påtaglig. En populär destination som Bangkok där det finns ett 20-tal datum tillgängliga under sommaren på AFKLM som kan bokas via Delta. Inte ett enda datum dyker upp hos SAS. Visserligen får man betala skatter och bränsletillägg på cirka 6000 SEK tur och retur, men det känns nästan som en värd kompromiss med tanke på tillgängligheten.Detsamma gäller även till andra destinationer så som Dubai (sommar = lågsäsong = gott om bonusplatser), Singapore, Costa Rica, St. Maarten, Kapstaden, Zanzibar, mm.Klicka för att utvidga...
Nej, man tror nästan inte att det är sant. Kan det ha varit det som skedde första veckorna? Alltså att Eurobonus fick samma tillgång som Flying Blue?

Själv har jag annars mer eller mindre gett upp. Kan tänka mig att åka i princip varsomhelst närsomhelst förutom USA men det tycks inte finnas några räddningsplankor. Gjorde ett tafatt försök att ta mig till Bangalore med Virgin för att sen ta en revenue till Maldiverna men blev alldeles för mycket strul och bortkastad tid med dessa förbannade ”feederflyg”, ”säkerhetsövernattningar” och överlag för struligt. Kanske om man varit 15 år yngre och inte hade en fru som kan bryta ihop av en resa till Ängelholm…
 
ARN01 skrev:Nej, man tror nästan inte att det är sant. Kan det ha varit det som skedde första veckorna? Alltså att Eurobonus fick samma tillgång som Flying Blue?Själv har jag annars mer eller mindre gett upp. Kan tänka mig att åka i princip varsomhelst närsomhelst förutom USA men det tycks inte finnas några räddningsplankor. Gjorde ett tafatt försök att ta mig till Bangalore med Virgin för att sen ta en revenue till Maldiverna men blev alldeles för mycket strul och bortkastad tid med dessa förbannade ”feederflyg”, ”säkerhetsövernattningar” och överlag för struligt. Kanske om man varit 15 år yngre och inte hade en fru som kan bryta ihop av en resa till Ängelholm…Klicka för att utvidga...
Du har LHR-MBJ t/r i Februari.
 
Jonas C skrev:Det är nästan så uselt att man baxnar. Har kartlagt tillgängligheten på AFKLM hos Delta SkyMiles och skillnaden mot de få platser som EuroBonus kan boka är väldigt påtaglig. En populär destination som Bangkok där det finns ett 20-tal datum tillgängliga under sommaren på AFKLM som kan bokas via Delta. Inte ett enda datum dyker upp hos SAS. Visserligen får man betala skatter och bränsletillägg på cirka 6000 SEK tur och retur, men det känns nästan som en värd kompromiss med tanke på tillgängligheten.Detsamma gäller även till andra destinationer så som Dubai (sommar = lågsäsong = gott om bonusplatser), Singapore, Costa Rica, St. Maarten, Kapstaden, Zanzibar, mm.Klicka för att utvidga...
Ja, problemet har varit likadant hela tiden förutom första veckorna (och kanske det korta tillfället när AF/KLM släppte ett gäng platser en gång senare).Riktigt uselt.



"Ingen diskriminering mellan skyteam-bolaget".

Maila Aron förresten, han låtsades ju som att problemet inte fanns på senaste EBD-träffen och bad folk skicka exempel när någon ställde frågan. Undrar om han vågar vara med på nästa träff....
 
Soetflyg skrev:Och snart är väl det enda vi har, SAS-flyg till USA, också borta:https://jetlag.no/nyheter/sas-apner...tyr-det-for-eurobonus-medlemmer-i-skandinaviaKlicka för att utvidga...
Mesa Homeowners Card känns dock inte som ett kort för massmarknaden, så tveksamt om det kommer leda till några större volymer av amerikanska EuroBonusresenärer. Om de däremot slår på stora trumman och börjar dunka ut poäng till Amex och Chase med diverse transferbonusar så kan vi nog räkna med ännu sämre tillgänglighet.
 
Jonas C skrev:Mesa Homeowners Card känns dock inte som ett kort för massmarknaden, så tveksamt om det kommer leda till några större volymer av amerikanska EuroBonusresenärer. Om de däremot slår på stora trumman och börjar dunka ut poäng till Amex och Chase med diverse transferbonusar så kan vi nog räkna med ännu sämre tillgänglighet.Klicka för att utvidga...


Det här citatet skrämmer i varje fall skiten ur mig. ”Det här är bara starten”.



