Senaste nytt

Tidigarelagd flyg, återbetalning?

Hej,

Mitt flyg har blivit tidigarelagt med 1 timme. Jag är, av annan anledning, intresserad att avboka hela resan. På SAS hemsida så får jag följande altenrativ (bild). Men jag tycker texterna talar emot varandra och är rädd att avboka och få 0kr tillbaka (ref. bokningsreglerna SAS Go Light). Vad gäller när det är tidigarelagt med exakt 60 minuter?

Första texten säger att det behöver vara MER än 1 timme. Så kännslan är att de ändrat med exakt 60 minuter för att slippa återbetala.
Men andra texten säger att om det är MINDRE än 1 timme så baseras det på biljettreglerna...

1 timme är ju varken mer eller mindre än 1 timme......

Försöker komma fram till kundtjänst på telefon men känns lönlöst..
SAS.jpg

Tre alternativ ges till @Jonatan Rosdahl enligt följande resonemang:

Operative part of the judgment
Article 2(l) and Article 5(1) of Regulation No 261/2004 must be interpreted as meaning that a flight is regarded as having been ‘cancelled’ in the case where the operating air carrier brings that flight forward by more than one hour;
As per Article 8 of EC261, the airline must offer a choice of a full refund, an alternative flight at the earliest opportunity (even with a rival carrier if necessary), or a flight on another day at the passenger's convenience. They must offer all three options, not just one.

Kom tillslut fram på telefon. Efter mycket om och men så sa hon (engelskspråkig) att jag skulle få full återbetalning.

Sagt och gjort. Så nu får vi se om det kommer några pengar.

Läste för övrigt ett gammalt mail där en flight ändrades, då stor det ”flight schedule was changed by 61 minutes or more”

Angående ombokningsalternativen just vid tidtabellsändringar och den efterföljande återbetalningen:
Om man gör vanlig avbokning kommer man ju till en sida där det räknas ut hur mycket som återbetalas. Gör det det även i den här processen?

Jag brukar göra så på vanliga biljetter att jag startar avbokning och om inte rätt belopp kommer upp så har jag en chans att backa ur. Här där det är lite otydligt undrar jag om någon vet ifall avbokningen utförs omedelbart eller om det lite senare i flödet finns chans att ångra sig?

Angående ombokningsalternativen just vid tidtabellsändringar och den efterföljande återbetalningen:
Om man gör vanlig avbokning kommer man ju till en sida där det räknas ut hur mycket som återbetalas. Gör det det även i den här processen?

Jag brukar göra så på vanliga biljetter att jag startar avbokning och om inte rätt belopp kommer upp så har jag en chans att backa ur. Här där det är lite otydligt undrar jag om någon vet ifall avbokningen utförs omedelbart eller om det lite senare i flödet finns chans att ångra sig?
Jag trodde också att något sånt skulle ske. Men när jag tryckte mig fram så stod det bara typ "beloppet du får tillbaka kommer räknas fram och du kommer få det beloppet du har rätt till" i sista steget. Därför jag försökte vara på säkra sidan och ringa. Men har fått tillbaka nu och fick inte 100%. Så har mailat och överklagat

Toppen