Senaste nytt

The SAS Group Annual report 2012

En grej jag hajade till på var på sidan 18 där de anger flygplatsavgifterna för de nordiska länderna. Hur fasiken kan Norge ligga mer än dubbelt så högt i jämförelse med Sverige på den punkten? Har det något med Wideroe att göra eller kan någon bringa ljus över denna punkt?

Frånsett det faktum att ALLT är dyrt i Norge så kan jag också anta att det har med WF att göra. Men även SK har väl mer flighter i Norge än Sverige. De studsar ju upp och ner ett antal gånger per dag och det blir nog snabbt en hel del trafikavgifter.

Har sett på antal EBG de senaste åren. Räknat i procent av totalt antal EB-medlemmar har det hållit sig ganska konstant, mellan 2,2 och 2,5 %. Fast mellan 2011 och 2012 har det varit en kraftig ökning, från 66 till 74 tusen. Inte så konstigt att loungerna blir fulla då...

År20082009201020112012
Antal EBG [tusental]7164606674
Antal EBG [%]2,52,42,22,32,5

Redovisar andra flygbolag (inom Star Alliance) motsvarande siffror i sina årsredovisningar?

Om man nu vill standardisera på Boeing 737NG så borde ju 736 vara bättre än att ha en annan typ i flottan just för det storlekssegmentet.

Jag skulle nog ha valt Airbus A318-319-320-321, men jag är lekman... :)

Mvh
/NotRyan

Ja, jeg skjønner hva du sier. Men vist målet er å standarisere, så kan man kanskje bare gå for en flåte av B73W og B73H. Ettersom B736 og B73W nesten har samme operasjonskostnader.....Da har man en mer fleksibel flåte, og man går ikke glipp av potensiell inntekt pga for små fly....

Når flyene ble kjøpt var oljeprisen en annen. I utgangspunktet bestillte SAS 55 B736, men heldigvis så konverterte de noen B736 til B738. Selv om de fortsatt har 28 av dem i flåten.

Lett å være etterpåklok.

Toppen