Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

JacobGBG skrev:Själv kommer jag alltid hålla det sekundärt till USDMs 100% poängrabatter som innebar att en F biljett till Asien (ToR) med dåtidens dollarkurs gick på ca 12k SEK.Klicka för att utvidga...
Glory days! Peaken av awards. Min sweetspot var 8-9000kr t o r Kapstaden i Qatar business med 787. Och det fanns god tillgänglighet!
 
Jonas C skrev:Sentimentet här på forumet är att gruppen som tillskansar sig poängen är de som är mer värdiga och förtjänar bonusresorna, medan de som faktiskt får ihop sina poäng på sättet som det är tilltänkt inte har gjort sig förtjänta då de inte besitter kunskapen eller intresset. Den sistnämnda gruppen är mer benägna att vara delaktiga i en större Facebookgrupp eller ta hjälp av en bokningstjänst för att omsätta sina poäng till business class-resor. Att måla upp dem som syndabockar anser jag om något vara elitistiskt.Klicka för att utvidga...
Fast det inlägg som du citerade var ju precis tvärtom. Den personen tyckte att något var fel om man kunde boka bonusresor även fast om man inte spenderade mycket / reste mycket?!



Sen är det väl klart att du gärna vill att så många som möjligt är ointresserade men med mycket poäng så att de använder specifika bokningstjänster…
 
Jonas C skrev:I grund och botten skulle jag påstå att majoriteten av de som hänger på BC likt mig själv är hobbyister, folk som har poängsamlande som en hobby. Folk som inte nödvändigtvis har oändligt med egna pengar att spendera eller möjligheten att spendera sin arbetsgivare eller egna bolags pengar. Likaså folk som inte flyger i tjänsten men gärna vill vara en frekvent resenär med diverse okynnesresor och statusjakt. Likt mig själv som åker på mileage run till Washington över påsk för att säkra EBG i ett år till. Tydligen många som blir kränkta av att bli kallade vad vi faktiskt är. Hobbyister.Majoriteten av de som sitter på stora mängder EuroBonuspoäng får dem som en konsekvens av att de spenderar mycket pengar, antingen för att de är rika och "big spenders" eller för att man råkar äga en byggfirma, fastighetsbolag eller digitalbyrå och kan spendera bolagets pengar på sitt privata kreditkort. I andra hand folk som reser mycket och är vanliga löntagare på storbolag, men som har mer begränsade möjligheter att boka flyg/hotell/utlägg på sina privata kort.Sentimentet här på forumet är att gruppen som tillskansar sig poängen är de som är mer värdiga och förtjänar bonusresorna, medan de som faktiskt får ihop sina poäng på sättet som det är tilltänkt inte har gjort sig förtjänta då de inte besitter kunskapen eller intresset. Den sistnämnda gruppen är mer benägna att vara delaktiga i en större Facebookgrupp eller ta hjälp av en bokningstjänst för att omsätta sina poäng till business class-resor. Att måla upp dem som syndabockar anser jag om något vara elitistiskt.Själv är jag i alla fall glad att jag lyckades hugga två business-plåtar till Bali i fredags förra veckan innan den stora nyheten gick ut.Klicka för att utvidga...


Låter som du har en sund och ärlig inställning till detta och dessutom lite koll. Vilken bokningstjänst ska jag vända mig till för bästa hjälpen?
 
JacobGBG skrev:Själv kommer jag alltid hålla det sekundärt till USDMs 100% poängrabatter som innebar att en F biljett till Asien (ToR) med dåtidens dollarkurs gick på ca 12k SEK.Klicka för att utvidga...
Det var ju tom bättre än så. Vid sharekampanjen 2012 kostade 100000 miles 1135 USD, ca 7500 SEK med dåvarande kurs. First till Asien 100/110000 miles, First till Australien 150000 miles. Stopover och låga avgifter. Jag gick all-in och poängen som sen gick över till American tog slut först över 10 år senare. DET var tider det!
 
Mitt största problem med diverse bokningstjänster är att SAS faktiskt tillåter det, och än värre gör reklam/rekommenderar det! Att tjäna pengar på folks okunskap och att SAS bevisligen gör det svårt för vanliga människor att använda sina poäng skapar ju en annan slags elit, de som har råd att betala för en sådan tjänst. Jag har hjälpt många vänner att boka utan att lägga speciellt mycket tid och jag vet att dessa antagligen hade fått köpa en dyr bokningstjänst då det idag är svårt att hitta själv.



