Det är riktigt att det är landets luftfartsmyndighet som avses. Men om den bedöms ha brister så brukar ju det spilla över till de verksamheter som myndigheten skall övervaka såsom flygbolag och flygplatser samt flygledning. Nu är det ju inte så att det är FAA som godkänner andra länder utan det är den internationella organisationen ICAO. Att FAA klassar de olika länderna är för att ha koll på att de flygbolag som flyger till USA upprätthåller godkänd standard och att länderna amerikanska bolag flyger till har tillräcklig standard.
I mina yngre år arbetade jag med flygmätning av landningssystemen. På den tiden var det bara ett amerikanskt flygbolag som fick flyga till destinationer utanför USA och det var Pan Am. På alla de flygplatser i världen där Pan Am flög genomförde FAA själv dessa flygmätningar av landningssystemen. Man litade inte på någon annan. Detta är nu borta sedan lång tid.
I mina yngre år arbetade jag med flygmätning av landningssystemen. På den tiden var det bara ett amerikanskt flygbolag som fick flyga till destinationer utanför USA och det var Pan Am. På alla de flygplatser i världen där Pan Am flög genomförde FAA själv dessa flygmätningar av landningssystemen. Man litade inte på någon annan. Detta är nu borta sedan lång tid.