Senaste nytt

Till Charlotte med American Airlines

När man är mellan jobb säger man ja till nästan allt har jag märkt. Så även i detta fallet.
*ring* *ring*
- Hej Jake. Min fru har åkt hem till Sverige lite tidigare än resten av familjen för att fira jul. Orkar du komma över och hjälpa mig med barnen på flygresan hem?
Absolut, vi ses imorgon!

Min vän som numera är hemmahörande i Charlotte har bytt allians från *A till oneworld då CLT är en American Airlines-hub. Så deras resa till Sverige är då bokad med just American. Perfekt, då får jag testa att flyga AA för första gången över Atlanten.
Biljett bokad kvällen innan avfärd morgonen därpå.

Jag som var på besök i Stockholm av andra anledningar var även lite smått förväntansfull över att för första gången flyga från T2 på Arlanda med BA.
Visste inte vad jag skulle förvänta mig, men det var verkligen inte detta. Jag skämdes. Inte för mig själv, utan för att detta är vad vi visar upp till resenärer som eventuellt ska besöka Sverige för första gången. Inget bra första intryck. Heltäckningsmatta a la Finlandsfärja anno 1960, i horribel färg. Utbud av butiker och restauranger är knappt vad jag skulle kallat utbud. En kiosk hade öppet i alla fall, startar dagen med en riktig världsmästarfrukost. Helt enligt tallriksmodellen. Aja, vi ska flyga idag. Det får mig alltid på bättre humör.

IMG_0179.jpg


BA 771 - Stockholm - London - Club Europe
Första gången i Club Europe för mig och mitt tredje besök hos BA. Var väl ungefär som jag hade förväntat mig. En full English-breakfast och lädersäten. Föredrar verkligen tygsäten ombord. Men gott om utrymme, frukosten var god och flygvärdinnorna trevliga. En något försenad avgång pga. väder och trafik i London gjorde att vi landade aningen sent.
Skulle jag flyga Club Europe igen? Troligtvis inte. Inte för att det är något fel på produkten, men pga. andra faktorer. Gav mig ingen wow-upplevelse, något som däremot airBaltic gjorde när jag flög business med dem. Just hopp som är såhär korta ger faktiskt inte en inkluderad måltid mig något mervärde. Det är även "fel" allians för min del. Nu var detta bara en connecting flight, och med det i åtanke så var det mycket bra.




8232C7D0-192B-4361-AD9B-58DB9A0388CD.JPG

IMG_0196.jpg


LHR - London Heathrow
Efter landning och ständiga transferköer begav jag mig till Amex-loungen. Gud vad jag inte gillar att mellanlanda på LHR, utbudet av lounger är det dock verkligen inget fel på.
En snabb frukost, den tredje för dagen, och lite jobb. (Tydligen har man jobb att sköta när man är mellan jobb också). Loungen gillade jag. Frukostutbudet var stort med mycket varmt också. I baren stod det flertalet bartendrar för att serva oss gäster. Loungen verkade vara väldigt uppskattad då jag hade problem att hitta en sittplats. Mycket nöjd!



IMG_0204.jpg

Begav mig sen till Cathays lounge som jag blivit rekommenderad av min vän jag skulle besöka. Och den imponerade stort på mig. En buffé som kanske inte var den största jag stött på, men med ett mycket bra utbud. Lika bra utbud av dryck i kylarna i anslutning till buffén. Men kronjuvelen var givetvis deras kockar som lagade asiatisk mat på beställning. Otroligt gott, blev några vändor dit. En liten bar men med en trevlig bartender och bra drinkmeny fanns också. Utsikten var det heller inget fel på. En av de bättre loungerna jag besökt.


