Senaste nytt

Till Miami med Finnair: Fint ombord, uselt på jord

Hachans

Medlem
KONKLUSJON HJEMREISE
Jeg likte Finnairs Business-kabin. Gode stoler, lyst design og hele fire toaletter. Servicen var god, og hva jeg hadde forventet fra et finsk flyselskap: Proaktiv, men ikke påtrengende.


HELHETSINNTRYKK
Som tittelen på rapporten viser til så var vi fornøyde med Finnair i luften, men på bakken har de en lang vei å gå før de kan matche andre. Vi forstår at hverken Arlanda eller Miami er Finnair-baser, og at man har mindre kontroll over tredjeparter. Vi er derfor spente på ground services på vår neste reise, som blir med Finnair til Singapore via Helsinki. Ja, denne status match-kampanjen har fungert akkurat som Finnair ønsket ;) Skal vi tilbake til Miami? NO WAY :confused:

Finnair känner jag är allt som SAS låtsas att de är. Det är nordisk design, trevligt bemötande och proaktiv personal, samtidigt som de inte står över en som lätt blir på t.ex. Qatar eller Singapore Airlines. Avskalat, men bra. Svårt att förklara men det känns så nordiskt på något sätt. Jag gillar verkligen Finnairs mjuka produkt ombord, och den hårda med så många toaletter är också bra. Jag har lite problem med att fotbrunnen är så trång och det är svårt att ligga bekvämt i alla lägen. Men där gör också det nedfällbara armstödet sitt till. Mitt favoritögonblick var dock när purser efter att fembarnsfamiljen bordat i business kom fram och viskade att hon förstod om jag tyckte det är stökigt och om jag ville flytta till bakre businesskabinen efter start så är jag hemskt välkommen att göra det. Det behövdes inte för kidsen var otroligt väluppfostrade. Men jag gillade verkligen gesten.

Nu till det lite dåliga, jag hade ju tänkt prova flygturen från ARN. Men flyget blev inställt typ 12 timmar innan avgång. Vi var knappt några ombord så jag misstänker det är därför. Och nu slirar man på EU-ersättningen. Ombokningen skedde också inte helt optimalt, när man försökte skicka mig ett dygn senare istället för att flyga mig via Helsingfors. Det löste sig ändå tack vare ombokningsknappen i appen. Men den fungerade först inte alls, men efter att ha haft lite tålamod fungerade den som tänkt. Dock fick jag enbart alternativ med Finnair. Det är möjligt att telefonkundtjänsten kunnat skicka mig med BA istället och då hade jag kommit fram närmare min ordinarie avgångstid.

Kan lätt tänka mig att flyga med Finnair igen. Dock tror jag inte jag kommer ha kvar mitt platinumkort.
 

011430121

Medlem
Finnair känner jag är allt som SAS låtsas att de är. Det är nordisk design, trevligt bemötande och proaktiv personal.
Jag har inte åkt Finnair långlinjer från ARN ännu blir JFK-ARN i maj utresan är via HEL
Men är det inte inhyrd personal på A350 från ARN, tror att jag läst det på BC.
En kollega åkte med AY till HKT runt jul, var mycket besviken på kabinpersonalen.

Att de har luftiga kabiner på flygningarna från ARN har jag noterat, men de skall enligt uppgift ha bra frakt utnyttjande.
Dagens tur från ARN till JFK har 2,5 timme innan avgång 4 personer i C kabinen och 24 resenärer i Eco
Returen i eftermiddag har liknande beläggning
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Toppen