Att dem dessutom håller på med i mitt tycke oetisk marknadsföring gör bara det hela värre. En fördel med att det finns färre biljetter att boka är att dessa tjänster förhoppningsvis försvinner då det inte finns lönsamhet i att snurra runt det.
 
Jonas C skrev:I grund och botten skulle jag påstå att majoriteten av de som hänger på BC likt mig själv är hobbyister, folk som har poängsamlande som en hobby. Folk som inte nödvändigtvis har oändligt med egna pengar att spendera eller möjligheten att spendera sin arbetsgivare eller egna bolags pengar. Likaså folk som inte flyger i tjänsten men gärna vill vara en frekvent resenär med diverse okynnesresor och statusjakt. Likt mig själv som åker på mileage run till Washington över påsk för att säkra EBG i ett år till. Tydligen många som blir kränkta av att bli kallade vad vi faktiskt är. Hobbyister.Majoriteten av de som sitter på stora mängder EuroBonuspoäng får dem som en konsekvens av att de spenderar mycket pengar, antingen för att de är rika och "big spenders" eller för att man råkar äga en byggfirma, fastighetsbolag eller digitalbyrå och kan spendera bolagets pengar på sitt privata kreditkort. I andra hand folk som reser mycket och är vanliga löntagare på storbolag, men som har mer begränsade möjligheter att boka flyg/hotell/utlägg på sina privata kort.Sentimentet här på forumet är att gruppen som tillskansar sig poängen är de som är mer värdiga och förtjänar bonusresorna, medan de som faktiskt får ihop sina poäng på sättet som det är tilltänkt inte har gjort sig förtjänta då de inte besitter kunskapen eller intresset. Den sistnämnda gruppen är mer benägna att vara delaktiga i en större Facebookgrupp eller ta hjälp av en bokningstjänst för att omsätta sina poäng till business class-resor. Att måla upp dem som syndabockar anser jag om något vara elitistiskt.Själv är jag i alla fall glad att jag lyckades hugga två business-plåtar till Bali i fredags förra veckan innan den stora nyheten gick ut.Klicka för att utvidga...


Ja, det är så man får lägga strategin. Boka först, berätta sedan.
 
intressenten skrev:Mitt största problem med diverse bokningstjänster är att SAS faktiskt tillåter det, och än värre gör reklam/rekommenderar det! Att tjäna pengar på folks okunskap och att SAS bevisligen gör det svårt för vanliga människor att använda sina poäng skapar ju en annan slags elit, de som har råd att betala för en sådan tjänst. Jag har hjälpt många vänner att boka utan att lägga speciellt mycket tid och jag vet att dessa antagligen hade fått köpa en dyr bokningstjänst då det idag är svårt att hitta själv.Klicka för att utvidga...
Det finns inget som förbjuder dig från att själv ta del av den uppsjö av information, guider och resurser om att boka bonusresor som finns tillgängligt helt gratis på internet. Den betydande skillnaden är att alla människor kanske inte har tid, intresse eller ork att sätta sig in i nörderierna. Då är det tacksamt att det finns tjänster som hjälper folk med precis detta. På samma sätt som att man skulle kalla hantverkare och hemfixare som oetiska bondfångare som tar betalt för ett jobb som man [med rätt intresse och ork] enkelt kan göra på egen hand.



I slutändan kokar det ner till folks oförmåga här på forumet att förstå att alla inte är som en själva. Personerna som har råd att betala för dessa bokningstjänster är också personer som har råd att betala för en business class-biljett om det inte finns bonusplatser tillgängliga, då är det en liten kostnad i sammanhanget för ett stort mervärde. Om SAS skulle försöka sig på att aktivt stänga ner dessa tjänster kommer dessa medlemmar se ett mindre värde av EuroBonus och de dyra kreditkorten, därav en större förlust för SAS.


intressenten skrev:Att dem dessutom håller på med i mitt tycke oetisk marknadsföring gör bara det hela värre. En fördel med att det finns färre biljetter att boka är att dessa tjänster förhoppningsvis försvinner då det inte finns lönsamhet i att snurra runt det.Klicka för att utvidga...
Upplever att det är mycket jakt på syndabockar här vilket ofta är fallet när kryphål/hacks upptäcks och stängs ner. Tidigare var det de grekiska guldkorten som man beskyllde för att vattna ur värdet av Star Alliance Gold. Sedan var det EBS-familjerna som man beskyllde för att det var för mycket folk i loungerna på sommaren. Nu är det bokningstjänster och Facebookgrupper som är anledningen till varför det inte finns några bonusplatser. Man kan undra vad nästa syndabock blir. Ironin är att det ofta är samma personer som exploaterar kryphålen och hacken mest som skriker högst och hittar någon att skylla på när de stängs ner.
 
