Senaste nytt

Tillfällig förändring av "Garanterad sittplats" för EBG

Förändringen i sig påverkar inte mig. Men känns som det finns risk för att det kommer komma mer förändringar framöver... :confused:

Hur många är det som utnyttjar denna förmånen?

Med min planeringsförmåga använder jag den hyfsat frekvent på inrikesresor, blir ofta ändrade planer i sista sekund och då är det skönt att kunna boka biljett.

Ska dock strax boarda planet som tar mig till EBD, så hoppas att det undantaget inte gäller Diamant. :)

Misstänker att dom löser det med no shows. Man är inte garanterad plats i Pluskabinen även om man alltid får betala högsta pris för biljetten.

I värsta fall låter dom nån i GO vänta på nästa flyg med lite kompensation misstänker jag.

Misstänker att dom löser det med no shows. Man är inte garanterad plats i Pluskabinen även om man alltid får betala högsta pris för biljetten.

I värsta fall låter dom nån i GO vänta på nästa flyg med lite kompensation misstänker jag.

I dessa fall så måste det ju ändå vara en lönsam affär för SAS att boka om en passagerare (förutsagt att man hanterar det bättre än United).

Om man inte reser med väldigt dyra biljetter (i C klass) så använder man inte den förmånen tycker jag.
Innan ni klagar om denna tillfällig förändring, hur många av oss använder den här förmånen egentligen?

SAS skrev:
Prioritet och sittplats

Resa med SAS och Widerøe:
Du har högsta prioritet på väntelistor.

Resa med SAS/Widerøe*:
Du är garanterad sittplats (men inte klass) när du bokar en biljett i bokningsklass C 48 timmar före avgång.

Resa med SAS mellan Stockholm och Göteborg/Malmö samt inrikes i Norge med Widerøe*:
Du är garanterad sittplats (men inte klass) när du bokar en biljett i bokningsklass C 24 timmar före avgång*.
EuroBonus-medlemsnivåer - SAS

Dessutom det är tillfällig endast under sommaren när affärsresandet minskar ordentligt.
Jag tycker att trådrubriken: "Förändring av "Garanterad sittplats" för EBG" är lite missvisande.

SAS skrev:
Temporary changes to SAS EuroBonus Gold benefits

You are one of our most loyal travelers and we’re thankful that you fly so often with us. As a Gold member, you enjoy many benefits that make your travel easier, including guaranteed seats on fully booked flights. This summer, many of our flights are already fully booked. To provide the best service possible to our travelers, we've made some temporary adjustments to our guaranteed seat benefit.

Unfortunately, for you as a Gold member, this means that from 6 July to 31 August, we won’t be able to guarantee you seats on fully booked flights within Scandinavia or Europe. On routes to/from USA and Asia, the guaranteed seat benefit will remain unchanged and as a EuroBonus Gold member, you’ll still be guaranteed a seat as usual.

To enjoy the best experience possible, we’d like to encourage you to book as early as you can. And do visit our website often to see all the latest news and offers.

We sincerely apologize for any inconvenience this may cause and hope that you have a great summer. See you onboard!

Best wishes from SAS
WE ARE TRAVELERS

Vad är det som gör att alla flyg är utsålda hela sommaren? Det gäller ju både SAS och Norwegian. Har resandet "chockökat" denna säsong?

Det måste ju vara den enorma beläggningen som gör att SAS tvingas till denna förändring. Man kan ju tycka att det borde gått att planera för.

Har SAS/Norwegian-folket gått på semester hela högen när svenskarna vill resa som mest? :) Känns inte affärsmässigt i så fall...

Funderar lite på orsaken bakom denna tillfälliga förändring. Uppenbarligen används möjligheten till garanterad plats annars hade väl inte SAS gjort något kan man anta.

Men det borde rimligtvis enbart vara affärsresenärer eller mycket förmögna privatresenärer som är villiga att betala fullt C-pris för en garanterad plats på ett visst flyg.

För att sätt det i perspektiv kan jag konstatera att en tur och retur plus skatter och avgifter kostar från Stockholm till
Köpenhamn 6172sek
Shannon 7681sek
Split, Rom, Lissabon, Aten, Nice, Malta, Wien 7970 sek
London, Manchester 8643sek
Amsterdam 8739sek
Dublin 8835sek
Bryssel 9604sek
Warzsawa 10097sek
Paris 10566sek
Zurich 13162sek
Frankfurt 15950sek

till exempel.

Så de som är villiga att betala de priserna och har EBG kan inte vara jättemånga nu under sommaren då affärsresandet avtar. Men de lär förekomma eftersom näringslivet faktiskt inte upphör att existera trots att det råkar vara sommar (contrary to popular belief in Sweden). Ändå är det just de passagerarnas behov SAS väljer att p***a på. Dessutom lär det inte vara till Split, Grekiska övärlden, Sardinien eller andra utpräglade semesterdestinationer som denna platsgaranti nyttjas på utan de ställen dit SAS flyger lite mer regelbundet (typ London, Frankfurt, Bryssel).

Hur tänkte ni nu SAS?

Jag tror att det i vanliga fall nästan är uteslutande affärsresenärer som använder detta. Och under sommaren så är ju tidtabellen hos SAS allt annat än anpassad för affärsresor. Så antar att det är det minska antalet avgångar, iallafall inrikes som gör att man är fullbokade. Har dålig koll tidtabeller inom Europa dock, men gissar att det är samma sak där.

Toppen