Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Ja, lite synd för oss personligen om det förlängs, men positivt i det stora hela att det i så fall bara blir en månad till.
Nu får man leva på hoppet att man kanske ändrar testkraven snart vid inresa. Tillbaka till 3 dygn innan skulle göra att i-lands-stressen skulle minska lite. Fast helst att ta bort helt eller anpassas till vaccinations-grad, ex 3 doser=inget testkrav.

Finns ju inget som säger att de inte förlänger igen efter 18 april... Kan alltid skylla på ytterligare ngn mutation :):)

Jag har följande inför flyget till USA:

1. Esta
2. Negativt antigentest (utskrivet från vårdinrättningen)
3. Vaccinationsbevis (via eHälsomyndigheten)
4. Blankett som ska fyllas i till SAS

Märkte nu att det tillkommit något som heter covidbevis innehållande:

Vaccinationsbevis
Testbevis
Tillfrisknande bevis

Är det krav på att man ska ha med testbevis eller tillfrisknande bevis från eHälsomyndigheten utöver negativt antigentest intygat av läkare? I höstas hade jag bara vaccinationsbevis och intyg av läkare med mig inom Europa, men vet inte om jag missat det bara.

Covid har gjort flygandet till ett riktigt virrvarr nuförtiden. Det hade varit så skönt om de bara tog bort testerna om man är vaccinerad åtminstone. Det tar ju aldrig slut med dokument.

1. Esta

Vaccinationsbevis
Testbevis
Tillfrisknande bevis

Är det krav på att man ska ha med testbevis eller tillfrisknande bevis från eHälsomyndigheten utöver negativt antigentest intygat av läkare? I höstas hade jag bara vaccinationsbevis och intyg av läkare med mig inom Europa, men vet inte om jag missat det bara.

Covid har gjort flygandet till ett riktigt virrvarr nuförtiden. Det hade varit så skönt om de bara tog bort testerna om man är vaccinerad åtminstone. Det tar ju aldrig slut med dokument.

Kan du länka till det som du menar har ändrats? Ett ”Covid-bevis” har alltid varit ett av tre:
1. Vaccination
2. PCR-test
3. Tillfrisknandebevis

Kan du länka till det som du menar har ändrats? Ett ”Covid-bevis” har alltid varit ett av tre:
1. Vaccination
2. PCR-test
3. Tillfrisknandebevis
Jaha, men om jag reser till USA. Behöver jag ha negativt intyg från läkare som fås av vårdinrättningen och testbevis eller räcker intyget från läkare, varför finns båda?

Jaha, men om jag reser till USA. Behöver jag ha negativt intyg från läkare som fås av vårdinrättningen och testbevis eller räcker intyget från läkare, varför finns båda?
Vaccinationsintyg + Antigentest är det du behöver.

Vi börjar med frågan om du är vaccinerad eller inte?

1. Esta

Vaccinationsbevis
Testbevis
Tillfrisknande bevis

Det är dina punkter 1-4 som gäller, inget annat. Jo passet bör du ju ta med dig :D

Vaccinationsintyg + Antigentest är det du behöver.

Vi börjar med frågan om du är vaccinerad eller inte?
Ja tre doser. Vaccinationsbeviset dvs.

Om jag ställer frågan såhär istället.

Måste jag ha ett testbevis via eHälsomyndigheten som verkar ges ut från vissa vårdinrättningar eller räcker det med ett intyg som påvisar negativt antigen- eller pcr-test direkt från vårdinrättningen. Eller är det bara vissa vårdinrättningar som är godkända?

Ja tre doser. Vaccinationsbeviset dvs.

Om jag ställer frågan såhär istället.

Måste jag ha ett testbevis via eHälsomyndigheten som verkar ges ut från vissa vårdinrättningar eller räcker det med ett intyg som påvisar negativt antigen- eller pcr-test direkt från vårdinrättningen. Eller är det bara vissa vårdinrättningar som är godkända?
Du måste vara fullvaccinerad (som Covidbeviset från eHälsomyndigheten visar), samt ha tagit ett antigentest från en godkänd testleverantör med utfärdat resebevis (ex. Vaccina, EJ hemtest) senast dagen innan flighten till USA!

Du måste vara fullvaccinerad (som Covidbeviset visar), samt ha tagit ett antigentest senast dagen innan flighten till USA!
Ja de har jag gjort och jag har fått vaccinationsbevis via eHälsomyndigheten, men jag har inte fått något testbevis via eHälsomyndigheten trots att jag redan fått ett negativt antigentest.

Behöver jag ringa eHälsomyndigheten / firman som utför testerna och fråga vad som pågår eller kan jag lita på att vårdinrättningens intyg de skickade över mail är tillräckligt för att göra alla parter nöjda och låta mig förbi incheckning och sedan in i landet :)

Toppen