Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Ni som har hunnit varit i USA nu sen öppningen, är ni nöjda med resan? Kändes det "värt det" även trots maskkrav osv? Alltså rena nöjesresor. Hur är stämningen överlag?

Ni som har hunnit varit i USA nu sen öppningen, är ni nöjda med resan? Kändes det "värt det" även trots maskkrav osv? Alltså rena nöjesresor. Hur är stämningen överlag?

Jag är jättenöjd. Det enda som var krångligt var att jag fick lägga någon halvtimme dagarna innan resan för att kontrollera att jag hade de dokument som krävdes.

Jag kände mig som en fågel som äntligen blev utsläppt ur sin bur ;)

ARN - EWR

Incheckning Arlanda tog lite tid då de hade få agenter där. Kollade pass, visum, covidpass, test. Vid boardingen på F-piren fick man lämna in cdc pappret.
A350 var najs tycker jag, helt ok service i plus med mkt dricka, inget snacks-gate etc utan allt ingick. Sköna stolar och bra kabin.
Dock har ju sas tragiskt dåligt utbud på IFE..

Fullt I C, 90% fullt i plus (jag hade ledigt bredvid mig dock) och kanske 30% beläggning i economy.

Jag är i LA nu och tycker det känns bra. Det är lugnare än förr och visst ser man att butiker stängt osv, men tycker ändå mig ana en positiv känsla och att man är på väg tillbaka. Jag har åkt till USA regelbundet i 20 år och skulle inte säga att någon faktor av det jag upplever nu kommer få mig att sluta med det.

Södra Florida och förutom en och annan hotellanställd med munskydd så är det som Covid aldrig existerat.

Absolut värt det … och ganska enkelt bara man har lite koll på sina dokument med ESTA, Vaccinbevis, Covidtest och Passenger Attestation.

Så först en vecka med hela familjen och Thanksgiving hos dottern som bor i Florida.
Sedan ny Covidtest eftersom vi skulle vidare till USVI och segla.
Dit krävdes det även att man fyllde i info på US Virgin Islands Travel Screening Portal. Vid återresan från USVI till USA krävdes inga nya tester eller dokument.

Och masken behövdes nästan bara på flyget och flygplatserna. Florida har tydligen inget masktvång och vid seglingen behövde vi ingen mask … utom när man gick iland för att besöka någon restaurang.

Lite extraarbete med tester och dokument … men det var det väl värt.
Snart hemma … skriver detta i Chicago … med mask på.

Toppen