Senaste nytt

Tid transfer Domestic-International Peking

Flyger från Peking till Köpenhamn med SAS kl 14.50 och är i behov att ta mig från HKG samma dag. Funderar på att boka in ett Air China flyg vilket enligt tidtabell landar 11.40.

1. Är Air China domestic hyfsat 'on time' i allmänhet?
2. Räcker 3h för att hämta ut incheckat bagage och ta mig in till mitt nästkommande flyg?
3. Finns det öht möjlighet att checka in bagaget hela vägen (2 helt separata biljetter) i HKG? Air China tillhör ju Star Alliance.

4. Off-Topic. Hur är business class loungen i Peking?
 

Tonton

Medlem
Är Air China domestic hyfsat 'on time' i allmänhet?
Air China hade 2017 en On-time performance på 60,14% (källa: https://www.oag.com/hubfs/Free_Reports/Punctuality_League/2018/PunctualityReport2018.pdf).
Vet dock inte riktigt hur relevant det är i sammanhanget då de har ca 420 andra rutter som påverkar detta resultat.

CA118 - som iofs har en annan tidtabell nu på vintern, brukar däremot landa före utsatt tid. (Källa: Air China flight CA118 - Flightradar24)

Räcker 3h för att hämta ut incheckat bagage och ta mig in till mitt nästkommande flyg?

Jag skulle aldrig göra ett sådant byte i PEK på separata biljetter. Iaf inte om jag inte är beredd att missa nästkommande flyg.

Finns det öht möjlighet att checka in bagaget hela vägen (2 helt separata biljetter) i HKG? Air China tillhör ju Star Alliance.

Ja, du kan ju alltid fråga. Ibland är de vänliga och hjälper till. Däremot så har de inga skyldigheter att göra det, då du väljer att resa på separata biljetter.

Off-Topic. Hur är business class loungen i Peking?

Inget att vara exalterad över.
 

jumbooze

Medlem
1. Har haft Många & Långa förseningar med Air China domestic
2. Den hade jag inte chansat på låter som doomed
3. Högst osannolikt om du inte har otrolig tur
 
Tack för snabba och bra svar.

Dragon Air (Cathay Dragon) har ett plan som landar 10.50, vilket ger mig exakt 4 timmar i marginal. Är detta tillräckligt? I annat fall måste jag flyga kvällen innan vilket känns sådär...
 

Tonton

Medlem
Tack för snabba och bra svar.

Dragon Air (Cathay Dragon) har ett plan som landar 10.50, vilket ger mig exakt 4 timmar i marginal. Är detta tillräckligt? I annat fall måste jag flyga kvällen innan vilket känns sådär...

Är det viktigt att ta sig till Köpenhamn, alternativt att du vet med dig att du kanske inte har lust/råd att betala 10-20k för en ny enkelbiljett samma dag eller dagen efter, så skulle jag flyga till Peking kvällen innan. Min erfarenhet av att flyga i Kina är = oväntade saker händer hela tiden.
 
Å fan, nu sjunker modet.

Ska vara borta i 5 dagar, kanske helt ska skippa incheckat bagage och sikta på enkom 1 handbagage . Då borde väl 4 timmar vara tillräckligt.
 

Thornado

Medlem
Å fan, nu sjunker modet.

Ska vara borta i 5 dagar, kanske helt ska skippa incheckat bagage och sikta på enkom 1 handbagage . Då borde väl 4 timmar vara tillräckligt.

Till att börja med, en flight från Hong Kong till Beijing räknas INTE som domestic på PEK, utan den ankommer som en internationell flight. Om du har incheckat bagage så behöver du alltså gå genom immigration, ta väskan genom tullen, checka in väskan, gå genom security och immigration igen. Helt klart görbart om man har tur och allt flyter på, men absolut inget jag skulle rekommendera (vare sig med Air China- eller Dragon-flighten). Det är, som nämnts tidigare, inte ovanligt med långa förseningar av olika skäl och har man otur så kan köerna till immigration (i båda riktningarna) och security vara långa.

Jag skulle helt klart rekommendera att åka upp till Beijing dagen innan. Om du inte har varit i Beijing tidigare så tycker jag att du kan ta en av de flighter du funderar på, fast ett dygn tidigare så att du har ett drygt dygn att se dig omkring i Beijing också - det hinner man ganska mycket på. Likaväl så hinner du ändå med att se det viktigaste i Hong Kong på de dagar som du kommer att ha där; går alltid att återvända om du vill se mer.
 
Toppen