Jonas C skrev:På samma sätt som att man skulle kalla hantverkare och hemfixare som oetiska bondfångare som tar betalt för ett jobb som man [med rätt intresse och ork] enkelt kan göra på egen hand.Klicka för att utvidga...
Det är väl många hantverkare som ljuger och håller på med fuskbygge, och de kan man ju kalla oetiska. Jämför det med ”bokningshjälp” som ljuger och kör med falsk marknadsföring, de kan man ju också med all rätt kalla oetiska!
 
intressenten skrev:Mitt största problem med diverse bokningstjänster är att SAS faktiskt tillåter det, och än värre gör reklam/rekommenderar det! Att tjäna pengar på folks okunskap och att SAS bevisligen gör det svårt för vanliga människor att använda sina poäng skapar ju en annan slags elit, de som har råd att betala för en sådan tjänst. Jag har hjälpt många vänner att boka utan att lägga speciellt mycket tid och jag vet att dessa antagligen hade fått köpa en dyr bokningstjänst då det idag är svårt att hitta själv.Att dem dessutom håller på med i mitt tycke oetisk marknadsföring gör bara det hela värre. En fördel med att det finns färre biljetter att boka är att dessa tjänster förhoppningsvis försvinner då det inte finns lönsamhet i att snurra runt det.Klicka för att utvidga...


Håller helt med. Borde totalförbjudas hos samtliga bolag.



Är det något bolag som har ett uttrycklig förbud eller bestämmelser kring att bara kontoinnehavaren får boka.
 
Hachans skrev:Är det något bolag som har ett uttrycklig förbud eller bestämmelser kring att bara kontoinnehavaren får boka.Klicka för att utvidga...
Inte vad jag vet, för det skulle nog skapa fler problem än vad det löser exempelvis om man ska boka resor inom familjen.



Sen är det som andra redan konstaterat att SAS ser kommersiella fördelar med dessa tredjepartstjänster och är därför med och supporterar dem, snarare än att försöka förbjuda och förstöra.
 
Jonas C skrev:Det finns inget som förbjuder dig från att själv ta del av den uppsjö av information, guider och resurser om att boka bonusresor som finns tillgängligt helt gratis på internet. Den betydande skillnaden är att alla människor kanske inte har tid, intresse eller ork att sätta sig in i nörderierna. Då är det tacksamt att det finns tjänster som hjälper folk med precis detta. På samma sätt som att man skulle kalla hantverkare och hemfixare som oetiska bondfångare som tar betalt för ett jobb som man [med rätt intresse och ork] enkelt kan göra på egen hand.I slutändan kokar det ner till folks oförmåga här på forumet att förstå att alla inte är som en själva. Personerna som har råd att betala för dessa bokningstjänster är också personer som har råd att betala för en business class-biljett om det inte finns bonusplatser tillgängliga, då är det en liten kostnad i sammanhanget för ett stort mervärde. Om SAS skulle försöka sig på att aktivt stänga ner dessa tjänster kommer dessa medlemmar se ett mindre värde av EuroBonus och de dyra kreditkorten, därav en större förlust för SAS.Upplever att det är mycket jakt på syndabockar här vilket ofta är fallet när kryphål/hacks upptäcks och stängs ner. Tidigare var det de grekiska guldkorten som man beskyllde för att vattna ur värdet av Star Alliance Gold. Sedan var det EBS-familjerna som man beskyllde för att det var för mycket folk i loungerna på sommaren. Nu är det bokningstjänster och Facebookgrupper som är anledningen till varför det inte finns några bonusplatser. Man kan undra vad nästa syndabock blir. Ironin är att det ofta är samma personer som exploaterar kryphålen och hacken mest som skriker högst och hittar någon att skylla på när de stängs ner.Klicka för att utvidga...
Vi tycker väldigt olika och det är såklart okej! Att ha en åsikt i frågan betyder inte att jag skriker eller ”skyller” på någon.



Jag hade hellre sett att SAS fokuserade på att göra det enklare och bättre att boka än att det ska vara så svårt att man måste anställa en tjänst för att använda poäng man samlat in. Bevisligen går det att bygga bättre tjänster internt, där ska resurserna och fokus spenderas tycker jag som konsument.
 
Det är ganska mycket gnäll på att chatflights "tar" många bonusbiljetter. Men skulle tro att bonusbiljetter hittade på awardfares är otroligt många fler än exempelvis chatflights.
 