IMG_0211.jpg


C7A67E5B-1627-460A-BB01-4F167680AF80.JPG


AA 938 - London - Charlotte - Business
Hade det alldeles för bra i Cathays lounge och glömde bort tiden lite. Efter lite snabb gång och pustande mot gate kom jag lagom tid till boarding. Den snabba gången verkade glädja min Apple Watch i alla fall. Hoppades på att detta plan skulle ha Americans nya kabin, och så var fallet. Det till skillnad från en Boeing 777-200 med över 24 år på nacken.
Välkomstdrink intogs i form av champagne. Stort minus att detta serverades i plastglas. Sätet var ungefär som jag hade förväntat mig. Är inget stort fan av herringbone-säten, men det duger mer än väl. Vid första anblick känns det som att det finns gott om förvaringsmöjligheter, men dessa är oftast små och man får inte plats med så mycket. Första intrycket var bra. Detta skulle sedan bli ännu bättre när jag sedan blev servad av den absolut trevligaste flygvärdinnan jag mött. Har i skrivande stund tyvärr glömt hennes namn. Det var tack vare henne att jag ändå var nöjd med flygningen. Fantastisk service, glad, skämtsam och trevlig. Maten hon, eller snarare AA, bjöd på var dessvärre katastrof.
Förrätten bestod av räkor och citrongräs. Till detta serverades en paprika- och koriandersås samt guacamole. Räkorna var som gummi, såsen smakade varken paprika eller koriander. Även osäker på om guacamolen innehöll avokado..

IMG_0214.jpg


IMG_0240.jpg

Till huvudrätt valde jag en beef brisket. Till detta serverades potatismos, haricot vert, morötter och portvinssås. Köttet var senigt och gick knappt att dela, än mindre att tugga. Potatismoset klumpigt och såsen samt grönsakerna var väldigt smaklösa. Utan tvekan den sämsta huvudrätten jag ätit i business class.


IMG_0241.jpg

Grand finale, efterrätt. Glass och kolasås. Detta kan ni väl ändå inte misslyckas med? Jodå.. Vaniljglassen var snarare en isglass, men kolasåsen var åtminstone god. Överlag, det sämsta i matväg någonsin ombord ett flygplan. (Inte inkluderat den kalla pirogen SAS serverade i PLUS för ett tag sedan...) Drycken var det absolut inget fel på ska tilläggas.

IMG_0242.jpg

IFE hade ett stort utbud av både film och serier. Bra där AA. Ett par drinkar senare var det dags att lägga sig. Amenity kitet är inte öppnat, så kan tyvärr inte ge något betyg på detta. Något jag har märkt när jag flyger AA är att jag alltid får två utav drinkarna jag beställer. Bara på AA jag stött på detta. Första gången över Atlanten med AA, men har flugit en del med dem inrikes.

IMG_0243.jpg

Efter lite välbehövlig sömn väcktes jag för lite pre landing snack/mat. Bestod av fyllda muffins (?), en med kött och den andra av svamp. Till detta serverades lite chips och frukt. Återigen inget att hänga i granen smakmässigt. Även stor skillnad emot vad United serverar innan landning. Då fick jag en burgare!

IMG_0256.jpg

Med tanke på att jag bokade dessa biljetter last minute fick jag betala dyrt för dessa biljetter. Givetvis kul att prova något nytt, men hade alla dagar i veckan valt SAS eller United före American. Fördelen här var att jag slapp mellanlanda i USA och kunde flyga direkt till Charlotte från Europa. Hade det inte varit för världens bästa flygvärdinna så hade jag varit extremt missnöjd med denna flighten. Detta egentligen bara baserat på att maten höll så dålig kvalitet. Plus då att jag inte föredrar herringbone-säten. Nu hade jag ju även en returbiljett med American. Lyckas de steppa upp på vägen hem? Försättning följer...

IMG_0258.jpg
 
Härlig review. Dock förstår jag inte hur man gillar tyg mer än läder när det kommer till säten. Tycker ju tyg blir smutsigt typ direkt.
 

Hachans

Medlem
Äsch, Arlanda T2 är nice. Korta avstånd (man slipper suckarnas gång), aldrig någon kö och loungen är okej. Och jag köper ändå aldrig något på Arlanda pga dyrt så det är okej att det inte finns något utbud alls.

Men erbjuder inte BA lounge för sina C-resenärer?
 
Äsch, Arlanda T2 är nice. Korta avstånd (man slipper suckarnas gång), aldrig någon kö och loungen är okej. Och jag köper ändå aldrig något på Arlanda pga dyrt så det är okej att det inte finns något utbud alls.

Men erbjuder inte BA lounge för sina C-resenärer?

Den var öppen och du har tillgång. Men pga. den tidiga avgången hann jag knappt sätta mig ner innan jag skulle boarda.
 

Plus

Medlem
Tack för rapport.
Ang. Val av flygbolag för att komma direkt till Charlotte. Flyger inte Lufthansa dit fortfarande? Förr flög de ju München - Charlotte med 340-600
 
Toppen