Senaste nytt

The Barrel Run - 3 bryggerier i Chicago på drygt 3 timmar

Big Birger

Medlem
Vad kan vara bättre sysselsättning än att åka i en ombyggd skolbuss och besöka 3 olika bryggerier på drygt 3 timmar när man är i Chicago med 3 polare?

Resan startade vid McDonald's strax norr om Chicago River. Nära Hard Rock Café för den som vet var det ligger. Den ombyggda skolbussen ser ut som en gigantisk öltunna, och det är två längsgående rader med bänkar i den.

Det första som hände innan vi fick gå ombord är att man måste skriva under en "waiver". I sann amerikansk anda. Läste den inte ens om jag ska vara helt ärlig.

Guiden började med att presentera sig, verksamheten och från vilka ställen i världen det fanns folk i bussen. Paret i 60-årsåldern från Wisconsin började han direkt håna för att de kommer dricka mest öl på turen, eftersom det brukar folk från Wisconsin göra enligt guiden. Svensexe-gänget från Kanada tittade lite funderat, men det visade sig att guiden visste vad han pratade om.

På väg till första bryggeriet var det lugnt och städat. Lite amerikansk banjo-musik i högtalarna. Efter en kort stund var vi framme vid första bryggeriet. Det var en otrolig ljudvolym där inne så det gick inte att höra vad som var vad. Men vi fick öl. Flera sorter. De drack vi upp. Paret från Wisconsin köpte med sig ett gäng bira att ha på bussen till nästa bryggeri. Det var ju säkert 10 minuters bussresa.

Stämningen i bussen efter första stoppen var en helt annan. Nu var det full fart. Alla pratade med alla och partymusik på hög volym.

Det andra stoppet var på ett lite mer seriöst bryggeri där det var rundvandring. Och vi fick öl. Flera sorter. Paret från Wisconsin köpte med sig några öl, eftersom de som de köpte på förra stället tagit slut.

När guiden satte på "Dancing Queen" i bussen på väg till sista stället drog vi som svenskar igång allsången. Kvinnan från Wisconson ställde sig upp och började dansa, men det var ganska vingligt av flera anledningar. "I'm gonna dance and hold on to this pole." sa hon och höll ett stadigt tag i relingen i taket. "Aren't you gonna dance?" frågade hon mig med dimmig blick. "No, mam. I signed the waiver and promised not to do any pole dancing on board." svarade jag. Hon blev väldigt stressad av det och satte sig snabbt ned till övriga bussens garvande.

På sista stället gick det att beställa lite tilltugg. Vi satt och provade både öl och olika korvar. Paret från Wisconsin drog snabbt i sig sina olika ölsorter vi fick prova och gick för att köpa mer. Gänget från Kanada började nog komma ikapp och gå förbi.

På väg tillbaka till stan försökte en av mina kompisar ta kort på Chicagos sky line, men varje gång han vände sig om dök det upp en mur som förstörde hans kort. Till slut kunde jag inte hålla mig så jag sa: "Lots of walls here in the US. It seems to be working. We haven't seen any Mexicans in Chicago.". Halva bussen tyckte det var väldigt kul. Halva bussen tyckte inte det var så kul. Paret från Dominikanska Republiken tyckte det var otroligt kul. Paret från Wisconsin tyckte INTE ALLS att det var kul. Win some, lose some.

På det stora hela var turen en ganska kul upplevelse om man är ute efter att ha lite skoj, dricka öl och inte är så noga med resten.

The Barrel Run.jpg
 
Toppen