Senaste nytt

Till Spanien från Sverige - nya regler från 1:a maj, svårtolkade?

Volatyle

Medlem
Hej,

Får inte riktigt grepp om de nya reglerna för resa från EU-land in till Spanien från 1:a maj. Jag är dubbelvaxxad _men_ har inte tagit min tredje dos och hade väl egentligen inga planer på att göra det heller då jag personligen tycker den inte har något syfte.

Nonetheless försöker jag läsa mig till vad som gäller, och är beredd på att ta den tredje dosen om så krävs (för att slippa stök med PCR-test etc).

För att jag ska kunna resa in som "vaccinerad" gäller det att;
1. Jag ska ha tagit mina 2 vaccindoser och att den senaste dosen inte får vara äldre än 270 dagar.
2. Om den är äldre än 270 dagar, måste jag ha tagit en booster-dos - dvs en tredje dos.

Eftersom det gått 280 dagar sedan jag fick dos 2, när jag reser - innebär det att jag inte kan resa in bara som dubbelvaxxad.

Jag läste på följande sida;
Requirements for entering Spain if you are travelling from an EU/EEA country - Travel Safe

Och min amatörmässiga tolkning här är att jag antingen kan resa in med ett EU covid-bevis (enligt reglerna jag nämnde ovan). Men lite längre ner står det också:

"b) If you do not have an EU Digital COVID Certificate or equivalent, you must complete a health control form before your departure. You can do it through the Spain Travel Health website or the Spain Travel Health app for Android devices or iOS.

Once completed, you will obtain a QR code that you will have to present both at the time of boarding and upon arrival in Spain.

Upon your arrival at the airport, you will have to follow indications for the Blue Way."

Vad innebär detta? Att jag de facto kan resa ovaxxad men istället måste fylla i en health control form?

Snårigt värre.. Hoppas inte denna tråden kommer handla om ifrågasättandet av min tredje dos eller svar i stil med "men ta bara din tredje dos så slipper du fundera". Det är en annan diskussion och frågan jag ställer har inget att göra med min eller andras värderingar kring vaccinet - utan mer hur reglerna ska tolkas.

Allt gott :)
Vol

Svarar mig själv, vid en annan sida ser jag att health control form måste innehålla manuella uppgifter om vaccinet istället.. sååå det är nog helt enkelt att ta booster som gäller. Attans.

Är själv vaxxad som du med 2 doser för över 280 dagar sen och läste exakt samma krav för inresa i Tyskland med Lufthansa, så jag gick och tog antigentest, men ingenstans behövde jag visa detta under resan.

Toppen