Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Ang. diskussionen om awardplatser för SAS/EB hos deras Sktyteams kusiner. Hur är det i motsatt riktning? Hur lätt/svårt är det att boka waradplatser hos SAS om man tex har Flying Blue eller något annat SkyTeam program? Det kan inte vara så att SAS inte släpper till sina kusiner i den utsträcknig de vill och därav begränsar de tillgången hos sig själva för SAS...?
 
Ang. diskussionen om awardplatser för SAS/EB hos deras Sktyteams kusiner. Hur är det i motsatt riktning? Hur lätt/svårt är det att boka waradplatser hos SAS om man tex har Flying Blue eller något annat SkyTeam program? Det kan inte vara så att SAS inte släpper till sina kusiner i den utsträcknig de vill och därav begränsar de tillgången hos sig själva för SAS...?

Tittar man på t.ex. 3:e juni CPH-JFK så har SAS tillgänglighet i alla klasserna. Flying Blue kan bara boka Plus (men de kan boka plus vilket är rätt coolt med tanke på att det omvända inte går, dvs boka Premium Eco hos AF via EB).

För att alternativet ska komma upp alls så krävs det att man söker till JFK. En sökning till bara NYC på Flying Blue ger bara AF/KL flyg då dessa verkar prioriteras. Man behöver tvinga systemet lite.
 
Korean Air där man tidigare hade chans att hitta en plats till USA och Europa om man hängde på låset är nu tokborta. Innan fanns det till t.ex Boston, Toronto, Seattle, Vancouver, Chicago. Känns som att de koreanska miljonärerna har dammsugit upp dessa platser. Likaså inget till Europa. Innan fanns det till Milano, Prag, Wien, Frankfurt, Amsterdam. Stendött även där.

Aerolinas Argentinas också helt borta. Innan fanns det hyfsad tillgänglighet till Buenos Aires från Rom och Madrid.

Virgin Atlantic fortsatt stabilt, släpper mestadels till USA, men även en del till Sydafrika, Karibien (Jamaica och Barbados), samt Indien. Hoppas på lite släpp till Seoul på deras nya rutt som drar igång i mars nästa år.

Aeromexico också borta på long haul, finns endast business på enstaka inrikesflyg eller på sin höjd från New York till Mexico City.

Kenya Airways fortfarande förutsägbart, släpps två platser 360 dagar före avgång på nästan alla avgångar. Dock fylls det sällan på med några fler platser efter det initiala släppet.

Sista minuten bonusresor omöjligt på nästan alla bolag, undantaget SAS där man ibland kan hitta till USA.

SkyTeam framstår mer och mer som en luffarallians för varje vecka som går. Tragiskt dålig tillgänglighet.

Efter regn kommer solsken, de är alltid mörkast före gryningen, ur askan växer en ny eld, när man nått botten finns bara en väg - upp :)
 
Toppen