Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

tobo

Medlem
Frågan i detta fallet gäller inresa i Sverige från USA. Vilka regler som gäller för det. Ingenting annat.

Trodde faktiskt att det var test ens för att flyga ut ur USA. Sveriges regler har jag koll på och vet att det släpper efter mars. Var inte meningen att trampa någon på tårna men var väl lite förhoppningsfull i att USA skulle följa Kanada.
 

Samosaguas

Medlem
Vi ska åka till San Francisco om en vecka. Det blir jag, min fru och vår son som är 7 år gammal. Både jag och frun har fått våra tre doser, men sonen är ovaccinerad. Jag har koll på kravet om antigen-testning en dag innan utresa, men jag undrar lite hur det funderar för vår ovaccinerade son. I formuläret som man ska fylla i finns följande information som gäller ovaccinerade barn mellan 2 och 17 år:
image_6483441.JPG


Hur fungerar testet som ska göras 3-5 dagar efter ankomst? Vilka typer av test är tillåtna och ska detta registreras på något särskilt sätt?
 

Piffsan

Medlem
Hej, kul med SF - vi åker till helgen
Vi åkte till MiA i januari och då fyllde vi i att sonen skulle testas 3-5dagar efter ankomst och testade med ett hemmatest som vi tog med från Sverige. Vi dokumenterade testtagning genom video (mobil) samt tog kort på resultatet med en klocka/mobil som visade tidpunkt. Ingen som kollade detta däremot.
I januari kollade jag upp att sådant test var tillräckligt men hittar ingen info just nu men vi tänker göra samma process nu inför nästa resa.
 

Syversen

Medlem
Någon som vet om SAS återgått till ordinarie servering ombord till USA?
Tack!

Om du menar i business så nej. Jag har fått pre departure drink på mina senaste resor, sedan serveras måltiderna på bricka med lock osv kvar. Ingen meny, istället läser crew upp utbudet i högtalarna, beskriver maten när de tar beställningen eller i något fall visat på iPad.
 

Brandten

Medlem
Vi ska åka till San Francisco om en vecka. Det blir jag, min fru och vår son som är 7 år gammal. Både jag och frun har fått våra tre doser, men sonen är ovaccinerad. Jag har koll på kravet om antigen-testning en dag innan utresa, men jag undrar lite hur det funderar för vår ovaccinerade son. I formuläret som man ska fylla i finns följande information som gäller ovaccinerade barn mellan 2 och 17 år:
Visa bifogad bild 127636

Hur fungerar testet som ska göras 3-5 dagar efter ankomst? Vilka typer av test är tillåtna och ska detta registreras på något särskilt sätt?
Blev du klokare på vad som ska fyllas i?
Jag måste erkänna att jag blir lite nojig av alla rutor.... drar till JFK på torsdag morgon via VIE så vill ha så mycket som möjligt redo inför....

ESTA (klart)
Antigentest (bokat till onsdag runt lunch men räknar med klart)
CDC-dokumentet (många rutor, inte klart)
 

Samosaguas

Medlem
Blev du klokare på vad som ska fyllas i?
Jag måste erkänna att jag blir lite nojig av alla rutor.... drar till JFK på torsdag morgon via VIE så vill ha så mycket som möjligt redo inför....

ESTA (klart)
Antigentest (bokat till onsdag runt lunch men räknar med klart)
CDC-dokumentet (många rutor, inte klart)
Nej något helt entydigt svar har jag inte. Har försökt kolla lite på nätet och det verkar som @Piffsan skriver ovan att ingen kontrollerar testningen dag 3-5 för ovaccinerade barn, men håller med om att det skulle kännas skönt att veta exakt vad som gäller.
 

Brandten

Medlem
Nej något helt entydigt svar har jag inte. Har försökt kolla lite på nätet och det verkar som @Piffsan skriver ovan att ingen kontrollerar testningen dag 3-5 för ovaccinerade barn, men håller med om att det skulle kännas skönt att veta exakt vad som gäller.
Hm jag åker ju iof själv så behöver inte bry mig om just den rutan. Men får plöja igenom tråden här och se vad jag hittar för tips. :)
 

Axxo

Medlem
Jag och tjejen ska till USA på onsdag och jag är lite nojig om jag har glömt något.


Vi kommer ha följande inför flyget till USA (via flyger GOT-FRA-JFK):

1. Esta
2. Negativt antigentest (tas mindre än ett dygn innan)
3. Vaccinationsbevis (via eHälsomyndigheten, giltighetstiden har inte gått ut) Min tjej har 2 Pfizer medan jag har 3 st.


Är det något mer vi bör tänka på?
 
Toppen