Senaste nytt

Thai bokar om anslutning - utan att meddela

Ziplock

Medlem
Har tyvärr inte koll på alternativen, tänker att det bästa är att försöka hitta nummer i Tyskland, Frankrike eller USA och ringa, alternativt deras nummer i Thailand. Men innan du gör det så sök upp alternativ med Thai du skulle kunna tänka dig istället.

Det konstiga är att vår anslutning som bokades om finns kvar och det går utmärkt att köpa biljetter till den på Thai Smile's hemsida.
 

Ziplock

Medlem
Trist läge att hamna i!

Så här hade jag gjort:
1: Kolla alternativ, ser inte vilket datum du flyger. Men kolla på google flights exempelvis efter alternativ! Kolla även från den gamla flygplatsen DMK
2: Maila svenska Thai-kontoret om du hittar nåt bra alternativ, du har ju gott om tid! Kanske åka en dag tidigare/senare från Sverige kan passa? Du har ju EG261/2004 i ryggen dessutom
3: Om du inte hittar nåt bra alternativ, kanske boka av sista sträckan och köp en biljett med typ Air Asia eller liknande.
4: Kolla resa till närliggande flygplats, Krabi kanske?
5: Kolla om det finns nån annan attraktiv resa (Kanske Turkish?) och boka av hela rasket
6: Maila igen eller ring !

Det finns alternativ från Suvarnabhumi till vår destination. Det sura är ju just att vi valde denna resa med Thai för att vi kunde få allt på samma biljett, hade ett kort byte, slapp checka ut och checka in väskorna, samt att vi kom fram på förmiddagen till vår destination.

Kan man boka av sista sträckan utan att det räknas som ombokning? Det är rätt billiga biljetter och jag gissar att ombokningsavgiften är rätt hög.

Vad skulle hända om man checkar in väskorna endast till BKK och sedan struntar i att ta anslutningsflighten? Bokas resten av resan av då? Vår hemresa går från Bangkok till Arlanda.
 

Ziplock

Medlem
Det bästa du kan göra av situationen här är nog att i BKK passera immigration och hänga på utsidan medans ni väntar. Det finsn lite grejor nära BKK som man kan underhålla sig med. Har ni barn med er så kan Harborland vara intressant (tänk Leos lekland på steroider) eller Bangkoks serpentarium (orm terrarie). Vill ni vara lite mer kulturella så kan tempelkomplext wat Lan bon vara intressant.

Ett problem är att om vi tar den sena flighten kommer vi fram i solnedgången och vi har en 2-timmars taxiresa innan vi når vårt mål. Min fru vägrar åka taxi när det är mörkt i Thailand..... Tror inte jag kommer att vinna den diskussionen med henne.
 

JacobGBG

Medlem
Ett problem är att om vi tar den sena flighten kommer vi fram i solnedgången och vi har en 2-timmars taxiresa innan vi når vårt mål. Min fru vägrar åka taxi när det är mörkt i Thailand..... Tror inte jag kommer att vinna den diskussionen med henne.

Hyr en modern, säker minivan med chaufför. Kostar småpengar med sån transfer i Thailand.
 

lillemannen

Medlem
Eftersom din flight finns kvar är det nog troligt att Thai inte tycker att man hanterar bytet. Just nu är det väldigt långa köer både ut och in från flygplatsen.
Reser du, busniess kommer du undan men inte när det gäller inrikes. Man ber oss komma minst 3 h innan till Suvan.
 

Ziplock

Medlem
Det går att ringa! Ring THAI-kontoret i Stockholm. Tel nummer 08-59883600. Dom har öppet. Tråkigt att det sprids felaktiga uppgifter.
Nu tror jag det löst sig. Jag ringde Thai på numret ovan och kom fram till en svensktalande handläggare efter 5 minuters telefonkö.

Tydligen hade flygplatsen Suvarnabhumi ändrat kortaste bytestid efter att vi bokade biljetten och därför hade de bytt anslutningen till på eftermiddagen. Konstigt bara att Thai inte skickade ut något mail om det.

Nu blev det i alla fall så att vi avbokade anslutningen. Det blev ingen kostnad och heller ingen refund. Inget större problem då anslutningen var mer eller mindre gratis i originalbokningen.

Nu ska vi boka anslutningen själva med något annat bolag.

Tack för hjälpen till er som svarat här i tråden!
 
Toppen