Senaste nytt

Tidig incheckning (3 t före flight) på Arlanda med Norwegian?

perhall

Medlem
Ursäkta en fråga med ett kanske självklart svar, jag flyger extremt sällan DY (ca en gång per år) men har blivit inbokad av en kollega.
Vi ska till Spanien och DY uppger att incheckningsdisken öppnar 2 t innan flighten. Om jag vill komma 3 t innan och sätta mig i loungen och jobba för att det passar mig, funkar inte det? Har väska att checka in... finns gränser för när den kan lämnas och/eller när man kan passera security med sitt boardingkort...?
Tack! /Per (har använt sökfunktionen...)
 

palmen

Moderator
Inga förkortningar i rubriken är tillåtna. Långt ifrån alla vet vad DY är för något. Har ändrat förkortningarna som var i rubriken.

/Moderator
 

rvarttinen

Medlem
De flesta incheckningsdiskar verkar öppna två, kanske två och en halv, timmar innan flygningen. Men, det kanske beror på respektive flygbolags policy och deras eventuella handling agent. Hur Norwegian gör vet jag inte.

Dock vet jag att på andra flygplaster går det bra att göra bagage drop långt innan flygningen. T.ex. när vi åkt med Air France från Paris till Stockholm har det gått bra att göra det mer än tre timmar innan avgång. Då har vi varit incheckade online kvällen innan, etc. De verkar ha flera diskar igång hela dagen och tar emot bagage från dem som vill t.ex. till loungen , som vi ...

Även åkt med SAS från Arlanda med en riktigt tidig flight och kunnat lämna bagaget redan kvällen innan.

Verkar alltså som om det "beror på" - kanske bäst att kolla med Norwegian? Vad skriver de på sin hemsida om detta? Någon FAQ?
Det finns säkerligen även någon här på forumet som har erfarenhet av detta och kan dela med sig av sina kunskaper.
 

Dr. Miles

Expert
Ursäkta en fråga med ett kanske självklart svar, jag flyger extremt sällan DY (ca en gång per år) men har blivit inbokad av en kollega.
Vi ska till Spanien och DY uppger att incheckningsdisken öppnar 2 t innan flighten. Om jag vill komma 3 t innan och sätta mig i loungen och jobba för att det passar mig, funkar inte det? Har väska att checka in... finns gränser för när den kan lämnas och/eller när man kan passera security med sitt boardingkort...?
Tack! /Per (har använt sökfunktionen...)
Skriv "check in norwegian" på så hittar du rätt info på Google.

Verkar alltså som om det "beror på" - kanske bäst att kolla med Norwegian? Vad skriver de på sin hemsida om detta? Någon FAQ?
Det finns säkerligen även någon här på forumet som har erfarenhet av detta och kan dela med sig av sina kunskaper.
Det finns infon på Norwegians webbsida.
Norwegian skrev:
Tider för incheckning

Incheckningen öppnar:
* Inrikesflyg 2 timmar före avgång
* Utrikesflyg (exkl. Dubai, Thailand, Israel, Karibien och USA): 2 timmar före avgång
* Dubai, Thailand, Israel, Karibien och USA: 3 timmar före avgång
Hålltider för incheckning och ombordstigning | Norwegian
 

dino_81

Medlem
Jag var av uppfattningen att det gick att checka in på Norwegian på Arlanda T5 (dvs. utrikes) under hela dagen så länge incheckningsdiskarna/bag drop är öppna. Ungefär som det fungerar med SAS dito. Alltså om man har en eftermiddagsflygning så kan man checka in sitt bagage på morgonen?

Nu kan jag dock anta att flygningen till Spanien är en tidig morgonavgång och då begränsas ju tiden från det att bag drop öppnar till avgångstiden avsevärt.

Jag har dock aldrig checkat in bagage med Norwegian och det var ett par år sedan jag flög med bolaget öht. Jag bygger endast min teori utrifrån iakttagelser då jag passerat deras incheckningsområde.
 

Hachans

Medlem
De gångerna jag har rest med Norwegian så har det inte varit något som helst problem att checka in väskorna tidigt. Nu kan det ha ändrats eftersom jag inte flugit privat med dem på väldigt länge (och flyger inte med dem i tjänsten). Men de gångerna har det bland annat handlat om resor till London och Berlin. På någon resa (ska dock inte svära på om det var inrikes eller utrikes) hoppade jag till och med av tåget på väg mellan Uppsala och Stockholm, lämpade väskorna, åkte vidare till kontoret och kom tillbaka på kvällen och flög iväg. Allt funkade super.

På hemvägen är det en helt annan historia.
 

perhall

Medlem
Det som står på hemsidan har jag noterat, nu gällde det att komma tidigare än så... dock utvecklades dagen så att jag inte kom mer än två timmar tidigare... har lite svårt för det här med oflexibla och automatiserade bolag som Norwegian...
 

Dr. Miles

Expert
Det som står på hemsidan har jag noterat, nu gällde det att komma tidigare än så... dock utvecklades dagen så att jag inte kom mer än två timmar tidigare... har lite svårt för det här med oflexibla och automatiserade bolag som Norwegian...
Det är inget med flexibilitet att göra.
Flygbolag som SAS och Singapore Airlines har också fasta tider, speciellt på outstations.
Flygbolags som China Eastern och China Southern tillåter inte tidig check in av bagaget även på sina hubbar trots att det finns tidigare avgångar samma dag och jag reste i inrikes First class.
 

Nystrom

Medlem
Ursäkta en fråga med ett kanske självklart svar, jag flyger extremt sällan DY (ca en gång per år) men har blivit inbokad av en kollega.
Vi ska till Spanien och DY uppger att incheckningsdisken öppnar 2 t innan flighten. Om jag vill komma 3 t innan och sätta mig i loungen och jobba för att det passar mig, funkar inte det? Har väska att checka in... finns gränser för när den kan lämnas och/eller när man kan passera security med sitt boardingkort...?
Tack! /Per (har använt sökfunktionen...)
Sitta i loungen?? Sedan när har Norwegian en lounge och var är den i så fall?
 
Toppen