Senaste nytt

THAI Stockholm- Sydney fr. 7000kr Eco

Hur ser poängintjäningen till Eurobonus ut om man bokar via momondo? Har thai några klasser som inte ger några poäng alls?

Hur ser poängintjäningen till Eurobonus ut om man bokar via momondo?
Det är inte säkert att det går se innan du har köpt biljetten. Har du tur kan det stå i biljettreglerna (t ex Tripmonster brukar ha en liten länk till dessa) eller om Expedia dyker upp bland sökresultaten så kan du kolla bokningsklassen där. Jag skulle säga att det är hög risk att detta är en bokningsklass som inte ger någon intjäning alls till Eurobonus.

Har thai några klasser som inte ger några poäng alls?
Ja, du tjänar endast Eurobonuspoäng i följande bokningsklasser: EuroBonus-partner – Thai Airways International | SAS

Lite OT men 1992 flög jag till Sydney med SAS och Qantas, SAS till Singapore, ToR och det kostade 10,000kr, så med tanke på vad allt annat kostar idag jämfört med för 27 år sedan så är ju 7k ett riktigt bra pris....

Hur ser poängintjäningen till Eurobonus ut om man bokar via momondo? Har thai några klasser som inte ger några poäng alls?

Thai är rätt notoriska på att inte dela ut poäng på de flesta biljetter i economy till eurobonus. För dessa kampanjpriser kan du starkt räkna med 0% intjäning till eurobonus, eventuellt 25%-50% intjäning till Royal orchid eller andra program.

Lite OT men 1992 flög jag till Sydney med SAS och Qantas, SAS till Singapore, ToR och det kostade 10,000kr, så med tanke på vad allt annat kostar idag jämfört med för 27 år sedan så är ju 7k ett riktigt bra pris....

Jag flyger rätt mycket till Australien under året och kollar biljetter regelbundet. 7k har tidigare dykt upp en gång, då var det Air China via Peking- ett bolag som jag skulle rekommendera de flesta att skippa om det inte är nödvändigt att uppleva Peking samtidigt. Priserna ligger stadigt på 9k uppåt för bisarra layovers och flyg på upp till 59h :pJust Qatar och Etihad har dykt upp under året för runt 9-10k, Qatar har en pågående kampanj än tror jag för de priserna och visst slår de Thai på de flesta punkter, men är du EBG så hjälper inte statusen mycket på ett Oneworld bolag. Dessutom föredrar jag en transit eller layover alla dagar i veckan i Bangkok än mellanöstern. Har man dessutom tur att flyga en av sträckorna med Thai A350 så är det inte mycket som skiljer bolagen.

La ut detta för att enbart för att 7K är ett fantastiskt pris under 2019. Det behöver inte falla under allas kriterier men det är en billig biljett till andra sidan jorden på ett av de bättre bolagen!

Är det så bra pris generellt eller bara bra för att vara med Thai? Ingen större koll på Thai men det går ju att boka med Singapore Airlines till Auckland för ca 6.500 SEK T/R. Air China ligger på ca 6.000 SEK

Nu var det ju förvisso Australien som trådstartaren skrev vilket kanske ofta är dyrare än AKL men prisbilden känns inte 'wow' i mina ögon vad jag sett tidigare men kanske är bra pris för att vara med TG.

Är det så bra pris generellt eller bara bra för att vara med Thai? Ingen större koll på Thai men det går ju att boka med Singapore Airlines till Auckland för ca 6.500 SEK T/R. Air China ligger på ca 6.000 SEK

Nu var det ju förvisso Australien som trådstartaren skrev vilket kanske ofta är dyrare än AKL men prisbilden känns inte 'wow' i mina ögon vad jag sett tidigare men kanske är bra pris för att vara med TG.

Och till usa kan man nu för tiden flyga för 2500kr. Man kan jämföra länder och destinationer men vissa platser är mer specifika. Australien har notoriskt dyra skatter på biljetter så därför det oftast är dyrare att flyga in och ut därifrån.
Och som redan noterat har dessa priser dykt upp en gång tidigare på året med air china och det bolaget förlorar på samtliga punkter mot Thai från hårdvara till vilken öl du ens får i eco.

Nu är jag iofs inte intressant av en vidare diskussion om dealen funkar för gemene man eller inte,utan jag la bara upp den för att jag vet att föe mig så är det en bra deal. Take it or leave it :p

Och till usa kan man nu för tiden flyga för 2500kr. Man kan jämföra länder och destinationer men vissa platser är mer specifika. Australien har notoriskt dyra skatter på biljetter så därför det oftast är dyrare att flyga in och ut därifrån.
Och som redan noterat har dessa priser dykt upp en gång tidigare på året med air china och det bolaget förlorar på samtliga punkter mot Thai från hårdvara till vilken öl du ens får i eco.

Nu är jag iofs inte intressant av en vidare diskussion om dealen funkar för gemene man eller inte,utan jag la bara upp den för att jag vet att föe mig så är det en bra deal. Take it or leave it :p

Okej, det är säkert en bra deal som du säger och rätt smidigt för svenskar.
Utanför Sverige finns det dock ofta bra deals till Australien.
Bara därför jag inte tyckte priset var supermärkvärdigt men det verkar ju som så.

Har vid flera tillfällen sett avgångar från exempelvis Tyskland och Frankrike till Australien för runt 5.000 SEK T/R men 7.000 SEK får väl ändå ses som en ganska bra deal från Sverige för den som vill resa smidigt men hade jag själv fått välja hade nog valet blivit SQ för 6-6.500 SEK till Auckland och sedan drygt 2.000 SEK för AKL-SYD T/R med NZ. Visst, ca tusenlappen dyrare än Thai, men..

SQ K ger 50% till SAS EB vilket ger minst 11.000 poäng T/R på ARN-(DME)-SIN-AKL vilket jag värderar till en 'slant'.

(Visst, det ger K hos TG också men då höjs priset till samma nivå och då vinner SQ i min bok)

Man kan utöver det välja att boka Qantas istället för NZ på AKL-SYD T/R om man vill ha 100-225% miles till Alaskan MP. Samma kostnad som NZ och ytterligare mer 'värde' på SQ resan.

Finns olika sätt att se på saker och ting. Det verkar helt klart vara ett bra pris med TG om man tittar på vad det normalt kostar men det är inte så att man ska släppa allt man håller i och kasta sig på bokningsknappen. Allt jag menar. :)

Last edited:
Visa mig gärna ett bokningsbart alternativ för den penningen. Flyger till AKL minst 1 gång per år men har aldrig sätt priser i den klassen.

High season! 5* Singapore Airlines flights from Stockholm to Auckland, New Zealand for only €613!

För 1 vecka sedan fanns det för runt 610€ och utan längre stopp mellan flygningarna, nu ligger det på 640-650€ med SQ på exempeldatumen ovan. Kanske finns billigare på andra datum, har inte kollat runt då jag inte är intresserad.

Dessa priser är återkommande men med tanke på eurokursen mot svenska så är det nog närmare 6.5 än 6. Fortfarande en bra deal för att flyga så långt.

Toppen