Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

taxvalp

Medlem
Jag och tjejen ska till USA på onsdag och jag är lite nojig om jag har glömt något.


Vi kommer ha följande inför flyget till USA (via flyger GOT-FRA-JFK):

1. Esta
2. Negativt antigentest (tas mindre än ett dygn innan)
3. Vaccinationsbevis (via eHälsomyndigheten, giltighetstiden har inte gått ut) Min tjej har 2 Pfizer medan jag har 3 st.


Är det något mer vi bör tänka på?

Utskrivet CDC-formulär!
 

Piffsan

Medlem
Vi ska åka till San Francisco om en vecka. Det blir jag, min fru och vår son som är 7 år gammal. Både jag och frun har fått våra tre doser, men sonen är ovaccinerad. Jag har koll på kravet om antigen-testning en dag innan utresa, men jag undrar lite hur det funderar för vår ovaccinerade son. I formuläret som man ska fylla i finns följande information som gäller ovaccinerade barn mellan 2 och 17 år:
Visa bifogad bild 127636

Hur fungerar testet som ska göras 3-5 dagar efter ankomst? Vilka typer av test är tillåtna och ska detta registreras på något särskilt sätt?

- Så eftersom vårt barn är också under 18 fyllde vi i "on behalf of..." samt kryssade i första rutan där vi åtar oss att testa vårt barn dag 3-5 efter ankomst.

Nedan är en länk där CDC definierar "viral test". Eftersom "home test" is defined as "viral test" gjorde vi således testet på hotellrummet enligt tidigare beskrivning

Test for Current Infection | CDC

Ett förslag är att ta med någon kopia om man på flygplatsen får höra att man har fyllt i fel. Vi lämnade in vid gate i CPH och det var ingen som kollade och pappren lades huller om buller..
 

Piffsan

Medlem
Jag och tjejen ska till USA på onsdag och jag är lite nojig om jag har glömt något.


Vi kommer ha följande inför flyget till USA (via flyger GOT-FRA-JFK):

1. Esta
2. Negativt antigentest (tas mindre än ett dygn innan)
3. Vaccinationsbevis (via eHälsomyndigheten, giltighetstiden har inte gått ut) Min tjej har 2 Pfizer medan jag har 3 st.


Är det något mer vi bör tänka på?

- Tips: Gör vaccinationsbeviset tillgängligt offline om du behöver visa upp i USA.
 

Hachans

Medlem
- Tips: Gör vaccinationsbeviset tillgängligt offline om du behöver visa upp i USA.

Ännu hellre skriv ut det. Det är något av det värsta som finns att stå och vänta bakom någon som ska fippla fram fem olika dokument för lika många resenärer på sin mobil. Gärna utan täckning och med glömt lösenord till e-posten.

Utskrivet tar kontrollen tio sekunder jämfört med flera minuter med mobilpill. Plus att man slipper händer som man inte vet var de har varit på mobilen.
 

Axxo

Medlem
Ännu hellre skriv ut det. Det är något av det värsta som finns att stå och vänta bakom någon som ska fippla fram fem olika dokument för lika många resenärer på sin mobil. Gärna utan täckning och med glömt lösenord till e-posten.

Utskrivet tar kontrollen tio sekunder jämfört med flera minuter med mobilpill. Plus att man slipper händer som man inte vet var de har varit på mobilen.
Helt rätt !
 

Senator

Moderator
Hörni vänner. Nu ställs samma fråga om och om igen. "Vad gäller för inresa i USA." Ja visst, jag förstår att amerikanska myndigheter känns lite läskiga. Kan vi ha en enkel regel att man lägger i alla fall 3-4 minuter på att snabbt söka och leta lite innan man återigen ställer samma fråga som någon ställde 4-5 inlägg ovanför? Inte för att vi behöver påropa forumets regler, men kan väl tycka det är lite schysst mot alla andra medlemmar som gör så? :)

Observerar att det är alltid ok att ställa frågor, men gärna efter man har sökt information och kan på heder och samvete svära att man inte hittar informationen. :p
 
Toppen