Senaste nytt

Thai, vågar man boka?

Det är riktigt att det är landets luftfartsmyndighet som avses. Men om den bedöms ha brister så brukar ju det spilla över till de verksamheter som myndigheten skall övervaka såsom flygbolag och flygplatser samt flygledning. Nu är det ju inte så att det är FAA som godkänner andra länder utan det är den internationella organisationen ICAO. Att FAA klassar de olika länderna är för att ha koll på att de flygbolag som flyger till USA upprätthåller godkänd standard och att länderna amerikanska bolag flyger till har tillräcklig standard.

I mina yngre år arbetade jag med flygmätning av landningssystemen. På den tiden var det bara ett amerikanskt flygbolag som fick flyga till destinationer utanför USA och det var Pan Am. På alla de flygplatser i världen där Pan Am flög genomförde FAA själv dessa flygmätningar av landningssystemen. Man litade inte på någon annan. Detta är nu borta sedan lång tid.
 
Detta är väl egentligen inte nytt. Vill minnas att de har haft större delen av året på sig att arbeta med detta innan FAA vidtagit åtgärder. Men man verkar alltså inte ha gjort särskilt mycket åt det. Istället lägger man ner sin trafik till USA för att slippa ta tag i det.

Intressant också att charterbolagen, som givetvis prioriterar resultat före säkerhet, går ut och uttalar sig (à la goddag yxskaft) om att Transportstyrelsen på något sätt skulle vara en bättre myndighet att utreda detta än FAA - vilket ju är löjligt. Titta t.ex. på hur länge de fjamsade runt innan de gjorde något åt Avies...
 
Det finns också en liknande tråd som skapades i mars.

Thai Airways m.fl. må kansellere flyvninger på grunn av dårlig sikkerhet hos selskapet | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Det är riktigt att det är landets luftfartsmyndighet som avses. Men om den bedöms ha brister så brukar ju det spilla över till de verksamheter som myndigheten skall övervaka såsom flygbolag och flygplatser samt flygledning. Nu är det ju inte så att det är FAA som godkänner andra länder utan det är den internationella organisationen ICAO. Att FAA klassar de olika länderna är för att ha koll på att de flygbolag som flyger till USA upprätthåller godkänd standard och att länderna amerikanska bolag flyger till har tillräcklig standard.
ICAO varnade thailändska myndigheter redan i mars i år och nu säger FAA att Thailand uppfyller inte ICAOs säkerhetsstandard.

Thai aviation sector under scrutiny after safety audit - BBC News
Air Traffic Management skrev:
Thailand loses ICAO Category 1 status: FAA
Posted on December 1, 2015 by Aimee Turner

Thailand has lost its top aviation safety rating after failing to meet standards acceptable to the United States.

The US Department of Transportation’s Federal Aviation Administration (FAA) today announced that the Kingdom of Thailand does not comply with International Civil Aviation Organization (ICAO) safety standards and has been assigned a Category 2 rating based on a reassessment of the country’s civil aviation authority.
Thailand loses ICAO Category 1 status: FAA | Air Traffic Management | Air Traffic Management - ATM and CMS Industry online, the latest air traffic control industry, CAA, ANSP, SESAR and NEXTGEN news, events, supplier directory and magazine
 
Det är ju bra att det uppmärksammats. Ansvarig minister säger i varje fall att man skall jobba på att behålla den högre ratingen. Kritiken verkar vara mot hela flygsystemet och främst mot lågprisflyget. Mig veterligen har inte Thai Airways haft några incidenter som sticker ut. Det var därför jag jämförde mot TK som ligger ganska högt på denna lista.
 
Toppen