Øystein Smith, pressesjef for SAS i Norge, kan fortelle følgende: «Vi liker det innovative tilbudet fra Mesa, og gleder oss over å kunne gi medlemmene våre i USA en ny og spennende mulighet til å tjene poeng. Dette er et steg i å gjøre EuroBonus enda mer relevant, også utenfor Skandinavia. Og dette er egentlig bare starten. Mer er på vei
 
Soetflyg skrev:Bara jag som nu ger upp hoppet om stort bonussläpp (öppna kranar) på Sky Team innan sommaren?Bokar revenue för sommarresan nu i kväll – och får skruva ner förhoppningen om nytt stort bonussläpp på att det någonsin sker i stället.Tack Aron!EDIT: det är iofs skönt att boka revenue hos en annan vettig allians. Behöver ju inte fler poäng hos Sky Team (har 350k) eftersom dom inte går att använda.Klicka för att utvidga...
Jag har också gett upp. Finns inte ett skit. Två ströplatser från typ AMS till BKK via Saudiarabien utan hemresa kan man kanske hitta nånstans. Annars noll och inget. Vad händer i Skyteam?? Just nu är det enbart sämre än i Star Alliance.
 
I efterhand var det väl inte heller ett genidrag att skänka bort hundratals miljoner poäng till resenärer i Sydkorea och Japan med tanke på den redan låga tillgången på poängplatser till Tokyo.
 
Korean Air där man tidigare hade chans att hitta en plats till USA och Europa om man hängde på låset är nu tokborta. Innan fanns det till t.ex Boston, Toronto, Seattle, Vancouver, Chicago. Känns som att de koreanska miljonärerna har dammsugit upp dessa platser. Likaså inget till Europa. Innan fanns det till Milano, Prag, Wien, Frankfurt, Amsterdam. Stendött även där.



Aerolinas Argentinas också helt borta. Innan fanns det hyfsad tillgänglighet till Buenos Aires från Rom och Madrid.



Virgin Atlantic fortsatt stabilt, släpper mestadels till USA, men även en del till Sydafrika, Karibien (Jamaica och Barbados), samt Indien. Hoppas på lite släpp till Seoul på deras nya rutt som drar igång i mars nästa år.



Aeromexico också borta på long haul, finns endast business på enstaka inrikesflyg eller på sin höjd från New York till Mexico City.



Kenya Airways fortfarande förutsägbart, släpps två platser 360 dagar före avgång på nästan alla avgångar. Dock fylls det sällan på med några fler platser efter det initiala släppet.



Sista minuten bonusresor omöjligt på nästan alla bolag, undantaget SAS där man ibland kan hitta till USA.



SkyTeam framstår mer och mer som en luffarallians för varje vecka som går. Tragiskt dålig tillgänglighet.
 
Jonas C skrev:Korean Air där man tidigare hade chans att hitta en plats till USA och Europa om man hängde på låset är nu tokborta. Innan fanns det till t.ex Boston, Toronto, Seattle, Vancouver, Chicago. Känns som att de koreanska miljonärerna har dammsugit upp dessa platser. Likaså inget till Europa. Innan fanns det till Milano, Prag, Wien, Frankfurt, Amsterdam. Stendött även där.Aerolinas Argentinas också helt borta. Innan fanns det hyfsad tillgänglighet till Buenos Aires från Rom och Madrid.Virgin Atlantic fortsatt stabilt, släpper mestadels till USA, men även en del till Sydafrika, Karibien (Jamaica och Barbados), samt Indien. Hoppas på lite släpp till Seoul på deras nya rutt som drar igång i mars nästa år.Aeromexico också borta på long haul, finns endast business på enstaka inrikesflyg eller på sin höjd från New York till Mexico City.Kenya Airways fortfarande förutsägbart, släpps två platser 360 dagar före avgång på nästan alla avgångar. Dock fylls det sällan på med några fler platser efter det initiala släppet.Sista minuten bonusresor omöjligt på nästan alla bolag, undantaget SAS där man ibland kan hitta till USA.SkyTeam framstår mer och mer som en luffarallians för varje vecka som går. Tragiskt dålig tillgänglighet.Klicka för att utvidga...
Menar du tillgång för Eurobonus eller generellt? Dvs. om Skyteam är skit eller om det är Eurobonus?
 
TP12 skrev:Menar du tillgång för Eurobonus eller generellt? Dvs. om Skyteam är skit eller om det är Eurobonus?Klicka för att utvidga...
För oss som enbart har EuroBonus poäng och är medlemmar i SAS så är det samma sak. Vår upplevelse av Skyteam är det vi får via SAS. All annan eventuell tillgänglighet hos andra bolag är 100% irrelevant.
 
Är väl inte alliansen som det är fel på utan snarare ration mellan poängsaldon mot bokningsbara poängresor? Samt SAS benägenhet att betala för rena poängresor för partners?
 
Johan Hbg skrev:För oss som enbart har EuroBonus poäng och är medlemmar i SAS så är det samma sak. Vår upplevelse av Skyteam är det vi får via SAS. All annan eventuell tillgänglighet hos andra bolag är 100% irrelevant.Klicka för att utvidga...
Jo men ändå skillnad. Har de andra i SkyTeam tillgänglighet och SAS hävdar att de ska ha samma tillgänglighet som andra så är det SAS som ljuger osv. och dit kritiken bör riktas (och man kan supporta att Eurobonus går in i FlyingBlue).
 
Back
Top