Senaste nytt

The economics of airline class

Intressant.

Stör mig dock lite på att han så enkelt multiplicerar ett (1) pris med antalet stolar i en kabin för att få fram ett totalbelopp hur mycket en kabin drar in på en flygning. Inte ens lågprisbolagen har det så enkelt. Vi vet alla att biljettpriserna inom en kabin har enorma skillnader och en dyr ekonomibiljett kan vara bra mycket dyrare än en business-biljett till exempel.
Håller med! Förstås väldigt förenklat men ger ju en basförståelse för hur det fungerar och hur klasserna har utvecklats historiskt.
 
Att skaparen förenklade ämnet har jag full förståelse för. Tror ingen härinne heller kan förklara exakt hur det hänger ihop med yield management och det skulle troligtvis bli lite väl långtråkigt. Men han förenklade lite väl mycket i mitt tycke.

Det måste vara förenklat annars klickar folk bort och ogillar...

Ligger väl tyvärr något i det... :(
 
Hade varit än mer intressant med ett sorts genomsnittligt pris, men om den närmar sig exempelpriserna som visades, vad är poängen. Deras relativa förhållande driver ju tesen.

Hur menar du annars att den är förenklad?

Att skaparen förenklade ämnet har jag full förståelse för. Tror ingen härinne heller kan förklara exakt hur det hänger ihop med yield management och det skulle troligtvis bli lite väl långtråkigt. Men han förenklade lite väl mycket i mitt tycke.



Ligger väl tyvärr något i det... :(
 
Toppen