Hachans skrev:Är det något bolag som har ett uttrycklig förbud eller bestämmelser kring att bara kontoinnehavaren får boka.Klicka för att utvidga...
Alaska Airlines MileagePlan skriver uttryckligen i sina villkor att bonusresor inte får bokas av någon annan än kontoinnehavaren. Denna regel infördes i samma veva som de chockhöjde priserna utan förvarning på bonusresor med Emirates i first class för att motverka travel hackers [deras ord].


intressenten skrev:Jag hade hellre sett att SAS fokuserade på att göra det enklare och bättre att boka än att det ska vara så svårt att man måste anställa en tjänst för att använda poäng man samlat in. Bevisligen går det att bygga bättre tjänster internt, där ska resurserna och fokus spenderas tycker jag som konsument.Klicka för att utvidga...
Det hade varit ett drömscenario ja, att flygbolagen själva tillhandahåller verktyg för att söka och boka [komplexa] bonusresor. Om bara man hade kunnat söka partners på månadsvy för en specifik rutt/klass, boka open-jaws, multi-city, stopovers, mixade klasser, göra om/avbokningar online så hade det sparat oändliga samtal till kundtjänst och konkurrerat ut bokningstjänster och söktjänster som awardfares.



Nackdelen blir dock att bonusresorna blir ännu färre i tillgänglighet då det blir lättare för folk att boka. Se bara vad som hände under första veckorna i SkyTeam när det var vidöppet och man kunde boka nästan allt rakt uppochner på hemsidan. Även släppet som skedde under veckan var det många resor som man kunde boka online rakt av. Effekten av att många sitter på poäng och kan boka dessa resor enkelt blir att det antingen inte finns några platser tillgängliga eller att man måste höga poängpriserna ganska kraftigt.
 
//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]]][emoji[emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png]]]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]]]][emoji[emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png]]][emoji[emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png]]]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]]]][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji[emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png]]]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]]]]][emoji[emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png]]][emoji[emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png]]]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]]]][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji[emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png]]][emoji[emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png]]]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]]]][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji[emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png]]]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]]]]]][emoji[emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png]]]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]][emoji//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji639.png[emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png][emoji[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji638.png]//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png[emoji6//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji640.png//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji637.png]]]]" data-quote="Hachans" data-source="post: 0"
class="bbCodeBlock bbCodeBlock--expandable bbCodeBlock--quote js-expandWatch">


Hachans skrev:



Håller helt med. Borde totalförbjudas hos samtliga bolag.



Är det något bolag som har ett uttrycklig förbud eller bestämmelser kring att bara kontoinnehavaren får boka.

Klicka för att utvidga...



”Bokningstjänster”… Dvs en tjänst som man kan boka igenom…?? Bokning i ordets rätta bemärkelse tillhandahålls bara av SAS, on-line eller ring-in.



Sedan finns det de en hel del informationstjänster som tillhandahåller div information när de bokningsklasser som används uppvisar tillgänglighet via API:er som SAS tillhandahåller. Dessa tjänster som typ awardfares betalar man för. Man dessutom utnyttja ombud som typ Chatflights som både kollar awardfares och bokar (på samma sätt som alla andra).



Det kan man tycka vad man vill om… men svårt att förbjuda… //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png



Speciellt awardfares gör oss alla en tidsbesparande tjänst då vi slipper försöka boka /söka i onödan på SAS kanaler… //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png
 
fcx skrev:Inte vad jag vet, för det skulle nog skapa fler problem än vad det löser exempelvis om man ska boka resor inom familjen.Sen är det som andra redan konstaterat att SAS ser kommersiella fördelar med dessa tredjepartstjänster och är därför med och supporterar dem, snarare än att försöka förbjuda och förstöra.Klicka för att utvidga...


Nej, du kan ju fortfarande boka åt andra, men det måste vara du som gör det.



Jag vet inte vilka kommersiella fördelar de ser men om tillräckligt många surnar till kanske de ändrar sig.




toer00 skrev:”Bokningstjänster”… Dvs en tjänst som man kan boka igenom…?? Bokning i ordets rätta bemärkelse tillhandahålls bara av SAS, on-line eller ring-in.Sedan finns det de en hel del informationstjänster som tillhandahåller div information när de bokningsklasser som används uppvisar tillgänglighet via API:er som SAS tillhandahåller. Dessa tjänster som typ awardfares betalar man för. Man dessutom utnyttja ombud som typ Chatflights som både kollar awardfares och bokar (på samma sätt som alla andra).Det kan man tycka vad man vill om… men svårt att förbjuda…Speciellt awardfares gör oss alla en tidsbesparande tjänst då vi slipper försöka boka /söka i onödan på SAS kanaler…Klicka för att utvidga...


