Senaste nytt

Tillgång till Star Alliance-loungen i Los Angeles vid connection med Alaska Airlines?

peng

Medlem
Vet inte hur din hemresa ser ut, men när jag flög andra hållet m Alaskan Airlines till Los Angeles och sen SAS till Stockholm på samma bokning så fick jag inte ut mitt SAS-boardingskort i Seattle utan fick beskedet att jag behövde hämta ut det i Los Angeles. Det gick dock inte att få ut det utan att gå ut till checkin-diskarna och tillbaka in igen via säkerhetskontrollen (vilket alla avrådde mig från att göra), alternativt hämta ut det vid gate när den öppnade en timme innan avgång. Dock så kom jag då inte in i Star Alliance-loungen, och de kunde inte hjälpa mig där.
 

agehall

Medlem
undtjänst tips var att betala in mig i loungen, spara kvittot och försöka få pengar tillbaka från SAS (långskott men värt ett försök).
SAS kundtjänst alltså... Varför skulle SAS ersätta något där? Det är ju samma sak som när man får en connection med AA och blir utan lounge.

För övrigt tror jag inte det är värt pengarna att betala sig in i den loungen.
 

KristinS

Medlem
Baserat på era råd blir det nog att lägga pengarna på en Starbucks-kaffe för att få tillgång till Wifi samt se detta som en läxa. Jag trodde att det räckte med Guldkort+inkommande SAS-flight men tji fick jag.

Hemresan har byte från United på O'Hare så där är det lugnt med både boardingkort och lounge iaf, har flugit den vägen förr.
 
Vet inte hur din hemresa ser ut, men när jag flög andra hållet m Alaskan Airlines till Los Angeles och sen SAS till Stockholm på samma bokning så fick jag inte ut mitt SAS-boardingskort i Seattle utan fick beskedet att jag behövde hämta ut det i Los Angeles. Det gick dock inte att få ut det utan att gå ut till checkin-diskarna och tillbaka in igen via säkerhetskontrollen (vilket alla avrådde mig från att göra), alternativt hämta ut det vid gate när den öppnade en timme innan avgång. Dock så kom jag då inte in i Star Alliance-loungen, och de kunde inte hjälpa mig där.
OT: men varför funkar det aldrig att få ut mobila boardingkort med SAS till/från USA? Iaf aldrig för mig. Det hade löst exakt sådana problem...
 

AABack2ARN

Medlem
OT: men varför funkar det aldrig att få ut mobila boardingkort med SAS till/från USA? Iaf aldrig för mig. Det hade löst exakt sådana problem...

Jag undrar om det inte är förenat med en kostnad för flygbolagen för att få använda sig av mobila boardingkort i USA. Om inte annat någon form av certifieringskostnad. För hur skulle det se ut om amerikanska myndigheter litade på något från ett annat land...? ;)


Avseende möjligheten att gå mellan terminalerna "airside" tror jag enbart det är möjligt att passera mellan T4 och TBIT. Mer om den gången kan man läsa här: http://www.lawa.org/uploadedFiles/LAXDev/News_for_LAXDev/Terminal 4 Connector - FactSheet.pdf

Det finns även en skyttelbuss mellan terminalerna men jag tror den enbart går "landside" med några undantag - exempelvis gick det att ta sig med buss "airside" mellan T3 och T4 tidigare eftersom American Connection huserade i T3 och mainline American i T4. Nu tror jag American Connection huserar med några gater i T6 så jag tror det går bussar mellan T4 och T6 men har själv inte behövt testa detta. Om jag förstår saken rätt skall Delta flytta från T5 och då skall American få några gater där i stället. Ett avancerat 15-spel.

Och man får inte ta sig in i en terminal via säkerhetskontrollen med ett boardingkort som inte visar att flighten går därifrån. I alla fall formellt, har inte testat själv.
 
Jag undrar om det inte är förenat med en kostnad för flygbolagen för att få använda sig av mobila boardingkort i USA. Om inte annat någon form av certifieringskostnad. För hur skulle det se ut om amerikanska myndigheter litade på något från ett annat land...? ;)


Avseende möjligheten att gå mellan terminalerna "airside" tror jag enbart det är möjligt att passera mellan T4 och TBIT. Mer om den gången kan man läsa här: http://www.lawa.org/uploadedFiles/LAXDev/News_for_LAXDev/Terminal 4 Connector - FactSheet.pdf

Det finns även en skyttelbuss mellan terminalerna men jag tror den enbart går "landside" med några undantag - exempelvis gick det att ta sig med buss "airside" mellan T3 och T4 tidigare eftersom American Connection huserade i T3 och mainline American i T4. Nu tror jag American Connection huserar med några gater i T6 så jag tror det går bussar mellan T4 och T6 men har själv inte behövt testa detta. Om jag förstår saken rätt skall Delta flytta från T5 och då skall American få några gater där i stället. Ett avancerat 15-spel.

Och man får inte ta sig in i en terminal via säkerhetskontrollen med ett boardingkort som inte visar att flighten går därifrån. I alla fall formellt, har inte testat själv.
Det borde åtm fungera med mobila boardingkort till USA kan jag tycka...

Det går att gå mellan TBIT och terminal 4,5,6 och 7 så som jag förstår det. Jag kan testa om någon vecka :)
LAX Just Got Better: Airside Connector to International Terminal Opens (Video) - AirlineReporter : AirlineReporter
 

AABack2ARN

Medlem
Coolt! Har aldrig sett några referenser till de andra terminalerna (T5, T6 och T7) när jag varit i T4. Nu har jag för visso bara använt mig av T4 och TBIT och inte haft behov av att gå till de andra terminalerna så jag har väl inte letat som en tok. Men måste kolla upp nästa gång jag passerar LAX.

Länken refererar också till en buss "airside" vilket är bra att veta. Nu kan den iofs hänga ihop med att AA flyger från både T4 och T6 så de måste kunna slussa sina passagerare.

@Senator: Var hittade du trappan ner i underjorden?
 

AABack2ARN

Medlem
Jo den nedgången har jag ju sett. Där brukade man kunna läsa att vissa Qantas-passagerare skulle ta bussen till TBIT (innan connectorn var klar) samt buss till American Eagle eller American Connection-flighterna. Men att det där också fanns en gångtunnel till de andra terminalerna var en cool nyhet :)

Var det skyltat med T5 respektive T7/8 också? Eller hittade du det på något annat sätt?

P.S. På kartorna för T5 och T6 finns det hänvisningar till en tunnel mellan terminalerna, men inget som pekar på att man kan sig mellan T5 och T4
 
Toppen