Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

aruba1

Medlem
När vi flög till EWR med följande:

SAS CPH-FRA och sedan United FRA-EWR så kunde SAS inte checka in oss hela vägen utan enbart till FRA.

I CPH brydde sig SAS därför inte om några dokument. I United appen görs CDC digitalt. Likaså kan man ladda upp både vaccinationsbevis och antigen test. Efter 15-20 min kunde man också få boardingkort i appen. Incheckningen i FRA gick på max en minut. Otroligt smidigt.
 
Hej alla kunniga.
Jag har letat och letat och nu haft en dialog med Lufthansa men kan inte få bra svar.
På Söndag flyger jag LAX-CPH med transit i FRA. I CPH tar jag tåget till Malmö.
Behöver jag ta ett antigen test i LAX innan avresa? Fylla i inreseformulär för Tyskland?

Tacksam för svar.
 

dino_81

Medlem
Hej alla kunniga.
Jag har letat och letat och nu haft en dialog med Lufthansa men kan inte få bra svar.
På Söndag flyger jag LAX-CPH med transit i FRA. I CPH tar jag tåget till Malmö.
Behöver jag ta ett antigen test i LAX innan avresa? Fylla i inreseformulär för Tyskland?

Tacksam för svar.
På nedan länk finner du all nödvändig information:

COVID-19: entry and quarantine regulations in Germany - Federal Foreign Office

Persons over the age of six must therefore have a negative test result or proof of recovery or vaccination when entering Germany.

Travellers who are only transferring at an airport in Germany are also required to present proof of their COVID‑19 status.

Digital entry registratorns

Exemptions to this registration requirement apply in particular to persons who

have only passed through a high-risk area or area of variant of concern without a stopover,

are only passing through Germany,

or in the case of border traffic: persons who have spent less than 24 hours in a high-risk area oder area of variant of concern or are only entering Germany for a period of up to 24 hours.

Är du fullvaccinerad behöver du inget test och då du endast utför transfer i Tyskland behöver du inte fylla i inreseformulär. USA är ansett som high risk area sedan 25/12-21.

Likaså är du undantagen test för inresa till Danmark eftersom du lämnar Danmark inom 24 timmar.
 
Last edited:

Syversen

Medlem
På lördag bär det av till USA igen, denna gång Chicago med SAS. Googlade nyss för att hämta attestation form för att fylla i den och kunna stryka det från att-göra-listan. Ett av de översta resultaten var en egen SAS-variant som inte fanns att tillgå när jag senast reste för någon månad sedan:

https://www.flysas.com/content/dam/sas/pdfs/traffic-information/Passenger Attestation Form_EN.pdf

Någon som använt den och vet att den är gångbar och inte något som borde hamnat på ett låst intranät eller dylikt? Den var ju mer lättjobbad än den officiella amerikanska, men hittar ingen referens till den på SAS hemsida.
 

Homer

Medlem
På lördag bär det av till USA igen, denna gång Chicago med SAS. Googlade nyss för att hämta attestation form för att fylla i den och kunna stryka det från att-göra-listan. Ett av de översta resultaten var en egen SAS-variant som inte fanns att tillgå när jag senast reste för någon månad sedan:

https://www.flysas.com/content/dam/sas/pdfs/traffic-information/Passenger Attestation Form_EN.pdf

Någon som använt den och vet att den är gångbar och inte något som borde hamnat på ett låst intranät eller dylikt? Den var ju mer lättjobbad än den officiella amerikanska, men hittar ingen referens till den på SAS hemsida.


Gammal blankett, det står ju 3 kalenderdagar

[ ] I attest that I have received a negative pre-departure test result for COVID-19. The test was a viral test that was conducted on a specimen collected from me during the 3 calendar days preceding the flight’s departure.
 

Linmet

Medlem
Ursäkta om samma fråga kommer igen. Räcker antigentest från vaccina taget 24h före utresa till USA?

upload_2022-1-27_20-48-40.png
 
Toppen