Senaste nytt

Till dig i säte 1D igår Köpenhamn-Stockholm 15.25

Egocentriska idioter går inte att bemöta på ett civiliserat sätt. Trist när ens väg korsas av såna människor.

Jag har inte åkt i närheten av så mycket Business som många på detta forum men ett par gånger när man suttit där framme så har jag slagits av hur många som beter sig illa eller snarare inte har något hyfs mot personalen ombord.

Många 30-40+ som vägrar lyda kabinpersonalen när det kommer till att prata i telefon, fälla upp stolsryggen osv.
Har även sett folk som är riktigt otrevliga mot kabinpersonalen. Vem tror man att man är?

Verkar som en del resenärer i Business Class lider av DYKWIA syndromet vilket är trist att se.

Jag är själv en tyst resenär. Jag sitter i min stol, stör ingen annan, äter min mat utan klagomål (även om den smakar illa) och ser fram emot att komma fram till min destination utan problem.

Har jag några klagomål tar jag det efter flygningen med flygbolaget, inte under den med kabinpersonalen.

Last edited:
Jag kan nog råka att välta min kopp te och säga, "I'm sorry, it was very clumsy of me".

Problemet med at vælte te over på sidemanden er jo at hvis man starter en krig kan det være svært at stoppe den igen. Man skal da måske forsvare sig på den resterende del af turen, medmindre man har andre gode våben som f.eks. en god fysik, en hårdkogt psyke, og en kynisk, iskold natur der bliver båret frem af et had som denne verden indtil nu ikke har set....

Last edited:
Jag kan inte lova att jag hade skällt på honom, som sagt beror det väl lite på hur dagen börjat för egen del, men det kan väl inte råda någon tvekan om att *bästa* lösningen är att tydligt tala om för snubben att han gör fel, i normal samtalston och med ögonkontakt, vare sig utan att skrika eller mumla.

Mycket bättre än att "ge tillbaka", tiga/blänga eller blanda in kabinpersonalen. Att det sedan inte är världens trevligaste sätt att inleda sin egen flygresa på är en annan sak.

Fattar jag rätt så var det en flygning i C utan blockat mittsäte, alltså i en tvåstolsrad.
Kan det vara så att uppträdandet var en protest mot att man placerat en medpassagerare bredvid en "viktig" Pandion i istället för att blocka sätet, som man ju ofta förväntar sig i C (speciellt om man inte är så hemma på flygplanstyper)?

Bara en fundering, ingen ursäkt givetvis...

Jag har inte åkt i närheten av så mycket Business som många på detta forum men ett par gånger när man suttit där framme så har jag slagits av hur många som beter sig illa eller snarare inte har något hyfs mot personalen ombord.

Jag håller helt med! Folk verkar tro att deras mamma jobbar där och älskar att plocka upp efter dem. Senast inatt satt jag brevid en kille som hade extremt svårt att förstå att han inte fick ha lösa prylar på golvet vid start och landning. Ska det vara så j-vla svårt att inte bara kasta allt på golvet?

När man sedan lämnar planet ser ju C-kabinen oftast ut som ett slagfält. Klart det blir lite stökigt man man slänger sin filt lite hur som helst, men bortsett från detta brukar det ju ändå vara kaos med servetter och annat skräp som bara kastats på golvet. Jag förstår inte...

Eller är det bara jag som är konstig och inte slänger skräp på golvet hemma i vardagsrummet - det kanske är normen numera?

Fattar jag rätt så var det en flygning i C utan blockat mittsäte, alltså i en tvåstolsrad.
Kan det vara så att uppträdandet var en protest mot att man placerat en medpassagerare bredvid en "viktig" Pandion i istället för att blocka sätet, som man ju ofta förväntar sig i C (speciellt om man inte är så hemma på flygplanstyper)?

Bara en fundering, ingen ursäkt givetvis...

Nja, det var väl en SAS-flygning CPH-ARN, alltså två klasser ombord. Economy Extra och Economy, inget blockat säte i extra...

Lite förbryllad är jag dock att Concorde inte flög CPH-LHR-ARN med ett annat bolag, men han hade väl inte tiden till det... :)

Mvh
/NotRyan

Last edited:
När man sedan lämnar planet ser ju C-kabinen oftast ut som ett slagfält.

Skulle tro att just detta bara har att göra med att det finns mycket mer plats att skräpa ner på i C-kabinen. Slagfältet sträcker sig till planets stjärtparti, något som C-resenärerna här kanske är lyckligt ovetande om ;)

Eller är det bara jag som är konstig och inte slänger skräp på golvet hemma i vardagsrummet - det kanske är normen numera?

Det börjar onekligen tyvärr bli så, ja. En monumental skillnad i synen på att skräpa ner nu jämfört med typ 80-talet då det var närapå skamligt att slänga en glasspinne i trä. Nu för tiden kan man i princip utgå ifrån att det ligger engångsgrillar kvar lite här och var om man är ute och går i naturen.

Efter att jag läst Concordes beskrvning av denne EBP resenär så är jag till 99% säker på att jag hade densamme brevid mig, satt själv (inrikes) i 1B och han i 1A. Fruktansvärt nonchalerande typ som bredde ut sig och vek ut tidningen så att även jag kunde läsa den. Dock hade jag redan läst just den och försökte själv få plats med min tidigning.

Just det där med att inte be om ursäkt eller överhuvudtaget ge mig en blick var den lite förnedrande biten som placerade honom lång utanför min lista över trevliga medpassagerare ;)

Toppen