Nej, det är jätteenkelt att förbjuda. Det är bara att stänga av APIt så är det klart.



Awardfares mfl borde inte behöva finnas. Sökmotorn och kompetens personal borde vara SAS ansvar.
 
Hachans skrev:Awardfares mfl borde inte behöva finnas. Sökmotorn och kompetens personal borde vara SAS ansvar.Klicka för att utvidga...
Men är inte det exakt samma sak som med resebyråer? Vad fyller dom för funktion som inte SAS själva hade kunnat lösa?



Det man möjligen skulle kunna argumentera är väl att SAS isåfall borde släppa ut award inventory på diverse resebyråer att boka via GDS och inte enbart tillåta inofficiella kanaler?
 
Fredah skrev:Men är inte det exakt samma sak som med resebyråer? Vad fyller dom för funktion som inte SAS själva hade kunnat lösa?Det man möjligen skulle kunna argumentera är väl att SAS isåfall borde släppa ut award inventory på diverse resebyråer att boka via GDS och inte enbart tillåta inofficiella kanaler?Klicka för att utvidga...


Jag pratar enbart om att boka bonusresor. Därför att jag anser att spelfältet ska vara lika för alla som vill sätta sprätt på sina poäng. Det ska inte krävas att man ska gödsla några skumma bolag med pengar (som jag dessutom vet hanterar personuppgifter på tveksamma sätt efter att ha råkat sitta sidan om en anställd som glatt läste upp en annans persons uppgifter), lämna ut lösenord och koder för att boka den resa man vill ha. Det ska inte krävas prenumerationer på tredje partsföretag för att se om det finns plats eller ej. Det ska vara en one stop shop på SAS hemsida för att boka resa.



Resebyråer som säljer vanliga resor har jag inget problem med. Det är en helt annan grej.
 
Hachans skrev:Jag pratar enbart om att boka bonusresor. Därför att jag anser att spelfältet ska vara lika för alla som vill sätta sprätt på sina poäng. Det ska inte krävas att man ska gödsla några skumma bolag med pengar (som jag dessutom vet hanterar personuppgifter på tveksamma sätt efter att ha råkat sitta sidan om en anställd som glatt läste upp en annans persons uppgifter), lämna ut lösenord och koder för att boka den resa man vill ha. Det ska inte krävas prenumerationer på tredje partsföretag för att se om det finns plats eller ej. Det ska vara en one stop shop på SAS hemsida för att boka resa.Resebyråer som säljer vanliga resor har jag inget problem med. Det är en helt annan grej.Klicka för att utvidga...
Men det krävs inte att man gör det. Du kan söka på SAS hemsida och boka direkt via SAS. Sen håller jag med dig att awardfares erbjuder en bättre sökfunktion precis som Google flights erbjuder en bättre sökfunktion för revenue bokningar.



Därför menar jag att problemet primärt är att det är en form av gråzon som bara accepteras istället för som resebyråer vara sanktionerat.



Jag förstår inte varför bokningar av tredje part generellt skulle skilja mellan revenue eller award. Bokning som bokning, det är väl bara valutan som skiljer?



För övrigt tycker jag att SAS/SkyTeam borde införa ett boknings system så att man kan boka alla revenue resor på ett ställe där man kan använda sin profil istället för att ha flera (SAS/KLM/Delta osv) och riskera att uppgifter och framförallt FFP registreras fel. Men här förlitar dom sig i nuläget på tredje part, resebyråer.
 
Fredah skrev:För övrigt tycker jag att SAS/SkyTeam borde införa ett boknings system så att man kan boka alla revenue resor på ett ställe där man kan använda sin profil istället för att ha flera (SAS/KLM/Delta osv) och riskera att uppgifter och framförallt FFP registreras fel. Men här förlitar dom sig i nuläget på tredje part, resebyråer.Klicka för att utvidga...
Problemet är väl att dessa bolag sitter på olika GDS, dvs inte samma system i bakgrunden och då blir det självklart ännu mer komplicerat.



Tror inte det ligger i närheten på agendan, bolagen är ju fortsatt egna bolag och ägs inte av Skyteam. Skulle då skyteam erbjuda bokningssida för alla? Tror nog sas vill ha sin egen sida för att styra sitt eget content, och lär vara samma för alla bolag.
 
Back
Top